וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למצטמק: תוכנית הדיור המוזל במגמת דעיכה

אריק מירובסקי

2.1.2019 / 5:59

מספר הדירות המוגרלות בהגרלה הנוכחית מהווה חמישית מההגרלות הגדולות הראשונות שנערכו ביוני 2017 מבדיקת 'גלובס' נמצא שאשקלון היא המלכה הבלתי מעורערת של התכנית והוגרלו בה 7,000 דירות

מחיר למשתכן ברעננה. צילום: תמר מצפי, גלובס
מחיר למשתכן/גלובס, צילום: תמר מצפי

הגרלת מחיר למשתכן שיצאה לדרך אתמול היתה כנראה הלחוצה ביותר בתולדותיו הקצרים של המבצע הזה. המטרה הייתה להוציא אל הפועל מבצע חדש של הגרלות מחיר למשתכן עוד ביום האחרון של 2018, כשכל הצלחת הצעד הזה היתה מותנית בישיבת ועדת המכרזים של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), שנערכה ביום שני לפנות ערב. וכך, רק אחרי השעה שש בערב נודעו התוצאות, והודעות לעיתונות על ההגרלות פורסמו בבהילות אחרי שמונה בערב. המועד אמנם קובע לדצמבר 2018, ואולם באתר מחיר למשתכן המידע והאפשרות להירשם לו פורסמו רק בצהרי יום שלישי (אתמול), כך שבפועל, ההגרלה נפלה על ינואר 2019. לו היתה זו הבעיה היחידה של המבצע - ניחא, אבל זה אחד האלמנטים הבודדים של מחיר למשתכן, שלאוצר עדיין אמורה היתה להיות עליו שליטה. הפעם, כך התברר, גם את זה הוא איבד.

קרקע כעת - האכלוס, מי יודע?

המספרים מוכיחים שמחיר למשתכן הוא מבצע בדעיכה. דעיכה מבחינת כמות הדירות שמוצעת בו, מבחינת בשלות הקרקעות שמוצעת בו ומה שחמור לא פחות - דעיכה מבחינת האמון הציבורי בו.

3,155 דירות מוצעות במסגרת ההגרלות הנוכחיות. מדובר בכ־20% ממספר הדירות שהוצעו להגרלות במסגרת המבצע הגדול הראשון של מחיר למשתכן, ביוני 2017 ופחות ממחצית הדירה שהוצעו בהגרלה של מארס 2018. מספרי הדירות דועכים והולכים מהגרלה להגרלה, ואם המגמה הזו תימשך, קשה לראות את ההגרלות הגדולות נמשכות במתכונת הנוכחית.

המציאות הזו סותרת כמובן את תיאור פועלו של שר האוצר, הן בתחום התכנון והן בתחום שיווק הקרקעות. המצב התכנוני המוצג בפני הציבור הוא של שיאי כמות דירות מתוכננת, שמושגת בעיקר באמצעות הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים למגורים). בפועל, קשה מאוד להוציא את רוב תכניות הענק הללו אל הפועל בזמן מיידי, והחסמים הרבים והפיגור בתשתיות - נותרים בשטח, וחייבים לפתור אותם. כל זה לוקח זמן. כך לדוגמה, בהגרלות הנוכחיות, יזמים שהתבשרו ביום שני בערב על זכייתם במכרזים, יקבלו לרשותם את הקרקע רק במהלך 2020, כלומר כמעט שנתיים מאז הזכייה.

הליכי ההיתרים ייארכו זמן נוסף, ועל פי הערכה זהירה, הם יוכלו להתחיל בעבודות בתוך שנתיים לפחות. על אכלוס קשה לדבר. אולי בעוד 4-5 שנים. ואין מדובר באשמת היזמים, אין מדובר באשמת הרשויות המקומיות, אלא רק בזו של המדינה, שמשווקת קרקעות בלתי בשלות.

במכרז הבולט ביותר שנערך שלשום, זכו במשותף חברות אלעד מגורים, צ.מ.ח המרמן ומשולם לוינשטיין במכרז להקמת 527 דירות מהן 299 במחיר למשתכן, במתחם מכבי יפו. התקווה באוצר היתה, שניתן יהיה לכלול את ההגרלה היוקרתית הזו, הראשונה בסדרה שנערכת בתל אביב, במסגרת הגרלות דצמבר 2018. ואולם נציגים מהחברות העבירו מסר חד למארגנים, שלא יעשו את זה. "איננו רוצים לקבל רוכשים לפרויקט שאינו מתוכנן ויש עליו עוד הרבה עבודה, עד שניתן יהיה לשווק בו את הדירות", הסביר מנכ"ל צ.מ.ח המרמן, חיים פייגלין. על פי הודעת האוצר, ההגרלה נדחתה לחודש הבא, ואולם מדבריו של פייגלין ספק אם עד אז ניתן יהיה להבשיל אותו להגרלה.

אשקלון: המלכה של מחיר למשתכן

לא רק כמות הדירות ומידת בשלות הפרוייקטים נתונות בסימני שאלה, אלא גם המיקומים שלהם. מבדיקת 'גלובס' אשקלון היא המלכה הבלתי מעורערת של מחיר למשתכן עם כמעט 7,000 דירות שהוגרלו בה מתחילת התוכנית. כמה מהזוכים באמת חלמו לקנות שם דירה? מבין הערים שנמצאות בצמרת שיווקי הדירות, נראה שרק מודיעין, באר יעקב וראשון לציון נמצאות באזור הביקוש ואילו כל היתר הן סוג מסוים של פתרון פשרה. וככל שמרחיקים מהמרכז, השוק פולט בחזרה את הקרקעות שהמדינה מנסה להלעיט אותו בהן.

אחרי שבתחילת החודש כשלו 11 מכרזי קרקעות בעכו, לא הוגשו הצעות ל-2 מכרזים לבנייה רוויה בכפר תבור, לפרויקט בחריש, ל־5 מכרזים בדימונה ול־6 בטבריה. בקרית ביאליק מזה 2016 יזמים לא ניגשו למכרזים.

הציבור הרחב רואה את הדברים, ובמיוחד הנרשמים לתכנית. ממאז הולדתה הוקמו לא מעט פורומים ברשתות החברתיות שדנים בתכנית ובמידת כדאיותה והנושא של האיכלוסים המאוחרים מטריד רבים, שייאלצו להתגורר עוד 4-5 שנים בשכירות, מה שיקזז חלק ניכר מההנחה שעל הדירות.

הפקפוק במיקום הדירות, במידת הכדאיות הכלכלית, כמו גם האכזבה מנושאים שונים כגון איכות הדירות, באים לידי ביטוי בדשדוש במספר הנרשמים לזכאות למבצע. בחודשים האחרונים הוא עומד סביב ה־2,000 בחודש, כשבכל חודש שבו מתקיימת הגרלה, ניכרת קפיצה קטנה. בתחילתו, המבצע עורר תקווה גדולה, ומספר הנרשמים הגיע אף לפי שלושה ויותר.

אבל לא הכל דועך, לא הכל שוקע. הדבר היחיד שלא נראה עייף בתכנית השוקעת, זה הרטוריקה של שר האוצר, שממשיכה להאשים את "האינטרסנטים" בכל מחלותיו של ענף הדיור בישראל. "אינטרסנטים וספקולנטים רבים רוצים לעצור את המהפכה. לא עצרנו ארבע שנים, לא נעצור בחודשים הקרובים ולא נעצור בשנים הקרובות", הכריז משה כחלון ביום שני בערב, עם פרסום דבר ההגרלה. "בהצלחה לכל הזוגות הצעירים שישתתפו בהגרלה, וברכות מראש ל-3,155 משפחות שיזכו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully