וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איזה משמעות יש לדירות בשדה דב אל מול קשר עם העולם החיצון?"

מיכל רז-חיימוביץ'

17.3.2019 / 12:31

כך אמר היום ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס". "שדה דב הוא תשתית לאומית של מדינה ואסור לוותר עליה בגלל נדל"ן". "הכביש המהיר לתל אביב נחשב להצלחה עצומה. לדעתי זה אחד הכשלונות הכי גדולים במדינה"

רון חולדאי \ צילום: איל יצהר. גלובס
רון חולדאי/גלובס

"מי שיכול להשוות 3,000 יחידות דיור בר השגה לאינטרס גלובלי של המדינה, אינטרס של תעופה פנים-ארצית - לא מבין מה הם סדרי עדיפויות. איזה משמעות יש ל-3,00 יח"ד אל מול קיום הקשר שלנו עם העולם החיצון ועם ערים אחרות?", כך אמר היום (א') ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי בשיחה עם עורך הנדל"ן של "גלובס" גיא ליברמן במושב "דקה לאירוויזיון: עיר לעשירים או מובילה אורבנית?". חולדאי מתנגד לתוכנית לפינוי שדה דב.

תכנית שדה דב כוללת 16 אלף דיור, אם תתבטל היא תשפיע על תכניות נוספות של אלפי יחידות באיזור.

"זה לא נכון, זה לא משפיע. תכנית 3,700 תוכננה בנוכחות שדה דב ולכן על התכנית הזו יכולה להתבצע בלי קשר לעתיד השדה. שדה דב הוא תשתית לאומית של מדינה ואסור לוותר עליה בגלל נדל"ן, לוותר על תשתית כזו ברמה לאומית זו הצרה. אנחנו לא קידמנו את התכנית של הבנייה. האדמה בשדה דב היא בעיקר של המדינה וקצת של אנשים פרטיים וקצת של העירייה. המדינה היא שמחליטה על עתיד השדה והיא זו שמקדמת תכנית על השטח בתוך העיר תל אביב יפו, בין אם אסכים לזה או לא. מי שצריך לתכנן את התכנית הן היכולות הנפלאות של העיר תל אביב יפו ולא שזה ייעשה על ידי מישהו חיצוני ולכן במקביל לקידום התכנית המשכתי להתנגד לה".

למי תצביע בבחירות?

"תעשה 1+1 אני רון חולדאי מקיבוץ חולדה, כל חיי הצבעתי לעבודה וזה מה שיקרה גם הפעם. לא מצביע למי אלא למה, זה מוזר במדינה שלנו. בסוף צריך להגיע למטרה ואנשים שוכחים את זה".

למה לא הצטרפת למפלגת העבודה?

"היו לי הרהורי בעניין הזה, כולל בפריימריז, שידעתי כמעט בוודאות שאזכה. השיקולים שלי הובילו אותי בסופו של דבר להחלטה אחרת. כראש עיריית תל אביב אני משפיע לא מעט על מה שקורה במדינת ישראל. לגבי, אני חושב שלקחתי את ההחלטה הנכונה".

ב-30 השנים האחרונות תל אביב התייקרה ב-374% במונחים ריאליים, דירה בתל אביב עולה פי 1.5 מירושלים. אפשר לגדל בתל אביב משפחה?

"חד משמעית כן. יכולתי להיות שחצן ולהגיד שאם תסתכלו על השנים ותראו מה שקרה בתל אביב לאורך השנים זה שהיא הפכה לעיר שטוב לחיות בה. כשיש שוק חופשי ושיש דרישה - המחיר עולה. בצד השני יש דבר שאני מדבר עליו כבר 20 שנה וב-10 השנים האחרונות מול שר תחבורה אחד - יש שני מרכיבים מאוד גדולים שתלוים אחד בשני כמשפיע העיקרי. זה למעשה כשל של המדינה ותל אביב היא מרכזה. המטרופולין הוא מגדרה עד חדרה וכשעולים מחירי הדירות בתל אביב זה יקרה גם בגדרה ובחדרה. היעדרה של מערכת תחבורה ציבורית טובה ויעילה, היא נדבך אחד - הפקקים בתל אביב? זה לא נכון זה פקקים מאשדוד לתל אביב, מפתח תקווה לתל אביב ומקריית אונו לתל אביב. זו עיר אחת גדולה, 50 אלף חולונים כל בוקר נוסעים לתל אביב. זה מטרופולין אחד שקוראים לו תל אביב בה תמיד יקרה הכול ראשון, הפקק הראשון, המגדל הראשון, הרמזור הראשון, זיהום האוויר הראשון, וכאן. מתחילה ההצטופפות. בעשור האחרון - לא פיתחו כאן מערכת תחבורה ציבורית יעילה ולכן מחירי הנדל"ן עלו דרמטית. מערכת תחבורה טובה הייתה מאפשרת לגור בקלות בחדרה ולבוא לתל אביב, לעבודה או לאופרה בערב. פערי המחירים היו שטוחים יותר.

"ישראל בתפיסת עולמה לפני 30 שנה זנחה את הרעיון שזו אחריות של המדינה לספק דיור", המשיך חולדאי. "אבל מדינת ישראל השמידה את כל מערכת הדיור הסוציאלי ולכן יש כשל שוק שהמדינה היא בעלת הקרקעות אבל מנגד היא לא שיווקה אותן בקצב הראוי ולא רק זה אלא גם במחירים הגבוהים ביותר. מה שקרה הוא שבמציאות המונופוליטסית מחירי הדיור עלו דרמטית".

"מה שקרה בתל אביב יפו הוא שעוד 100 אלף אנשים נכנסו לתוכה היא הוצערה דרמטית, שליש מהאוכלוסיה בעיר הוא בגילאים 20-25. לא רק זה, משפחות עם ילדים החליטו להישאר בעיר ולחיות בה. מסתבר שהעיר שנותנת מעטפת של שירותים שמשרתים את האזרח מהחינוך ועד התרבות, מייצרת מציאות שבן אדם מוכן לוותר על כלי הרכב שלו ולחיות בעיר עם ילדיו בדירה יותר קטנה. לוותר על שני כלי רכב זה חיסכון משפחתי של 6,000 שקל. 50% מהדירות שלנו הן דירות 3 חדרים, זו העיר המובילה בדירות קטנות. העדפה של דור שלם של אנשים בעולם מלמדת שמה שקובע היא איכות החיים בעיר, גם אם זה אומר לחיות בדיור יותר קטן ומצד שני ליהנות ממה שהעיר מציעה. אפשר להשתמש באופניים ובאוטותל ולא להחזיק אוטו. רבים עושים את זה וזו עובדה למרות שהתקשורת חושבת אחרת. שר התחבורה צריך להבין שתחבורה זה לא פרויקט שעושים פה או שם, אלא פתרון מדלת לדלת. כולם חושבים שיש משהו שנחשב להצלחה עצומה במדינה - הכביש המהיר לתל אביב. לדעתי זה אחד הכשלונות הכי גדולים במדינה - מפני שעושים דבר כזה כי אין תחבורה ציבורית. אומרים לכל אזרח שהוא חייב לצאת מהבית עם אוטו. במקום להגיד שעם אוטו יגיע לחניון ואז ישתמש בשאטל. יש 6,000 מכוניות בחניון זה טיפה בים. היו צריכים לייצר מערכת מהדלת של הבית, למי שיצא מרמלה ומלוד ומתל מונד שיצא עם תחבורה ציבורית מפתח הבית. מיליון אנשים נכנסים הנה ביום, רובם נכנסים בנסיעה אחת מנקודה אחת לנקודת אחת. המדינה הזו צריכה להבין שזו מערכת קואורדינטיבית, כדי שהאוטובוס יסע מהר והאוטו יעמוד. אמרתי לשר התחבורה לפני שנים, תצייר פס צהוב על הכבישים המהירים לתל אביב, הוא אמר שלא ייקח נתיבים מהרכב הפרטי ובמקום זה הוא יבנה נת"צ. זה קרה? לא. זה מיליארדים מבוזבזים.

צריך להסתכל על מטרופולין גוש דן ולא רק על תל אביב, היא המרכז של עיר גדולה. צריך להסתכל על כלל המטרופולין כעל עיר אחודה שמשרתת את כלל האזרחים. אבל במדינה הזו אין שום תכנון לטווח הארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully