וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הביטחון הוציא שורת נהלים לשיפור הבטיחות באתרי בנייה

גיא ליברמן

18.11.2018 / 13:20

"משרד הביטחון מעלה את הרף הנדרש בתחום הבטיחות באתרי הבנייה בארץ במטרה לצמצם את התאונות בענף". כך אומר סמנכ"ל וראש אגף הנדסה ובינוי במשרד הביטחון, ארז כהן

פועל באתר בנייה. ShutterStock
פועל באתר בנייה/ShutterStock

משרד הביטחון פרסם היום שורה של נהלים חדשים שנועדו, לשפר את הבטיחות באתרי בנייה באחריותו. בין היתר נקבע כי יש לגדר כל אתר בנייה, לבצע תדריך בטיחות יומי ולהציב רכב פינוי בחלק מהמקרים. בדומה להוראה שפרסם בשבוע שעבר מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, הוחלט כי בכל מקום בו מתבצעת בנייה יש להציב בשטח לכל אורך העבודה מנהל עבודה מוסמך.

"בשנה האחרונה, לאור תאונות העבודה הרבות בעבודות הבנייה, הוביל משרד הביטחון בשיתוף משרדי האוצר, הבינוי והשיכון, נתיבי ישראל והתאחדות 'בוני הארץ' עבודת מטה משותפת. בין היתר הוחלט שמשרד הביטחון יכתוב פרק בטיחות חדש שיהווה 'האורים והתומים' של עולם הבטיחות הבנייה בישראל." נכתב בהודעה שהוציא המשרד. לדברי סמנכ"ל וראש אגף הנדסה ובינוי במשרד הביטחון, ארז כהן " משרד הביטחון מעלה את הרף הנדרש בתחום הבטיחות באתרי הבנייה בארץ במטרה לצמצם את התאונות בענף. הפרק החדש, שמסתכל בראייה רוחבית על כלל המשק, ייצר סטנדרט אחיד שישפר באופן משמעותי את רמת הבטיחות באתרי הבנייה בארץ".


בארגון "קו לעובד" שמלווה את המאבק בתאונות עבודה באתרי בנייה מסרו ל'גלובס' כי: "אנו מברכים על הוספת מפרט הבטיחות למכרזים ולחוזים הציבוריים בענף הבינוי והתשתיות, ומקווים כי המפרט יצטרף בהקדם האפשרי למכרזיהם של כלל המשרדים הממשלתיים - בדומה לאופן בו החליט ליישם אותו משרד הביטחון. נכון להיום, התנהלות משרדי הממשלה במכרזים היא רשלנית וחסרת אחריות, שכן אלו לא הציבו כל דרישות בתחום הבטיחות בעבודה ונמנעו מפיקוח על תנאי הבטיחות באתרי הבניה ציבוריים. פרויקטים אלו, המבוצעים לרווחת הציבור וממומנים מכיסו, דורשים ניטור קפדני של החברות הניגשות אליהם - ניטור שיבטיח את קיום הוראות הבטיחות באתרים ופיקוח על קיום ההוראות. נציין כי רק במהלך שלוש השנים האחרונות נהרגו 24 עובדים במהלך עבודתם על פרויקטים ציבוריים - ונפצעו רבים נוספים.

משרד הביטחון הוציא הודעה המאשרת את ראשוניותו בקיום ההחלטה, ורשויות המדינה האחרות נדרשות למלא את חובתן ולהצטרף למהלך, לקחת אחריות ולהתייצב לימינם של העובדים. השלב הבא הנדרש מהמשרדים הממשלתיים ורשויות הציבור הוא קביעת תמחור סף, קרי תמחור מינימום לסעיפי מפרט הבטיחות. צעד זה יבטיח כי התחרות על "המחיר הזול" בין הניגשים למכרזים לא תבוא על חשבון בטיחות העובדים בפרויקטים. תמחור סף למפרט הבטיחות יבלום "הצעות הפסד" מטעם הקבלנים, שמשמעותן חסכון בעלויות בטיחות והפרת הוראות הבטיחות בעבודה.

כמו כן, על המשרדים הממשלתיים לקבוע סנקציות כלכליות כבדות על קבלנים המפרים את סעיפי מפרט הבטיחות, על מנת להבהיר לקבלנים שאין כל כדאיות כלכלית בחיסכון הבא על חשבון בטיחות העובדים ולוודא באמצעות קביעת תנאי סף להשתתפות במכרזים כי חברות בעלות רקורד בטיחותי עגום לא ישתתפו במכרזים".

כמו כן, על המשרדים הממשלתיים לקבוע סנקציות כלכליות כבדות על קבלנים המפרים את סעיפי מפרט הבטיחות, על מנת להבהיר לקבלנים שאין כל כדאיות כלכלית בחיסכון הבא על חשבון בטיחות העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully