וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימה הצגת תוכנית שדה דב בוועדה המחוזית - ללא החלטה

אורי חודי

25.6.2018 / 13:33

מהנדס עיריית תל-אביב: "אני חושב שהתוכנית הזאת, הנידונה היום, היא טובה"

מנחת מטוסים בבסיס שדה דב, תל אביב. ראובן קסטרו
שדה דב/ראובן קסטרו

הסתיים הדיון בוועדה המחוזית תל-אביב בתוכנית שדה דב. התוכנית הוצגה היום (שני) לחברי הוועדה המחוזית, ולא התקבלה שום החלטה אופרטיבית לגבי המשך קידומה. עם זאת, במהלך הדיון נרשמו מספר התבטאויות מעניינות של נציגי מינהל ההנדסה בעיריית תל-אביב-יפו, שהביעו תמיכה בתוכנית, זאת בעוד תוכנית אחרת המתייחסת לאותה המתחם ושונה מהותית, אושרה רק שבוע שעבר בוועדה המקומית.

נזכיר כי התוכנית שנידונה היום בוועדה המחוזית היא התוכנית הרחבה הכוללת את פינוי שדה התעופה מהשטח וכוללת פוטנציאל בינוי של כ-16 אלף יחידות דיור במתחם. תוכנית זו נחתמה והוגשה לוועדה המחוזית על-ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית תל-אביב-יפו. זאת, בניגוד לתוכנית אחרת שאושרה רק בשבוע שעבר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב, תוכנית המתייחסת לאותו השטח, אך מותירה את פעילות השדה וכוללת פוטנציאל בינוי של כ-8,000 יחידות דיור בלבד בחלקו המזרחי של המתחם. תוכנית זו היא יוזמה מקומית של עיריית תל-אביב-יפו, זכתה לכינוי 'חלופת חולדאי' לפינוי שדה התעופה, ואינה מקובלת על רמ"י.

נציין כי בעוד שתי התוכניות מקודמות במקביל (אחת במחוזית והשנייה בוועדה המקומית), מי שיכריע בשאלת פינוי השדה היא המועצה הארצית לתכנון ובנייה והממשלה. נזכיר כי עד היום נדחה הפינוי של השדה הצבאי כמו גם האזרחי מספר פעמים. נכון להיום המועד הקובע הוא ינואר 2019 אולם ועדת שרים לחקיקה אישרה אתמול תיקון לחוק המקודם כעת שמבקש הארכה של הפינוי ליולי 2019.

כאמור, הדיון היום עסק רק בהצגת התוכנית הרחבה לפינוי שדה דב. במהלך הדיון הדגישה יו"ר הוועדה, דניאלה פוסק, כי "הדיון של היום והסמכות של הוועדה, הוא לדון בתוכניות שהוגשו אליה בלבד, ולא בתוכניות שטרם הוגשו אליה. גם השאלה של פינוי שדה דב, כן או לא, היא לא בתחום הסמכות שלנו, אלא של המועצה הארצית. אנחנו דנים בשאלה אחת בלבד - מהו התכנון המיטבי, בהתייחס לעובדות שאותן קובעת לנו הממשלה". התייחסות זו של פוסק כוונה לאותה תוכנית חלופית שאושרה על-ידי הוועדה המקומית בתל-אביב-יפו.

בהמשך הדיון, התייחסו גם נציגי מינהל ההנדסה של עיריית תל-אביב-יפו לתוכנית הרחבה יותר, שנזכיר שוב שהיא מנוגדת ל'חלופת חולדאי', והביעו בה תמיכה. יתרה מכך, מהנדס עיריית תל-אביב-יפו, עודד גבולי, טען בדיון כי הוא כלל לא מכיר את התוכנית השנייה. "אני כמובן שתומך בתוכנית", כך גבולי בדיון, "לא מכיר את התוכנית האלטרנטיבית, לא ראיתי אותה מעולם ולא השתתפתי אף פעם, באף דיון שהתקיים בה. אני חושב שהתוכנית הזאת, הנידונה היום, היא טובה".

גורם אחר מתל-אביב-יפו, פרנסין דוידי, נציגת מינהל ההנדסה בעירייה, אמרה בדיון כי "זו תוכנית שנוצרה אחרי שנים רבות של עבודה מאומצת ורצינית ולמען האמת, לא יכולנו לבקש תוכנית יותר טובה מזו".

בהמשך לדברים שאמר גבולי בוועדה המחוזית, הבהיר גבולי מאוחר יותר כי כוונתו הייתה שבשל ניגוד עניינים לא היה יכול לדון בתוכנית החלופית. "בדיון בוועדה המחוזית ציינתי שעסקתי בתכנית אחת שהוגשה לוועדה, ועל כן אני מנוע בשל ניגוד האינטרסים לדון בתוכנית החלופית", כך גבולי לאחר הדיון. עוד נמסר מעיריית תל-אביב כי "מהנדס העיר עודד גבולי תומך בהשארת שדה דב בשל אינטרסים עירוניים ולאומיים".

ארי כהן, מתכנן התוכנית מטעם רמ"י, הציג אותה באריכות בפני חברי הוועדה ואמר: "הפארק החופי הוא גולת הכותרת של התוכנית הזאת, משתרע על אורך של כשני קילומטר, ברוחבים שונים. התוכנית מספקת מרחב ציבורי מגוון ואיכותי. זו פעם ראשונה שאני מופיע בפני הוועדה המחוזית, ואם כבר להופיע בפניה - אז רק עם תוכנית כזאת".

מתן נחום, נציג החברה להגנת הטבע בוועדה המחוזית, בירך את רמ"י על התוכנית וציין שיש לה מספר יתרונות והיבטים חיוביים, שבראשם - הפארק החופי, הנמתח לאורך של כשני קילומטר. נזכיר כי החברה להגנת הטבע, יחד עם עוד שורה של ארגוני סביבה, מתנגדים לתוכנית החלופית שאושרה הוועדה המקומית בתל-אביב-יפו ותומכים בתוכנית שהוצגה היום.

עם זאת, היה גם מי שהעלה את נושא התוכנית החלופית. נתן אלנתן, חבר מועצת עיריית תל-אביב, אמר: "צריך לקחת בחשבון, שיש מצב ששדה דב יישאר במקומו ולא יפונה. הוועדה המקומית החליטה על חלופה אחרת, חלופה המתייחסת לעובדה ששדה דב אינו מתפנה". אולם, כאמור, יו"ר הוועדה הנחתה כי התוכנית החלופית אינה על סדר יומה של הוועדה, ולכן לא תהיה אליה כל התייחסות.

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר לאחר הדיון כי "ראש העירייה הבהיר כי שתי התוכניות טובות והעירייה הובילה את הכנתן באמצעות צוותים שונים, כדי להשפיע על איכות התכנון העתידי. הסוגיה אינה איזו תוכנית טובה יותר אלא נחיצותו של שדה דב ועצירת האיוולת שבסגירתו ללא חלופה ראויה. סגירה שתחסל את התעופה האזרחית הפנימית בישראל, תפגע קשות במטרופולין תל-אביב-יפו וכן בערי הפריפריה. נתב"ג אינו יכול להוות חלופה ראויה לשדה דב וכך גם סבורים כל אנשי המקצוע שעוסקים בנושא. העירייה תכבד את ההחלטות בנושא שיתקבלו על-ידי ממשלת ישראל, אך עם זאת, בכוונתה להמשיך לפעול לשכנע בנחיצות השדה. על כן, הוכנה תוכנית מפורטת שאושרה על-ידי הוועדה המקומית המאפשרת את המשך פעילות השדה ושיפור השירות בו, עד מציאת חלופה ראויה, וכן את פיצוי בעלי הקרקעות הפרטיות".

עו"ד מרים דונין-שוב, המייצגת עשרות בעלי קרקעות פרטיים במתחם הגוש הגדול המחזיקים במאות יחידות, השתתפה אף היא בישיבה. דונין-שוב מזכירה כי הליך התכנון בוועדה המחוזית הוא תוצר של ועדת ההיגוי המשותפת לעיריית תל-אביב, לרמ"י ולמנהלי הגוש הגדול. "זגזוגה של העירייה והחלטתה לקדם הליך מקביל מייצרת אי-ודאות וכאוס בקרב בעלי הקרקעות, רשויות התכנון והציבור כולו", אמרה עו"ד דונין-שוב."מאז שנת 2007, שבה הוסכם על פינוי השדה בתמורה לכך שרמ"י יקבל כמחצית הזכויות, אנחנו הולכים צעד קדימה ו-7 צעדים אחורה. אנחנו מצפים שהוועדה המחוזית תמשיך בתכנון כרגיל מבלי להתייחס לרעשי הרקע, ואם לאו, שתתקבל החלטה להפקיע ובהתאם לכך לשלם פיצויים לבעלי הקרקעות בגין ההחלטה להשאיר את שדה דב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully