וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכללית שילמה מיליונים כדמי שכירות עבור מבנה שדייריו עטלפים

גיא ליברמן

21.1.2019 / 13:05

במשך כעשרים שנה שילמה ה'כללית' דמי שכירות לעיריית פתח תקוה עבור מבנה ענק בלב שכונת מגורים, שעומד כשלד שבנייתו מעולם לא הושלמה בכללית מבטיחים: השלד הנטוש ישופץ וישמש למשרדים ולמכון פיזיותרפיה

פיל לבן בפ"ת. צילום:גיא ליברמן, גלובס
המבנה בפתח תקווה/גלובס, צילום:גיא ליברמן

לפני כשנה עבר המבנה המרכזי המיושן של בית חולים השרון בפתח תקוה מתיחת פנים, ששיפרה את מראהו החיצוני בצורה ניכרת. לצידו נמצא מבנה רחב ידיים אחר ששייך לבית החולים, אך במקרה הזה יש צורך בהרבה יותר מעבודות צביעה וחיפוי כדי להביאו לתפקוד מינימלי. לפני למעלה מ-20 שנה החלה בניית המבנה, שהיה אמור לשמש למרפאות חוץ, אך בנייתו לא הושלמה מעולם, והוא עומד במצב של שלד ערום מזה למעלה משני עשורים. עם השנים הפך המקום לבית לעטלפים.

בדיקת "גלובס" מצאה שלמרות שאף חולה לא טופל במקום, קופת חולים כללית שמפעילה את בית חולים השרון, לאורך השנים מיליוני שקלים כדמי שכירות לעיריית פתח תקוה עבורו, וכן עבור הקמתו.
תשלום של מיליוני שקלים עבור כלום

כשחושבים על בית חולים בפתח תקוה השם שקופץ לראש הוא בית חולים בילינסון, שלצד ציר ז'בוטינסקי. אלא שמעט דרומה משם מפעילה כללית את בית חולים השרון, שהוקם בשנת 1942. בית החולים ממוקם לצד הרחובות קק"ל וישראל כ"ץ, בלב שכונת כפר גנים א' הוותיקה. המבנה הנטוש - 'פיל לבן' בשפה העממית - שנמצא במתחם בית החולים, ממוקם לצד רחוב כ"ץ.

לטענת גורם שמכיר את התוכנית התכנונית של בית החולים, בשנות ה-60 של המאה הקודמת הופקעו באזור שטחים, ביניהם השטח שעליו נבנה השלד המדובר. לדבריו, הכללית נדרשה לשלם פיצויי הפקעה לבעלים והכסף ככל הנראה עבר באמצעות עיריית פתח תקוה, מה שהביא לכך שהשטח נרשם - לדבריו בטעות - על שם העירייה.

בשנות ה-80 החל להיבנות על השטח מבנה שיועד לשמש כמרפאות חוץ, אך לדברי אותו גורם חל שינוי בתוכנית שנבע מהסכמים מול הממשלה. אחת המשמעויות לדבריו של אותם הסכמים הייתה שמערך טיפולי החוץ של הכללית עבר לבית החולין בילינסון, ועל כן הבנייה נעצרה. כיום השימוש היחידי במתחם שבו מצוי שלד הבניין הוא חניון למבקרים שונים של בית החולים - בעיקר בשעות היום.
בעוד השכונה והאזור שינו את פניהם, כך שהפרדסים נעלמו מהנוף והבנייה למגורים התרבתה, נותר מבנה הרפאים שלצד בית החולים בעיזבונו.

ביקור במקום מגלה שהמתחם שבתוכו שלד הבניין אמנם מגודר, אך פנים המבנה מלא בצמחייה גבוהה ובעצים שהחלו לצמוח בין קירותיו הגבוהים. על חלק מקירותיו הפנימיים רוססו ציורי גרפיטי. חלק מחצר המבנה אף הפכה למגרש גרוטאות של ציוד רפואי שיצא מכלל שימוש. "אני זוכר שבתור נער נכנסנו פנימה והיו שם המון עטלפים", סיפר לנו השבוע תושב מהשכונה.

למרות שאף חולה לא קיבל טיפול במבנה שבנייתו לא הושלמה, זה לא אומר שבכללית לא שילמו בגין השטח הרבה כסף לעיריית פתח תקוה. לפי בדיקתנו, קופת חולים כללית שילמה עבור השכרת המתחם מיליוני שקלים לאורך השנים לעירייה.

בשנת 2014 הגישה הכללית תביעה נגד העירייה שבה ביקשה להפסיק תשלומים אלה, כמו גם תשלומים על מתחמים אחרים, שלדברי גורם בכללית הם 'דמיוניים'. מאז שהוגשה התביעה הופסקו לדברי הכללית התשלומים לעירייה בגין המבנה הנטוש. בקופת החולים מודים שהמקום אכן עומד נטוש במשך למעלה משני עשורים, אך לדבריהם המצב עתיד להשתנות.

"הכללית מצויה בעיצומו של הליך גישור מוצלח מול עיריית פתח תקוה, שמטרתו הינה להסדיר את זכויותיה הקנייניות של הכללית ביחס למקרקעי בית חולים השרון, ולרשמם על שמה בטאבו", נמסר מקופת חולים כללית, והוסיפו כי "בלי קשר לבעיה הקניינית, הגישה כללית בקשה להיתר בנייה לעירייה עוד לפני למעלה משנה. הבקשה נדונה בוועדה המקומית, ואושרה בכפוף למילוי תנאים שונים, כשהעיקרי שבהם, המונע מתן היתר בנייה מיידי, הינו הצורך בהסדרת רישום זיקת הנאה לציבור מכוח תב"ע ישנה החלה על המתחם, דבר המצריך את תיקון התב"ע. לפי התוכנית החדשה שיזמה הכללית, השלד הנטוש ישופץ מיסודו בהשקעה גדולה מאוד, וישמש את מכון הפיזיותרפיה העיקרי של פתח תקוה לרווחת המטופלים תושבי העיר, כמו גם פונקציות רפואיות ומשרדיות אחרות".
אלא שלא בטוח שהתוכניות של הכללית תואמות את אלה של ראש העיר החדש של פתח תקוה, רמי גרינברג, שנראה שמכיר היטב את המקום ובעיותיו.
"לא מוכן יותר לפיל הלבן בעיר"

בדיון שקיימה מועצת עיריית פתח תקוה בינואר 2018, העלה גרינברג - אז רק חבר מועצה - לסדר היום את עניין השלד הנטוש, ואת הכוונה שבמתכונת החדשה המקום ישמש גם למשרדים של הכללית. "אתה בטח מכיר את הנושא של המבנה הפיל הלבן של השרון (בית חולים השרון. ש"צ)", פנה גרינברג, כאמור בתחילת 2018 לראש העירייה דאז, איציק ברוורמן, "זה מבנה שהשטח היה של העירייה, אבל עכשיו מה רוצים לעשות עם השטח הזה? לתת אותו למשרדים של הנהלה של קופת חולים שתושבים של פתח תקוה לא ייהנו מזה. משרדים לכל מיני בכירים בהנהלת קופת חולים - לא ישרתו את תושבי פתח תקוה. אז מה פתאום עיריית פתח תקוה צריכה לבוא ולתת שטח כזה גדול ויקר וחשוב, כשבמקום את תושבי פתח תקוה שנזקקים לשירותים רפואיים זה הולך לשמש את המשרדים של קופת חולים כללית? תראו איך אתם יכולים לחשוב אחרת ולשנות את רוע הגזירה".

בימים האחרונים חזרנו לגרינברג, שכאמור מכהן כיום כראש העירייה. "יש פה מורכבות מסוימת בעניין הבעלות על הקרקע. בכל אופן אם יש אפשרות להחזיר את זה אלינו, נעשה משהו לטובת התושבים. ואם לא נבקש מהם תוכנית מדודה בזמן עם אבני דרך לאיך מוציאים את התוכנית שלהם לפועל", אמר והוסיף כי "השבוע עשיתי סיור בבית חולים השרון והנחיתי את אגף הנכסים לגמור ולקדם את הנושא אני לא מוכן יותר לפיל לבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully