וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי רמת גן, גם ברמת השרון עוצרים את תמ"א 38

שלומית צור

14.5.2019 / 17:30

ב-2016 קבעה העירייה באופן חריג מכסת גג כוללת לבנייה חדשה בתחומה במסגרת התוכנית הארצית לחיזוק מבנים. באזורים מסוימים המכסה עומדת כעת לפני סיום ויזמים הוזהרו שיתכן שפרויקטים שאושרו לא יתממשו. נשיא התאחדות בוני הארץ:"קורא לראש העיר להתעשת"

רחוב הארזים שכונת בית הכרם ירושלים בנייה בניה נדלן נדל"ן. ראובן קסטרו
בניה/ראובן קסטרו

מכה נוספת לתוכנית הארצית לחיזוק מבנים (תמ"א 38), הפעם מכיוונה של רמת השרון. באופן חריג העירייה הודיעה לאחרונה ליזמים ואדריכלים שפועלים באיזורים מסוימים בעיר, כי ייתכן ופרויקטים שקידמו במסגרת התוכנית לא ייצאו לפועל. וזאת גם במקרים בהם מדובר בתוכניות שכבר עברו את כל מסלול התכנון ואושרו כדין. הסיבה: מכסת הדירות החדשות לבנייה בעיר במסגרת התוכנית עומדת להיגמר.

תכונת המכסות היא מקומית בלבד, ולא חלה ברשויות אחרות. עצירת פרויקטים מסוג תמ"א 38 על ידי רשויות מקומיות, הפכה לאחרונה לנפוצה. בקריות מוצקין וביאליק החליטו לאחרונה על הגבלות בביצוע תמ"א 38 מסוג הריסה ובנייה מחדש. בימים האחרונים הודיעה עיריית רמת גן על עצירה מוחלטת של תמ"א 38 בשטחה, מתוך כוונה לבצע חיזוק למבנים מיושנים רק במתחמים ולא כבניינים בודדים. גם ברשויות מקומיות אחרות מקשים עוד ועוד על מימוש התוכנית.

חוסר ודאות - גם אם התוכנית אושרה

במכתב ששלחה לאחרונה העירייה, בחתימת מהנדסת העיר אדר' עירית טלמור, צוין כי "מכסת יחידות הדיור המותרת במתחם נשוא בקשתך עומדת להסתיים. לאור זאת יובהר כי אין כל ודאות או ביטחון כי תתאפשר הוצאת היתר בנייה גם אם תאושר בקשתך או אושרה בוועדה המקומית. זאת בהסתמך על תוכנית הקובעת מכסות ליחידות דיור לפי מתחמים ולשלביות ביצוע תחבורתית".

הרקע להודעה הלא שגרתית, הוא אישור תוכנית ממוקדת לתמ"א 38 בשנת 2016 ביוזמת העירייה. התוכנית מחלקת את העיר לתשעה מתחמים. בכל אחד מהם נקבעה מכסה של דירות חדשות במסגרת התוכנית. סך הדירות במסגרת הפרויקטים מסתכם ב-1,500 דירות חדשות בלבד בכלל האזורים. כתוצאה מהחלטה זו החל "מירוץ להוצאת היתרים" מצד יזמים שקידמו תוכניות חיזוק במטרה להיכלל במכסות שנותרו.

המתחמים בהם המכסה עומדת בפני סיום כעת, הם שדרות ביאליק-ויצמן ורובע הדר. המשמעות מכך היא כאמור שבניינים שנמצאים בשלבים שונים של הגשת בקשה להיתר בנייה, או כאלה שעתידים להיכנס למסלול שכזה, אין היתכנות מעשית לקידום פרויקטים חדשים.

"מכה ליזמים, ליועצים ולבעלי דירות"

לדברי עו"ד ענת בירן המייצגת בעלי דירות ויזמים הפעילים בעיר, "מדובר בעיר נוספת שעוצרת פרויקטים בתחום תמ"א 38, וזו מכה נוספת ליזמים ולבעלי דירות, כמו גם ליועצים הרבים המועסקים בתחום. משמעות המכתב שיצא היא, כי המכסות שנקבעו הספיקו בקושי לשלוש שנים, והן טיפה בים לעומת מספרן הגדול של הדירות בעיר הטעונות חיזוק. עד שלא יקבעו מכסות חדשות לפרויקטי תמ"א 38 בעיר, הפרויקטים שנמצאים בתהליך יוקפאו, וכלל לא ברור לפי איזה סדר ולפי אילו קריטריונים יוחלט מי מקבל היתר לתמ"א ומי נשאר בחוץ". במצב שנוצר ההשקעה בתכנון וקידום תכניות כרוכה בהימור גדול מצד היזמים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו מסר כי "לא ייתכן שבעיר של 40 אלף תושבים, שחלק גדול ממנה נבנה לפני שנים רבות, תעצור העירייה את פעילות ההתחדשות העירונית לאחר תוספת של 1,500 יחידות דיור בלבד, ותשאיר דיירים רבים חשופים לסכנה ממשית של פגיעה בעקבות רעידות אדמה ואו התקפות טילים. התוצאה גם צפויה להיות זינוק במחירי הדירות בעיר כבר בשנה הבאה. לא יתכן ששוב אנחנו עדים למצב שבו רשות מקומית עוצרת הליך אישור תוכניות בנייה שכבר נמצאות בצנרת, לאחר השקעות ענק שבוצעו בהן. אני קורא לראש העירייה להתעשת ולממשלה לתמוך כלכלית ברשויות המקומיות".

  • עוד באותו נושא:
  • רמת השרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully