וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים: לחייב חברות תחזוקה במקום ועד בית

אריק מירובסקי

19.3.2019 / 12:12

היוזמה החדשה נולדה לאור מסקנה שאליה הגיעו במשרד כי ועד הבית במתכונת הנוכחית, אינו מסוגל לנהל מגדלי מגורים חדישים, או פרוייקטים בהתחדשות עירונית. המשמעות של חקיקה כזו - העלאת התשלום החודשי של חלקים נרחבים באוכלוסייה שמתבססים כיום על שכנים שמתנדבים ל

בן הזוג בחובות: האם הבית המשותף יפגע. צילום:Shutterstock, גלובס
מפתחות/גלובס, צילום:Shutterstock

המוסד הוותיק של ועד הבית, עומד לסיים את ימיו בעתיד הנראה לעין, משום שהוא מותאם לבית המשותף הישן בן מספר חד ספרתי של קומות ודירות, בעוד שכיום נבנים מגדלים שכוללים עשרות דירות, עמוסי טכנולוגיה חדשנית, שדורשים תחזוקה וניהול מקצועיים. במשרד המשפטים עוסקים בחודשים האחרונים בגיבוש הצעת חוק, שתבטל את קיומו של הוועד, ותחייב את דיירי הבית המשותף לשכור שירותי חברות תחזוקה שינהלו את הבתים. גם בבניינים ישנים

כיום הפלטפרומה החוקית, לפיה מנוהל הבית המשותף, מעוגנת בחוק המקרקעין, תוצר בן 50 שנה, שהוא זה שהסדיר את קיומו של ועד הבית, שבלשון החוקית מכונה "נציגות הבית". הסדר זה הצליח עד לתקופה הנוכחית להחזיק מעמד, ואולם כבר בשנים האחרונות ניכרו בעיות קשות בתפקודו, זאת בשל העובדה שהמטלות של הוועד שהכרנו פעם השתנו ללא היכר וחורגות בהרבה מהמשימות של ניקוי חדר מדרגות והחלפת נוריות שרופות בשטחים המשותפים. כיום "ועד הבית" מטפל בטיפול בשלל נושאים ובהם הכנסת מכלולים טכנולוגיים מורכבים כמו מעליות, אינטרקום, משאבות, בריכות מים וצנרת עניפה, אזורי גילוי וכיבוי אש, מחסומים לחניון וצ'יפים וקודנים חשמליים. כל אלה דורשים מוועד הבית הרבה מעבר למה ששכן פנסיונר, שלרוב מתנדב לשמש כוועדה הבית, יכול להעניק. הדבר גורם ללא מעט סכסוכי שכנים ולתופעות סרבנות, שהוועדים מתקשים לטפל בהן, מה גם שכיום הם צריכים לתת טיפול למבנים שכוללים מספר מרובע ומחומש של דירות, ממה שהיה קיים בעבר. מאידך, כשוועד הבית כבר שוכר שירותי חברת ניהול, מתברר לא פעם, כי מדובר בחברה שמשמשת חברת תיווך בין הוועד לבין אנשי המקצוע, ולא חברה מומחית לניהול ולתחזוקת הבית.

לאור זאת כל זאת, החליטו כעת במשרד המשפטים, בהובלת עו"ד כרמית יוליס, לבחון תיקון חקיקה מקיף בחוק המקרקעין, בכל הנוגע לדרך הניהול והתחזוקה של מבנים שהם בתים משותפים, בדגש על בניינים גבוהים. הכוונה לקבוע תיקון על פיו יחויבו ועדי הבתים המשותפים למנות חברת תחזוקה לבניין. מעבר לעובדה שמדובר בחקיקה שתשפיע על חלק נרחב מהאוכלוסייה בישראל, המשמעות בחלק גדול מהמקומות הוא תוספת תשלום חודשי של משקי בית רבים, שכיום חלקם כאמור משלמים מינימום תשלומים חודשיים לשכן "מתנדב" כאמור.

במסגרת בחינה מחודשת של הסדרי הניהול והתחזוקה בבתים משותפים, המחלקה האזרחית בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים פרסמה היום "קול קורא", המזמין את הציבור להשמיע את טענותיו ולהעביר הערות והצעות בכתב הנוגעות לשינויים הנדרשים בהסדרת התחום, על היבטיו השונים. את הערות הציבור ניתן לשלוח למשרד המשפטים עד לסוף חודש אפריל.

  • עוד באותו נושא:
  • ועד בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully