וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למשתכן בת"א: מתוך שלושה, רק מתחם אחד גרר הצעות

אורי חודי

4.9.2018 / 19:26

מדובר באכזבה למטה הדיור באוצר, רשות מקרקעי ישראל וגם עיריית תל אביב המחזיקה זכויות במגרשים השונים משום שההנחה הייתה שהמכרז יגרור ביקוש קשיח ובכל המגרשים יוכרזו זוכים אך לשני המתחמים הנותרים לא הוגשה אף הצעה

הילה ציאון בסיור עיתונאים באתרי מחיר למשתכן בראשון לציון, שדרות ואופקים. אבי כהן
מחיר למשתכן/אבי כהן

אחד המכרזים הבולטים של מחיר למשתכן נסגר אתמול (ב') להצעות מצד יזמים וקבלנים והיום (ג') התפרסמו התוצאות. מתוך שלושה מתחמים שיצאו למכרז רק אחד גרר הצעות מצד שתי קבוצות, והקבוצה שזכתה היא שותפות בין חברת הנדל"ן אשדר לבין אקרו נדל"ן.

נציין כי מדובר באכזבה למטה הדיור באוצר, רשות מקרקעי ישראל וגם עיריית תל אביב המחזיקה זכויות במגרשים השונים משום שההנחה הייתה שהמכרז יגרור ביקוש קשיח ובכל המגרשים יוכרזו זוכים. בפועל, לשני המתחמים הנותרים לא הוגשה אף הצעה.

נזכיר כי המכרז בתל אביב, במתחם מכבי יפו, כלל 1,279 דירות סך הכל, כאשר כ-40% מהן דירות למכירה בשוק החופשי והשאר דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן. אולם, בפועל, המתחם בו הוכרזו זוכים כולל היצע של 340 דירות בלבד, 163 מהן דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן והשאר (177 דירות) למכירה בשוק החופשי. עוד כולל המתחם גם שלוש דירות שיעברו לידי המדינה לאחר הבנייה וייועדו לדיור ציבורי. המשמעות היא ש-939 דירות נותרו ללא ביקוש ויחזרו לשיווק נוסף.

מכיוון שהמכרז כולל דירות מוזלות לצד דירות למכירה בשוק החופשי, וכללי המכרז הגדירו מגרש אחד במתחם שכולו יהיה למכירה בשוק החופשי, ההצעות כללו גם מחיר לדירות המוזלות (מ"ר דירתי) וגם מחיר נפרד בעבור הקרקע עליה ייבנו רק הדירות לשוק החופשי. ההצעה הזוכה לדירות המוזלות נקבעה על פי המחיר הנמוך ביותר בעוד ההצעה הזוכה בעבור הדירות לשוק החופשי נקבעה על פי המחיר הגבוה ביותר על הקרקע. ההצעה הזוכה העמידה תג מחיר של 14.9 אלף שקל למ"ר לדירות המוזלות ו-103.8 מיליון שקל בעבור המגרש שכלל רק דירות למכירה בשוק החופשי. עוד על פי ההצעה הזוכה, אומדן למחיר דירה מוזלת במתחם יעמוד על החל מכ-1.62 מיליון שקל לדירת 93 מ"ר, החל מכ-1.88 מיליון שקל לדירת 108 מ"ר והחל מכ-2.23 מיליון שקל לדירה בת 128 מ"ר. מחירים אלו כוללים את מרכיב המע"מ וחישוב שטחי החניה, המרפסת והמחסן. חשוב לציין שמדובר באומדן בלבד עוד טרם התכנון המפורט על הקרקע.

על פי גורמים הבקיאים במכרז, המתחם בו זכו החברות יוכל להימסר לידיהן עוד כ-18 חודשים והוא עוד מצריך פינויים של מחזיקים בחלק מהקרקע. המכרז קובע כי עד שהחברות הזוכות לא יסדירו את נושא הפינויים והפיצוי, לא יוכלו לקבל היתר בנייה ובמקביל, הגרלה על הדירות המוזלות לא תוכל להתבצע. מסיבה זו, ההגרלה הגדולה הקרובה המתוכננת לחודש הנוכחי לא תוכל לכלול את הדירות המוזלות בתל אביב.

עוד נציין כי בירור מול חברות שניגשו למכרז או בדקו אותו טרם הגשה עולה כי שני המתחמים האחרים, אליהם לא הוגשו הצעות, היו פחות אטרקטיביים. מתחם אחד כלל מספר גבוה של פינויים והמתחם השני התברר כלא כלכלי על בסיס נתוני המכרז וזאת בשל אי הוודאות לגובה התשלום בשל פינוי המחזיקים במתחם זה.

מאשדר ואקרו נדל"ן שזכו במכרז נמסר הערב כי: "אשדר מקבוצת אשטרום ואקרו נדל"ן שמחות על הזכייה במכרז על קרקע בהיקף משמעותי של יחידות דיור בתל אביב. החברות, המשתפות פעולה לראשונה, זכו במתחם העתיד לכלול 340 יחידות דיור, כאשר כמחציתן מיועדות לשיווק במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" וכמחציתן מיועדות לשיווק בשוק החופשי. הדירות המיועדות למכירה במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" תימכרנה בהטבה משמעותית לעומת שווי יחידות דומות בשוק החופשי. החברות הגיעו להסכמים מוקדמים עם רוב המחזיקים בקרקע, שעל החברות לפעול לפינויים, לפינוי תוך מספר חודשים ובמקביל בכוונתם לקדם את התכנון והיתרי חפירה".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר הערב כי: "רשות מקרקעי ישראל פרסמה מחדש את המכרז המתייחס לשני המתחמים אליהם לא הוגשו הצעות, לאחר ביצוע ההתאמות הנדרשות. המכרז צפוי להיסגר ב-17.9.18 בשעה 12:00 בצהרים. הגורמים המקצועיים ברמ"י מעריכים כי לאחר ביצוע ההתאמות, ומתן הזמן הנוסף ליזמים - ייסגר המכרז בהצלחה". נציין כי עיון במכרז החדש, שאכן פורסם באתר רמ"י, מעלה כי בין השינויים שנעשו במכרז ניתן לראות שמחיר המקסימום לדירות המוזלות רשם עלייה ועומד כעת על 15.3 אלף שקל, זאת לעומת 14.9 אלף שקל במכרז שנסגר אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully