וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמ"י פסלו זכיית חברה במכרז מחיר למשתכן, העליון ביטל את ההחלטה

גיא ליברמן

14.2.2019 / 6:12

באוגוסט 2017 זכתה קבוצת פפושדו בקרקע בעיר מודיעין לבניית 107 דירות, מרביתן במסגרת מחיר למשתכן, אלא שברמ"י פסלו בהמשך את הזכייה בטענה לאי עמידה בתנאי המכרז. בעקבות עתירת החברה, ביטל אתמול העליון את פסילתה

ראש העין בניינים מחיר למשתכן נדל"ן. ראובן קסטרו
מחיר למשתכן/ראובן קסטרו

בשורה טובה לזוכי מחיר למשתכן בשכונת מורשת בעיר מודיעין - בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים מנהליים, פסק אתמול כי פסילת זכייתו של הקבלן שזכה בקרקע לבניית הפרויקט מבוטלת. המשמעות - יש לזוכים בהגרלה כתובת, ובניית הפרויקט צפויה לצאת לדרך.

באוגוסט 2017 זכתה קבוצת פפושדו שבשליטת אביעד פפושדו, בשיתוף קרן פלטיניום קפיטל (קרן שעוסקת במימון פרויקטים למגורים), במכרז שקיימה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לקרקע בשטח כ-7.7 דונם בעיר מודיעין לבניית 107 דירות - 75 מתוכן במסגרת מחיר למשתכן והיתר בשוק החופשי. בהגרלה שקיימה המדינה בנפרד אף נקבעו זוכים לרכישת הדירות, בהתאם למתכונת תוכנית מחיר למשתכן. אלא שבניגוד למצופה, אלה גילו תוך זמן קצר שהפרויקט המוזל בו זכו אינו ישים, כיוון שהמדינה ביטלה את זכיית הקבלן בקרקע. איך זה קרה? לאחר זכייתה במכרז המקרקעין, קבוצת פפושדו שילמה כ-40 מיליון שקל למדינה, בהתאם לתנאי המכרז, כשבין היתר הכספים נועדו להוצאות פיתוח. למרות העברת הכסף, ברמ"י טענו בהמשך כי בחברה לא העבירו לידיהם מסמכים שונים במועד, לרבות חוזה הבנייה וערבות ביצוע, ועל כן החליטו לבטל את זכיית החברה. צעד שאינו שכיח במכרזי מחיר למשתכן.

בחברה "נדהמו" מהכוונה לבטל את הזכייה

ביולי 2018 עתרה החברה לבית המשפט לעניינים מנהליים נגד החלטת רמ"י לבטל את זכייתה ונגד ההחלטה לפרסם מכרז חדש לקרקע. "עניינה של עתירה זו בהחלטת ועדת המכרזים של רמ"י, אשר ביטלה את זכיית העותרת במכרז בשל איחור טכני בהגשת ערבות ביצוע המבטיחה חוזה בנייה, וכן בהחלטת ועדת המכרזים של רמ"י לצאת במכרז חדש בגין אותם מקרקעין" נכתב בפתח העתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין גיל חגי וטליה הרשקוביץ ממשרד ש.פרידמן ושות'. כן נכתב כי החברה "נדהמה" כשהתברר לה שבכוונת רמ"י לבטל את זכייתה, וכי ההחלטה שאכן ניתנה לביטל זכייתה בקרקע איננה מידתית ולא סבירה. כן נטען כי להנחיותיה של רמ"י בעניין הגשת ערבות הביצוע לחוזה הבנייה היתה "תרומה מכרעת", לשון העתירה, להגשתה באיחור. "לא היה מקום לכך שרמ"י תתעלם מהנזקים החמורים המגיעים עד כדי כליה כלכלית שיגרמו לעותרת בשל ביטול הזכייה" נכתב בעתירה.

מנגד טענו ברמ"י כי החברה, "לא עמדה בתנאי המכרז לאחר שהוכרזה כזוכה, ולא המציאה את חוזה הבנייה ואת ערבות הביצוע במודע שנקבע לכך ולפיכך, לאחר הליך שימוע שהתקיים ברשות, בוטלה זכייתה במכרז. לאחר הביטול יצאה הרשות במכרז חדש", נכתב בתגובה המקדמית לעתירה שהגישה רמ"י על ידי עו"ד דוד גוטמן מפרקליטות מחוז מרכז.

בדיון שהתקיים בנובמבר האחרון בתיק, הסביר נציג רמ"י את המצב אליו נקלעו הזוכים בהגרלה בשל ביטול זכיית החברה בקרקע, "יש פה זוכים שזכו בהגרלה, לזוכים הובטח מה יהיה מחיר הדירות. בסופו של דבר נאלצנו להגיע למצב לא אחראי מצד העותרת שחייבה אותנו לבטל את הזכייה שלה. הזוכים קיבלו הודעה שהם יכולים להתמודד בהגרלה אחרת או שיישארו בהגרלה הנוכחית וברגע שיהיה זוכה במכרז ויבנה את הדירות, הבטחנו שהמחירים יהיו אותם מחיר".

בתוך חודשיים: שתי החלטות משפטיות מנוגדות

חודש לאחר מכן, דחתה סגנית נשיא בית המשפט המחוזי מרכז, השופטת ורדה מרוז את עתירת פפושדו. בהחלטתה נכתב כי החברה "הפרה את תנאי המכרז" וכי "די בכך כדי הקמת עילה לביטול זכייתה במכרז". בחברה לא הרימו ידיים, וערערו לבית המשפט העליון, שם הפכו אתמול את ההחלטה וקיבלו את עמדת פפושדו. "לאחר שמיעת טענות הצדדים במלואן, ובעקבות הערות בית המשפט ולפי המלצתו, הודיעו באי כוח המשיבה לאחר היוועצות, על הסכמתה לקבלת הערעור. אשר על כן הערעור מתקבל ופסק דינו של בית משפט קמא מבוטל בזה" נפסק. כן נכתב כי "בעקבות זאת גם המכרז החדש שפרסמה המשיבה יבוטל".

בעקבות ההחלטה נמסר מקרן פלטיניום קפיטל כי :"חבל שאנשי רמ"י גררו אותנו שנה שלמה וגרמו לנו נזקים כספיים עצומים. במקום להודות על הטעות שלהם, הם העדיפו לבטל את זכיית החברה, שאילולא היה לה גב כלכלי איתן, היתה קורסת כלכלית. אנו מודים להרכב בית המשפט העליון על ניהול דיון מקצועי וענייני שירד לחקר האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully