וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4,500 שקל לדירת 25 מ"ר: ברלין ממש לא זולה יותר

14.3.2019 / 13:30

מודעה קטנה על השכרת דירת 25 מ"ר ביותר מ-1,000 יורו עוררה בהלה בשכונת קרויצברג. המודעה הוסרה, אמנם, אולם התושבים, שכבר גירשו את גוגל מהעיר, ממשיכים לחשוש מעליות המחירים הבלתי פוסקות, ומהעובדה שהמגמה צפויה להימשך למרות חוק הפיקוח על השכירות

ברלין אסטייט. ShutterStock
הרבה פחות קל מבעבר. ברלין/ShutterStock

במהלך העשור האחרון הפכה ברלין ליעד מאוד אטרקטיבי עבור המשקיעים הישראלים, ולא רק להם. מחירי הדירות הנמוכים ורמת החיים הגבוהה עם עלויות צריכה שפויות שכנעו רבים ברחבי העולם, בהם גם ישראלים, לרכוש נדל"ן בעיר או להגר אליה.

המצב הזה השתנה. בשנים האחרונות עלה ערך הנדל"ן בעיר באופן משמעותי בעקבות כניסתן של חברות הייטק רבות לעיר. אחת החברות הללו הייתה גוגל, שניסתה להתמקם בשכונת ליכטנברג ונהדפה עקב חששותיהם של תושבי קרויצברג הסמוכה מעליית מחירים ומג'נטריפיקציה, תהליך שבו משתלטת אוכלוסיה מהמעמד הבינוני-גבוה על שכונות חלשות יותר.

ניצחון זמני בלבד? בידיעה שפורסמה ב"מורגן פוסט" עלה כי דירת קרקע בגודל 25 מ"ר מוצעת להשכרה במחיר של 1,060 יורו - כ-42 יורו למ"ר. לאחר לחצים שהופעלו בעקבות הפרסום הסיר בעל הדירה את המודעה, אבל הרחש כבר התעורר.

קרויצברג ברלין. ShutterStock
כבר לא כל כך בוהמייני. הפנינג בקרויצברג/ShutterStock

תושבי ברלין, ובמיוחד קרויצברג, שנחשבת לשכונה בוהמיינית וצנועה, חרדים מאוד מעליות המחירים של השנים האחרונות. במחקר שערך TheLocal בפברואר האחרון, עולה כי לאחר בדיקה בכל 12 השכונות של ברלין צמח מחיר ההשכרה הממוצע ב-10 יורו למ"ר. לדוגמה, אם ב-2017 דירת 40 מ"ר עלתה 1,000 יורו לפי מפתח של 25 יורו למ"ר, אשתקד היא כבר עלתה 1,400 יורו. בתחילת מרץ פורסם דו"ח לפיו ברלין סיימה את 2018 כעיר הרביעית בעולם בעליות מחירי הנדל"ן (8.5 אחוז ב-2018), אחרי סינגפור, מדריד וטוקיו.

בברלין קיים פיקוח על השכרת דירות (Rent Control) לדיירים קיימים, אולם הוא אינו חל על דירות חדשות או דירות שבהן התפנה הדייר מרצונו. הציפייה היא שעליית המחירים תיבלם, אולם ההגירה המאסיבית לעיר מערערת את האפשרות הזאת. כדאי להשלים עם העובדה - ברלין הייתה ותמשיך להיות עיר כיפית, אולם מגורים בה הם כבר לא אופציה מובנת מאליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully