וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר הקבלנים הפעילים בישראל צנח מתחילת העשור בכ-20%

17.10.2018 / 14:04

מסקירה שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi עולה כי כיום פועלים בישראל 5,500 קבלנים בלבד. בנוסף העלתה הסקירה עלייה ברמת הסיכון בענף הבנייה

אתר בנייה. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

מספר הקבלנים הפעילים בישראל ממשיך את מגמת הצניחה שלו - כך עולה מסקירה שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi לקראת כנס ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים שייפתח היום (רביעי) באילת. על פי הסקירה, כיום פעילים בישראל 5,500 קבלנים, כאשר בתחילת 2011 עמד מספרם על כ-7,100. המשמעות: מדובר בצניחה של כ-20%.

על פי הנתונים, כאשר מחשבים רק את כמות הקבלנים שהפסיקו פעילותם (לא כולל כניסה של קבלנים חדשים לשוק), הנתונים מצביעים על כך שמספר החברות הקבלניות שנסגרו עומד בתקופה זו על 2,993. מספר הקבלנים החדשים שנוספו לשוק מאז 2011 עומד על 1,591 בלבד.

מספר הקבלנים שנוסדו ונגרעו. CofaceBdi,
השינוי במספר הקסבלנים/CofaceBdi

סיכון גבוה יחסית לממוצע במשק

את הירידה במספר הקבלנים מסבירים בחברת המידע העסקי בעלייה בסיכון בענף הבנייה. על פי מדד הסיכון של CofaceBdi, הסיכון בקרב הקבלנים הפועלים בענפי הבנייה השונים הולך וגדל ברבעונים האחרונים, זאת דווקא על רקע יציבות מסוימת של הסיכון במשק כולו. המשמעות היא שיותר חברות בענף הבנייה נקלעות לחדלות פרעון ולהליכים של הקפאה הליכים ואף נסגרות.

מהנתונים עולה עוד כי ענף התשתיות נמצא ברבעון השלישי של 2018 ברמת סיכון של 7.45. קבלני הבנייה נמצאים ברמת סיכון ממוצעת של 7.32 בענף - עלייה חדה יחסית לעומת 7.14 ברבעון הרביעי של 2017. גם בענף תשומות הבנייה, ענף הנדל"ן המניב וענף אחזקות הבנייה נרשמה עלייה בסיכון ברבעונים האחרונים.

איל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת CofaceBdi, מציין כי "מדובר בנתונים מדאיגים עבור הכלכלה הישראלית בכלל, ענף הבנייה בפרט וכוונת מקבלי ההחלטות לטפל בזינוק במחירי הדיור בישראל. בזמן שהביקושים לדירות בישראל ממשיכים לגדול, ברור לכולם שהגדלת היצע הדירות בישראל הוא הצד הבעייתי במשוואה. כדי לספק את אותן מאות אלפי יחידות דיור חדשות הדרושות לישראל בשנים הקרובות, יש צורך בחברות יציבות שיבנו אותן במהירות. כאשר מספר השחקנים בשוק הולך וקטן, והסיכון גדל, לא רק שהתחרות בענף נפגעת אלא גם היכולת של הענף לייצר את אותן כמות דירות נדרשת לצורך איזון מחירי הדירות.

"עם זאת, נראה כי הקבלנים עדיין אופטימיים כפי שעולה מסקר הציפיות שערכנו וזאת בעיקר בגלל שהם בונים על מנועי צמיחה חדשים כמו פנייה של חברות קבלניות לתחום הנדל"ן המניב והגדלת הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית. המבחן של תחום ההתחדשות העירונית יהיה בהסרת החסמים וביכולתם של הקבלנים להפוך את הפרויקטים בזמן קצר מפרויקטים על הנייר לפרויקטים בבנייה ובשיווק".

דירוג הסיכון. CofaceBdi,
דירוג הסיכון/CofaceBdi

45% מהקבלנים - יחול ב-2019 גידול בהיקף פעילות הענף

בסקר ציפיות הקבלנים שנערך לקראת הכנס ציינו 45% מהקבלנים כי הם צופים גידול או גידול מהותי בהיקף הפעילות של הענף ב-2019. 73% מהנשאלים ענו כי הם צופים גידול או גידול מהותי בהיקף הפעילות של החברה בה הם עובדים.

74% מהקבלנים צופים עלייה בהיקף הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית ב-3 השנים הקרובות, לעומת 10% שצופים קיטון, ו-16% שחושבים שהיקף הפעילות בתחום זה יהיה ללא שינוי.

כמו כן, נשאלו מנהלי חברות הבנייה האם עלות המימון שלהם התייקרה - שאלה שרק 20% ענו לה באופן חיובי. יש לציין כי מדובר בשיפור משמעותי לעומת שנים קודמות, כאשר בשנה שעברה ענו כי עלות המימון התייקרה 40% מהנשאלים, ושנה קודם לכן ענו כך 60% מהנשאלים.

בנוגע לצפי מחירי הדירות בשנה הקרובה, ענו 47% מהקבלנים כי המחירים יעלו ו-2% מהם ענו כי המחירים "יעלו מאוד". רק 11% מהקבלנים צופים ירידה במחירי הדיור. 40% מהם צופים שהמחירים ישארו ללא שינוי. מבין הקבלנים שצופים עליית מחירים, העלייה הממוצעת הצפויה לדעתם עומדת על 5.1%.

קבלני הביצוע מרוויחים יותר - אבל הרווח עדיין נמוך ביחס ליזמים

"הממשלה עושה ניסיונות רבים לחלץ את שוק הדיור ממצבו העגום, אולם מסתבר כי היא פועלת בכיוונים לא נכונים"

נתוני החברה מראים כי מרבית החברות הקבלניות הצליחו להתמודד עם התנאים בשוק באופן חיובי במידה רבה, והצליחו לשפר את היחסים הפיננסיים שלהם בשנה החולפת. כך למשל, קבלני הבניין הגדולים הצליחו להגדיל את שיעון ההון העצמי שלהם מסך המאזן לרמה של 25.7% במחצית הראשונה של 2018, לעומת 23.9% בתקופה המקבילה אשתקד.

כמו כן, הם הציגו שיפור בשיעור הרווח הנקי, שיעור הרווח התפעולי ושיעור הרווח הגולמי מסך ההכנסות. מגמות שיפור אלה היו גם בקרב קבלנים בסדר גודל קטן ובינוני. אולם כאשר בוחנים את שיעורי הרווח ניתן לראות כי קבלני הביצוע הגדולים נהנו במחצית הראשונה של 2018 משיעור רווח תפעולי של כ-12.7% לעומת שיעור רווח תפעולי של 51.5% בקרב היזמים וחברות הנדל"ן המניב.

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים של תל אביב-יפו-בת ים, מציין כי "נתוני הסקר שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi בכל הקשור לצניחת מספר הקבלנים בשוק מדאיגים מאוד אך לא מפתיעים. המחסור בדירות בישראל צריך להדאיג את כולנו כיוון שהוא בעל השלכות והשפעה על הפערים החברתיים והכלכליים בחברה הישראלית ומשמר אותם. לא יתכן שקרוב ל-40% ממחירה של דירה בישראל מורכב ממיסוי, וזה עוד לפני חישוב של רכיב הקרקע - מס שבח, מס רכישה, מע"מ, היטלי פיתוח, אגרות, מסי קניה, מס מעסיקים ועוד. איך המדינה מצפה שהקבלנים יוכלו להוריד מחירים, כשהם והרוכשים, נאלצים לשלם כל כך הרבה מסים?

"הממשלה עושה ניסיונות רבים לחלץ את שוק הדיור ממצבו העגום, אולם מסתבר כי היא פועלת בכיוונים לא נכונים. אני מאמין שישנם פתרונות רלוונטיים דוגמת התחדשות עירונית על מנת להביא לפתרון מצוקת הדיור בישראל, בייחוד זו מסוג פינוי בינוי המאפשרת להגדיל את כמות הדירות החדשות במקומות מבוקשים ובמרכזי הערים, למשוך אל הערים אוכלוסיות צעירות, ולאפשר לתושבי העיר להישאר בעיר הולדתם ולקנות דירות במרכז העיר כמו גם לשמר את אזורי המסחר, הפנאי והתרבות העירוניים באמצעות שימוש בעירוב שימושים. קרקע משלימה, אשר יכולה לשמש גם כקרקע לתעשייה, מסחר ומשרדים ולא רק למגורים, דבר שיענה גם על דרישות ראשי הערים הזקוקים לתשלומי הארנונה, ותמריצים שונים יביאו לכך שנראה התחדשות עירונית גם בפריפריה, שם היא כה נדרשת.

"דרך נוספת היא תוכניות לתכנון ובינוי מהיר של פרויקטים למגורים שפונים למספר קהלי יעד ולא לקהל מצומצם דוגמת הזכאים. בעניין זה תוכנית מחיר למשתכן לא הוכיחה את עצמה למרות ששינתה את פניה מספר פעמים, הורחבה לאוכלוסיות נוספות, עברה שינויי תמהיל ועל כך יעידו המכרזים הנותרים ללא זוכים והדירות שטרם נרכשו על ידי הזכאים למרות ההטבות המוצעות להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully