וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן הראשי באוצר: רק 900 דירות להשקעה נרכשו באפריל

אורי חודי

10.6.2018 / 14:20

מדובר ברמות הנמוכות ביותר שנרשמו בחלק זה של השוק לפחות מאז תחילת העשור הקודם. שפל חדש נרשם ברכישות תושבי החוץ בחודש אפריל, כאשר סך הדירות שנרכשו הסתכם ב-50 דירות בלבד

אתר בנייה. ShutterStock
בנייה/ShutterStock

"מספר הדירות שרכשו המשקיעים בחודש אפריל הסתכם ב-900 דירות בלבד, אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו ברכישות סגמנט זה של השוק לפחות מאז תחילת העשור הקודם", כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי של משרד האוצר שפורסמה היום (א') ומתמקדת בענף הנדל"ן למגורים בחודש אפריל 2018. עוד על פי הנתונים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ירדו רכישות המשקיעים בשיעור של 22%, בהמשך לשיעורי ירידה של מעל 20% בשלושת החודשים האחרונים (כל חודש לעומת המקביל לו אשתקד). במקביל, משקל המשקיעים כשיעור מכלל העסקאות ממשיך להיות נמוך מאוד יחיסת לשנים הקודמות ועמד באפריל על 14% בלבד.

במסגרת סקירת האוצר מאשרים הנתונים גם את הכתבה שהופיעה במוסף הנדל"ן של "גלובס" רק בשבוע שעבר שהתייחסה לחשש כבד מעודף דירות להשכרה בשכונת כרמי גת בקריית גת. נזכיר כי הכתבה הצביעה על כך שמכרז להשכרה שפרסמה המדינה, על אף שהיה אטרקטיבי יותר בתנאיו ממכרזים קודמים, לא גרר אף הצעה וזאת בין היתר מחשש של קבלנים מכך שלא יהיה ביקוש לדירות להשכרה. עוד העידה הכתבה על היצע שהולך ותופח של דירות שנרכשו בשכונה החדשה להשקעה לפני כשלוש שנים. כעת, בסקירת האוצר נכתב כי בעוד המגמה הארצית בכל הנוגע למכירת דירות על ידי משקיעים נמצאת בירידה, דווקא בכרמי גת המצב הפוך: "על רקע הירידה במכירות המשקיעים באזור באר-שבע בולטת קריית גת במגמה הפוכה, בפרט שכונת "כרמי גת", בה נרשמה "הסתערות" של משקיעים ב-2015. ניתוח עסקאות המכירה של דירות יד שנייה בשכונה הצעירה בשלוש השנים האחרונות מלמד כי מי שהזדרזו למכור את הנכס ב-2016 מיקסמו את תשואתם (מרווח הון) וזו הולכת ויורדת עד לרמה של 2% בלבד".

כאמור, בניגוד למצב בקריית גת, בשאר חלקי הארץ נראה שמספר הדירות שנמכרות על ידי משקיעים דווקא נמצא בעלייה. כך, מכירות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-1,300 דירות, ירידה של 24% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בולטת במיוחד באזורי באר-שבע ונתניה, בהם גם מכירות הקבלנים סופגים ירידה חדה.

עוד מציינים באוצר כי "באזור תל-אביב נרשמה גם כן ירידה חדה, של 19%, אולם שיעור ירידה זה מתון ביחס לירידה שנרשמה בסך העסקאות בדירות יד שנייה באזור זה. בכך הגיעו מכירות המשקיעים באזור תל-אביב בחודש אפריל ליותר ממחצית מכלל דירות יד שנייה שנמכרו באזור זה באותו חודש".

עוד נתון שעולה מהסקירה הנוכחית מתייחס לרכישת דירות על ידי תושבי חוץ. על פי הנתונים, רכישות תושבי החוץ בחודש אפריל הגיעו לרמת שפל, כאשר סך הדירות שנרכשו על ידי תושבי החוץ בחודש אפריל הסתכם בחמישים דירות בלבד. "בהשוואה לאפריל אשתקד זוהי צניחה של 64%, בהמשך לשיעורי ירידה חדים, של מעל 20%, מאז אוגוסט אשתקד. נזכיר כי באפריל חל חג הפסח, אולם בסקירה מציינים את העובדה כי מדובר בחודש בו חל החג אולם מזכירים במקביל כי בשנים קודמות חברות בניה גדולות נהגו לערוך בתקופה זו ימי מכירות מיוחדים לתושבי חוץ.

ירידה בשיעור 7% במכירת דירות באפריל ; 4% יחד עם מחיר למשתכן

סקירת הכלכלן הראשי באוצר מעידה כי גם באפריל היקפי רכישת הדירות ממשיך להיות נמוך. בחודש אפריל נרכשו 6,200 דירות, כחמש מאות מהן דירות במסגרת "מחיר למשתכן". נתון זה משקף ירידה בשיעור 7% במכירת דירות במחירי שוק חופשי, בהמשך לירידה רצופה מאז פברואר אשתקד. במקביל, מספר העסקאות הכולל את דירות מחיר למשתכן רשם ירידה מתונה יותר בשיעור 4%. "בהשוואה לחודש מרץ מגיע שיעור הירידה ל-30%, במידה רבה על רקע חג הפסח. עם זאת, יש לציין כי גם בהשוואה לחודשי אפריל קודמים מדובר ברמה נמוכה של עסקאות "במחירי שוק", כמותה לא נרשמה מאז אפריל 2004", כך בסקירה.

סך הדירות החדשות שנמכרו בחודש אפריל עמד על 1,800 דירות, עלייה בשיעור 5% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. עם זאת, בניכוי המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" ירד מספר העסקאות בדירות חדשות "במחירי שוק" בשיעור של 10%, בהמשך לירידה רצופה מאז אוקטובר 2016 (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת). מבין אזורי הביקוש במרכז הארץ בולט אזור נתניה עם ירידה חדה ברכישת דירות חדשות "במחירי שוק". מנגד, גידול משמעותי בעסקאות בדירות חדשות "במחירי שוק", בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נרשם באזור המרכז, בעיקר על רקע גידול ברכישות משפרי הדיור.

עוד עולה מהסקירה כי באזורי הפריפריה נמשכת הירידה החדה ברכישת דירות חדשות "במחירי שוק", כאשר בולט במיוחד אזור באר-שבע עם ירידה של 29%. סך הדירות שנרכשו באזור זה באפריל עמד על 155 דירות בלבד, אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו באזור זה בעשור האחרון. "הרמה הנמוכה של העסקאות באזור באר-שבע בחודש אפריל האחרון, כמו גם בשנה האחרונה בכלל, בולטת במיוחד על רקע רמת השיא ההיסטורי ברכישת דירות חדשות שנרשם באזור זה לפני שלוש שנים בלבד, בפברואר 2015, אז נרכשו באזור זה אלף ומאה דירות חדשות. בהקשר זה יש לציין כי בניגוד למרבית האזורים האחרים, בהם השיא במספר העסקאות נרשם ביוני 2015, על רקע הקדמת רכישות על ידי משקיעים טרם הכבדת המיסוי עליהם, באזור באר-שבע כאמור השיא נקבע מספר חודשים קודם לכן, על רקע תחילת שיווקו של פרויקט "כרמי גת", אשר התאפיין בשיעור גבוה של משקיעים".

רכישת דירות ראשונות, או כפי שהם מכונים בסקירת האוצר - זוגות צעירים (למרות שלא מדובר רק בזוגות צעירים) הסתכמו בחודש אפריל ב-3,100 דירות יחד עם דירות מחיר למשתכן. בניכוי דירות מחיר למשתכן מדובר, בכ-2,500 דירות שנמכרו במחירי שוק חופשי. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זוהי ירידה מתונה של 1%. בפילוח גיאוגרפי בולט בחודשים האחרונים אזור חיפה עם ירידה ניכרת ברכישות הזוגות הצעירים "במחירי שוק", זאת כאשר אזור זה היה היחידי בו נרשם גידול ברכישות אלה אשתקד. ההסבר שניתן לירידה באזור חיפה על ידי כלכלני האוצר מתמקד בעסקאות מחיר למשתכן: "סביר להניח כי העובדה לפיה לאחרונה החלו להיסגר מכרזים משמעותיים במסגרת "מחיר למשתכן" בעיר חיפה עצמה, "תורמת" לירידה זו ברכישות הזוגות הצעירים בעיר. בהקשר זה יש לציין כי בחודשיים האחרונים (אפריל-מאי) נמכרו כ-80 דירות במסגרת "מחיר למשתכן" בחיפה".

רכישות משפרי הדיור בחודש אפריל הסתכמו ב-3,200 דירות. מדובר בירידה של 8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בהמשך לירידה רצופה ברכישות אלה מאז אוקטובר 2016. אזורי נתניה, באר-שבע והפריפריה הצפונית בולטים בשיעור ירידה חדים של מעל 20%. מנגד, גידול ברכישות משפרי הדיור בחודש אפריל נרשם באזור ירושלים ובאזור חיפה. בסקירת האוצר מציינים כי נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על גידול בעסקאות בדירות יד שנייה, עם אינדיקציות להאצה במכירות המשקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully