וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר גלנט החליט לצאת למלחמה גלויה בפזורה הבדואית

גיא נרדי

4.6.2018 / 13:08

שר הבינוי והשיכון חשף בוועדת הפנים של הכנסת את תכנית "חץ לדרום". גלנט כינה את ההתיישבות הלא חוקית של הבדואים במונח "טרור" ואף קשר אותה ל"התפשטות פלסטינית איסלמיסטית" שמקורה בהר חברון

שר השיכון יואב גלנט בכנס תחברוה תשתיות ונדל"ן בתל אביב. מגד גוזני
יואב גלנט/מגד גוזני

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט חשף היום בפני ועדת הפנים של הכנסת את תכנית "חץ לדרום", שמכריזה, בגלוי, מלחמה על הפזורה הבדואית בנגב. גלנט לא מהסס לכנות את ההתיישבות הלא חוקית של הבדואים במונח "טרור" ואף קושר אותה ל"התפשטות פלסטינית איסלמיסטית" שמקורה בהר חברון. אופרטיבית, התכנית לא באמת מחדשת כי מדובר בישובים שהקמתם נדונה כבר בעבר.

בין הישובים ניתן לציין 4 ישובים כפריים חדשים לאורך הכביש שמחבר בין באר שבע לדימונה; הקמת 5 ישובים חדשים (נווה גוריון, דיה, שלח, דניאל ואשל הנשיא); הקמת הישוב עיר אובות, בערבה; הקמת הישוב חנון, בעוטף עזה; קידום הקמת 5 ישובים כפריים באזור בקעת ערד; הקמת העיר החרדית כסיף, בבקעת ערד; הקמת הישוב חירן, ליד העיירה הבדואית חורה; ועיבוי ישובים כפריים ותיקים.

בשיחה אתו טוען השר גלנט כי ההחלטה על הקמת הישובים התקבלה כבר לפני שנתיים וחצי, אך הוא אינו זוכה לשיתוף פעולה עם מנהל התכנון והמועצה הארצית לתכנון ובניה: "הם גוררים רגליים בצורה מכוונת על מנת שלא לקיים את החלטות הממשלה. יש לנו אחריות קולקטיבית. גם אני לא עושה תמיד כל מה שאני רוצה. מהרגע שהממשלה כריבון החליטה, חזקה על הגופים המבצעים לבצע אותה ולא לנהל עבודה שכל תפקידה היא לבלום את החלטת הממשלה. העובדות הן שמדרום לקו ב"ש, להוציא את אילת, בשטח שהוא חצי ממדינת ישראל, בשטח של 12,000קמ"ר, יש רק 100,000 יהודים. החזון הציוני הולך ומתכרסם במרחב הזה".

"הדרום נמצא תחת מתקפה לא רק מעזה, אלא תחת השתלטות בלתי חוקית שמכרסמת בציונות בנגב. אתה נמצא היום בחשש של השתלטות עויינת. 2,700 מאחזים והתיישבויות בודדת בכל רחבי הנגב, חוץ מ-18 הישובים המאושרים. כמות הבניה הבלתי חוקית יצאה משליטה".

מומחים לתכנון טוענים שהקמת ישובים יהודים נוספים בנגב אך תחליש את הישובים הקיימים, ערד למשל, שנאבקים בשנים האחרונות על קיומם. אתה מודע לכך? "העסק הוא די פשוט. אם לא היינו מקימים לפני 60 שנה את אופקים, שדרות, ערד, ירוחם ומצפה רמון, היום היינו מדברים על משהו אחר. לקח שנים, אבל ההתבססות של המקומות האלה הביאה למה שהיא הביאה. אני עובד מאד קשה ומשקיע כסף בחיזוק הערים הקיימות. אבל לבד מהשקיית הקיים והצמחתו אתה צריך גם לנטוע דברים חדשים כדי שגם הם ישרישו שורשים ובבוא העת נהנה מהפירות שלהם".

אבל ממה יחיו אנשי ההתיישבות הכפרית החדשה? החקלאות במדינת ישראל גוססת, בערד אין פרנסה. התושבים הוותיקים בורחים...? "אנשים היום צריכים, בשביל לגור במקום ארבעה דברים: מקום מגורים הולם, סביבת מגורים בהקשר של תמיכה חינוכית ותחבורה ותעסוקה". אז הישובים ב"מבואות ערד" יהפכו לפרברים של ב"ש? "בבקעת ערד הם יהיו הפרברים של ערד". אבל בערד אין מקומות תעסוקה? "עד לפני עשרים שנה היתה פרנסה, אנחנו נחזק את ערד, נעשה לה תכנית המראה. הסיפור הוא שחלחול ודורא ויאטא, בדרום הר חברון, מתחברות ברצף אחד עד למרחב של הבדואים שיושבים מצפון לדימונה. כל האזור הזה נמצא באיום מאד חמור. יש פה מאבק על השליטה, על הריבונות, על הממלכתיות".

ומה אתה מציע לבדואים? "יש 18 ישובים מוכרזים. בוא נהפוך אותם לגנים פורחים. אבל בוא נפנה את השטחים שהבדואים יושבים באופן בלתי חוקי, שזה מגיע ל-2-3% משטחה של מדינת ישראל. אני מוכן להשקיע כל סכום שיידרש".

seperator

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

  • עוד באותו נושא:
  • יואב גלנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully