וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בוודאות, חלק מהשכונות במחיר למשתכן ייבנו באיכות נמוכה"

17.3.2019 / 15:31

כך אמר היום מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן תמיר דגן בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס". לדברי דגן, התוכנית לא הביאה לירידה במחירי הדירות: "הרווחיות במחיר למשתכן מאוד גבולית, היא לא מצדיקה שנשתתף במשחק"

תמיר דגן, ועידת ישראל לנדלן. צילום: איל יצהר, גלובס
תמיר דגן/גלובס, צילום: איל יצהר

"שיכון ובינוי משיקולים עסקיים טהורים של סיכון מול סיכוי לא השתתפה עד היום במכרזי המחיר למשתכן ונמנעים מלהשתתף במשחק". כך אמר היום (א') מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן תמיר דגן בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס".

לדברי דגן, התוכנית לא הביאה לירידה במחירי הדירות. "באזורים רוויים בפריפריות שהוצפו בהגרלות כמו קרית ביאליק לא מצליחים למצוא קונים גם לדירות מחיר למשתכן וגם לדירות שוק חופשי. מה כן היא הצליחה לעשות? להוציא קהל ממעגל הרוכשים והוריד ביקושים, אבל גם הוסיפה למעגל הזה הרבה קהלים שלא התכוונו להיכנס אליו אבל חילקו להם מתנה אז הם לקחו אותה. אמנם התוכנית כן עזרה לזוגות צעירים להגיע לבעלות על דירה אבל רבים מהם הם משקיעים, כי הם זכו במקומות שאין להם כוונה לגור בהם". דגן אף רמז שצפויה להיות בעיה בהחזר המשכנתא לאותם רוכשים להשקעה בשל הצפת דירות שמוצעות להשכרה וירידת מחירי השכירות באזורים אלה.

"אני בדיעה שלא מוצדק להקצות מיליארדים מתקציב המדינה לטובת מתנה בשווי מאות אלפי שקלים דווקא לרוכשי דירות, כאשר אין קריטריונים של השתכרות, ויש עיוותים בין גובה הסבסוד בפריפריה לזה שבמרכז".

דגן התייחס גם לטענה כי התוכנית תביא ליצירת שכונות רפאים. "אני לא חושב שיווצרו כאן שכונות סלאמס אבל בוודאות חלק מהשכונות ייבנו באיכות נמוכה וחלקן גם נבנות במקומות שחסרות בהן תשתיות תחבורה ותעסוקה. ברור שבחלק מהשכונות יהיה רוב משמעותי של שוכרי דירות". ֿ

לדברי דגן "אנחנו לא במשחק כי מחירי הזכייה במכרזים משקפים רווחיות מאוד גבולית שלא מצדיקה את הסיכונים שהיזם נחשף אליהם. הקרקע לא זמינה לבנייה מיידית, חלק מהרשויות המקומיות לא מתלהבות מהפרויקטים בלשון המעטה, הזוכים מתוסכלים מהתהליך הארוך, ויקבלו את הדירות רק עוד 3 שנים. כל הטענות בינתיים מופנות ליזם ,ועד שסוף סוף מקבלים טופס 4, הרשות המקומית לא מאפשרת לאכלס את הפרויקט בגלל מחסור בתשתיות שמשדר השיכון לא סיים, ואת הקנסות היזם משלם".

דגן סיכם ואמר כי "אנחנו אולי יכולים להתמודד עם מסלול מכשולים כזה, אבל לא ברווחיות כל כך צפופה. אני לא יודע לאן השוק הולך, אני יודע שאנחנו הולכים לבחירות, אבל לא ברור באיזה כלים תנקוט הממלשה הבאה. אני יכול רק להעריך שירידת התחלות הבנייה בשילוב המחסור האדיר בקרקעות לשוק חופשי בוודאי שלא יתמכו בירידות מחירים אלא להפך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully