וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניתם דירה? כל מה שאתם צריכים לדעת על מס רכישה

אלה רודניק

18.11.2018 / 9:27

כל מי שקונה דירה צריך לקחת בחשבון שייאלץ להוסיף סכום לא מבוטל כתשלום מס. כמה תצטרכו לשלם, האם יש קשר למספר הדירות שבבעלותכם ומי פטור מהמס? מדריך

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
דירה למכירה/ShutterStock

עובדה ידועה היא כי מחירי הדיור בישראל הם גבוהים מאד. חלק מהסיבה לעלויות גבוהות אלה נובעות מ"מס רכישת דירה".

מס רכישת דירה הוא מס מיוחד. בדרך כלל המס אותו כולנו מכירים הוא מס על רווחים בלבד. אדם מרוויח כסף וכחלק מיחסי הגומלין עם המדינה הוא משלם לה מס על רווחיו וזאת בהתאם לגובה הכנסותיו. מס רכישת דירה שונה והוא אינו משולם על הרווחים, אלא האדם הרוכש דירה, משלם עליה כסף ומשלם מס.

דירה יחידה

רוב הישראלים רוכשים דירה למגורים. אין זה חשוב אם תתגוררו בה או לא, כל עוד מדובר בדירה יחידה יש לשלם בגינה מס. מדרגת המס לדירה יחידה נכון לשנת 2018 היא:

0% על חלק השווי שעד 1,664,520 שקל.

3.5% - על המדרגה שבין 1,664,521 שקל ועד 1,974,335 שקל.

5% - על המדרגה שבין 1,974,336 שקל ועד 5,093,535 שקל.

8% - על המדרגה שבין 5,093,536 שקל ועד 16,978,450 שקל.

10% - מעל 16,978,451 שקל.

עוד באותו נושא

אמריקאי שמחזיק ב-4,000 דירות: "זו הדרך להיות סופר-עשירים"

לכתבה המלאה

דירה שניה

מס דירה שניה (דירה להשקעה) נועד להרתיע את המשקיעים מלהשקיע בשוק הדירות ולדחוף אותם להשקיע בשווקים אחרים. ההיגיון העומד מאחוריו הוא שמס בגובה עשרות או מאות אלפי שקלים ירתיע את הרוכשים מכניסה לשוק הדיור ובכך יפנו את השוק לרוכשי דירה ראשונה.

המס המוטל על רכישת דירה שניה הוא 8% מהשקל הראשון לדירה שעלותה מגיעה עד 5,093,535 שקל ו-10% לדירה שעלותה יקרה יותר. חשוב לציין כי ישנם מצבים בהם אדם מחזיק בשתי דירות וזאת מכיוון שהוא רכש דירה לפני שמכר ולכן, ישנה אפשרות להתחייב למכור את הדירה הישנה תוך 18 חודשים ממועד הרכישה של הדירה החדשה ואם רכשתם דירה מקבלן אז גם שנה ממועד קבלת הדירה החדשה תוכלו לשלם מס רכישה בגין דירה יחידה.

תא משפחתי

כאמור, דירה יחידה מאפשרת לרוכש לשלם מס בגובה נמוך. אך חשוב לדעת כי בבוא רשות המס לבדוק האם מגיעה הטבת המס הנ"ל, היא בודקת את התא המשפחתי הכולל בן או בת זוג, ידוע בציבור וילדים מתחת לגיל 18. כך שאם לבן הזוג יש דירה משל עצמו, או לאחד הילדים מתחת לגיל 18, הדירה איננה נחשבת דירה יחידה ויש לשלם עליה מס כמו דירה שניה. החריג הוא הסכם ממון, אם חתמתם על הסכם ממון שמורה על הפרדה רכושית מלאה ולא במועד סמוך לעסקה אותה אתם מבקשים לבצע אז תוכלו ליהנות ממס רכישה לאותו בן זוג שאין לו דירה.

חריגים

נכים (בדרגות נכות שונות) וכן משפחות שכולות ונפגעי פעולות איבה זכאים להנחה ומס הרכישה שלהם יעמוד על סך של 0.5%. הטבה זו ניתנת למימוש פעמיים בחיים בלבד. קבוצה נוספת שזכאית להנחת מס היא עולים ותושבים חוזרים שישלמו שיעור של ‎ 0.5% מס, עד לתקרה של 1.7 מיליון שקל (התקרה מתעדכנת בכל 3 חודשים) כאשר מעל סכום התקרה ישולם מס בשיעור ‎5%.

מס רכישה הוא מס אשר מוטל על כל רוכש דירה. אך לפני שאתם ממהרים לשלמו פנו לעורך דין העוסק בנדל"ן על מנת שיבדוק האם אתם זכאים להטבות כלשהן או להפחת במס רכישת הדירה.

הכותבת היא מומחית בדיני מקרקעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully