וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענבל אור חוזרת לביזנס? הכנ"רית תומכת בבקשתה לפתוח עסק

אלה לוי-וינריב

10.5.2018 / 13:41

בתגובה שהגישה כונסת הנכסים הרשמית לביהמ"ש, תומכת בבקשת אור לפתוח עסק ל"מתן הרצאות על סיפור חייה" ובתחום "הדוגמנות". הכנ"רית מציינת כי אין מניעה כי אור תפתח "עוסק מורשה" וחשבון בנק. הנאמן על נכסי ענבל אור מבקש שתעבוד כשכירה ולא בתחום הנדל"ן

דיון ענבל אור 1.8.2016. מגד גוזני
ענבל אור/מגד גוזני

יזמת הנדל"ן ענבל אור, המצויה בעיצומו של הליך פשיטת-רגל ופירוק החברות שהיו בבעלותה, הפתיעה בראשית השבוע עם בקשה חדשה, וחריגה בעליל כשהיא מגיעה מאנשים במעמדה המשפטי: אור מבקשת מביהמ"ש לאשר לה לפתוח עוסק מורשה וחשבון בנק, על מנת לאפשר לה לפרנס את עצמה ואת ילדיה. אור טוענת, כהרגלה, כי היא "הוכנסה בתרמית" להליך כינוס הנכסים נגדה, ולגישתה מן הראוי לאפשר לה לפתוח עסק ולהתפרנס עד לבירור ההליך עד תום.

כשהבקשה הזו מגיעה מענבל אור היא לא מפתיעה אף אחד. אור הגישה לביהמ"ש לא מעט בקשות "מיוחדות" ו"חריגות" בשנתיים האחרונות במסגרת הליכי פירוק קבוצת החברות אור סיטי שבבעלותה, והליך פשיטת הרגל האישי המתנהל נגדה (בין היתר, ביקשה מהשופט לפסול את עצמו היות והוא מקבל שוחד בעניינה).

מה שכן מפתיע זו התמיכה שמקבלת אור מגורם בלתי צפוי: כונסת הנכסים הרשמית. בתגובה שהגישה הכנ"רית, עו"ד סיגל יעקבי, לבקשתה של אור תומכת הכנ"רית בבקשה לפתיחת עוסק מורשה ולפתיחת חשבון בנק.

בבקשה שהגישה לביהמ"ש (ללא עו"ד), לא ציינה יזמת הנדל"ן באיזה תחום היא רוצה לעסוק, ואולם בפניות שעשתה בעניין זה לכונסת הנכסים ציינה כי בכוונתה לעסוק ב"מתן הרצאות על סיפור חייה" ובתחום "הצילומים/הדוגמנות".

עו"ד איתן ארז, בתפקידו כמנהל מיוחד לנכסי ענבל אור בכינוס הנכסים, מתנגד נחרצות לבקשה, מציין כי אור יכולה לעבוד כ"שכירה" כל עוד לא תעסוק בתחום הנדל"ן, ומעלה טענות על התנהלותה הקלוקלת לטענתו של אור במסגרת ההליך. "פרשה זאת מהווה קו פרשת מים בתחום קבוצות הרכישה ולמעשה בתחום שלטון החוק. ככל שיינתן לחייבת להמשיך במעלליה יבין הציבור כי מדינת ישראל היא גן עדן לנוכלים ומעשי המרמה יתרבו עד אין קץ ועד בלי די", כותב עו"ד ארז לביהמ"ש בהתנגדותו לבקשת אור.

אך, כאמור, מנגד, זוכה אור לתמיכת הכנ"רית בבקשה לפתוח עוסק מורשה, כמעט ללא סייג.

בתגובת הכנ"רית לבקשתה של אור צוין, כי "החייבת פנתה לכנ"ר לאחרונה פעמים מספר בטענה כי אין לה כל מקור הכנסה. החייבת ביקשה להתחיל לפעול כ'עוסק מורשה' תוך שציינה כי בכוונתה לעסוק ב'מתן הרצאות על "סיפור חייב" ובתחום "הצילומים/הדוגמנות". הכנ"רית הוסיפה, כי לעמדתה "קיימת חשיבות של ממש בהשבת חייבים המצויים בהליך פשיטת רגל למעגל העבודה, הן כחלק מהשיקום הכלכלי, והן על מנת לשפר יכולת החזר החוב".

לעמדת הכנ"רית, קיימת עדיפות להעסקת של חייבים בהליך פשיטת רגל כ"שכירים", וזאת מטעמי יכולת הפיקוח כמו גם צמצום הסיכון לצבירת חובות. "יחד עם זאת", כותבת הכנ"רית לביהמ"ש, "חיי המעשה מלמדים כי בתי המשפט נוטים להיעתר בחיוב לבקשת חייבים לפעול במתכונת של עוסק מורשה על מנת לאפשר להם לייצר לעצמם מקור פרנסה שיסייע לכלכלתם ולכלכלת משפחתם, כמו גם עמידה בהחזר החוב". עוד מוסיפה הכנ"רית כי לא קיימת מגבלה בפקודת פשיטת הרגל על חייב המבקש לפעול כ"עוסק מורשה", בניגוד למגבלה למשל על כהונתו כנושא משרה בתאגיד או מגבלות אחרות.

"אין חולק שדווקא מתוך הפן השיקומי נדרשת מידה יתרה של פיקוח מצד בעל התפקיד והכנ"ר על חייב המבקש להתנהל כעוסק מורשה", כותבת הכנ"רית אך מציינת באותה נשימה כי הוא "לא רואה מניעה לאשר לענבל אור לעבוד כעוסק מורשה בתחום אותה איזכרה בפנייתה לכנ"ר". כמו כן תומכת הכנ"רית בבקשתה של אור לפתוח חשבון בנק, אך ללא אשראי וביתרת זכות בלבד.

הכנ"רית מקבלת רק מגבלה אחת שמבקש המנהל המיוחד על נכסי אור להטיל והיא: שענבל אור לא תעסוק בתחום הנדל"ן.

כ-600 קורבנות

הליך הנפילה של ענבל אור - היישר מפסגת המגדלים וחלומות הדירה הנכספת שמכרה לרוכשים אל מעבר לסורגים - היה כמעט צפוי. מאז שהתפוצצה "פרשת ענבל אור" בראשית 2016, עם מעצרה של היזמת בחשד לעבירות מס ובמקביל פתיחה בהליך פירוק נגד החברות בבעלותה, נדמה כי אור עושה כל שביכולתה על-מנת לסבך את עצמה. בין היתר, היא התעלמה מהחלטות בית המשפט, לא התייצבה לדיונים ולא הגישה מסמכים במועד; ובדרך היא החליפה עורכי דין בקצב מסחרר (כ-13 עורכי דין ייצגו אותה במהלך כשנה), עד שלבסוף הודיעה לבית המשפט כי היא אינה מיוצגת כלל.

על הרקע הזה הגיש המנהל המיוחד על נכסיה תגובה חריפה מאוד לבקשתה של אור להקים עסק, ובה הוא כותב, בין היתר, כי "דרושה כמות גדושה של עזות מצח מצד החייבת להגיש את הבקשה".

המנהל המיוחד עו"ד איתן ארז מבקש להזכיר לביהמ"ש, כי "החייבת הותירה מאחוריה כ-600 משפחות של קורבנות שחלקם הגדול נותרו ללא דירות וללא כסף כאשר הוגשו נגדה עשרות תלונות למשטרה בגין מעשי מרמה, הונאה וזיוף".

עוד מתאר ארז, כי הוגשו לו הוכחות חוב בסדר גודל של כ-400 מיליון שקל, ובינתיים נכסים עליהם הצהירה אור נעלמו כלא היו. "תכשיטים בשווי 2.5 מיליון שקל שהחייבת הצהירה עליהם בתצהיר בפני עו"ד בומבך (ייצג את ענבל אור בשלב מסוים בתיקים נגדה, א' ל"ו) נעלמו כלא היו. קרקע בבאר שבע עליה הצהירה החייבת בתצהיר נעלמה ומסתבר כי התצהיר היה שקרי. נכסי נדל"ן בניו יורק שהחייבת התהדרה בהם בפרוספקטים שיווקיים מפוארים ובראיונות בתקשורת התאדו", כותב עו"ד ארז.

עוד מזכיר ארז טענות שהעלתה אור בתקופת ניהול התיק נגדה, ובהם הטענה כי השופט בתיק ועו"ד ארז "מקבלים שוחד", וראיון שנתנה מחוץ לתחנת משטרת ישראל (כאשר הואשמה בביזיון ביהמ"ש ונעצרה) במסגרתו השמיצה את פקידי בית המשפט.

"אין ספור צווים של בית משפט נכבד זה, הופרו ביד גסה על ידי החייבת שמזלזלת בריש גלי בבית המשפט ואף מצחקקת בכלי התקשורת כאשר שואלים אותה על כך. החייבת לא שילמה הוצאות שנפסקו, לא הגישה דו"חות כפי שנצטוותה, לא משלמת תשלומים חודשיים, לא שילמה חובות לרשויות ולמעשה מהתלת שוב ושוב בבית המשפט", כותב ארז, ומוסיף: "אלפי אנשים (בני משפחות של 600 הקורבנות) עוקבים מקרוב אחר הנעשה בתיק זה ועיניהם כלות. כספם ירד לטמיון, החייבת מדלגת מאולפן טלוויזיה אחד למשנהו, פורסת את משנתה מבלי להביע שמץ חרטה על מעשיה ומטילה את האשמה על נושיה כאילו לא שיווקה להם אוויר בפרויקטים בהם כלל לא היו לה או לחברותיה זכויות".

לדבריו, מאות הנושים הזועמים, שאינם יכולים כמובן לטלפן לכונס הרשמי או למזכירות בית המשפט כדי לשפוך את מררתם ואת תסכוליהם, מתקשרים מידי שבוע למשרדו שמשמש כמעין "בולם זעזועים" השומע את מצוקותיהם. "בפי כולם, אותן תלונות: מה יהיה הסוף? מתי נקבל כסף? מתי תהיה לנו דירה? איך זה שלא הוגש כתב אישום כנגד החייבת? וכולי וכולי. כעת הקורבנות צריכים לשמוע, כי לא רק שאיבדו את כספם ולא רק שטרם הוגש כתב אישום אלא החייבת מבקשת לפתוח עסק חדש", כותב עו"ד ארז.

לטענת ארז, אם יורשה לאור לפצוח עסק חדש קיים חשש כי תיצור חובות חדשים. "זה המקום להזכיר שבנק מזרחי טפחות הגיש נגד החייבת תלונה ממוסמכת ומבוססת למשטרת ישראל בגין קבלת 1.2 מיליון שקל במרמה בהסתמך על צילום מסך מזויף שהחייבת הציגה בפני פקידי הבנק. זה גם המקום להזכיר שרשויות מע"מ דורשות כעת מעו"ד ארז בתפקידו כקצין ביהמ"ש כ-20 מיליון שקל כיוון שהחייבת החליטה על דעת עצמה שעסקיה אינם חייבים במע"מ ומכרה זכויות בנדל"ן בסכום העולה על 100 מיליון שקל מבלי לשלם מע"מ", כותב עו"ד ארז, וממשיך לגולל את "מעלליה" החמורים של אור מנקודת מבטו.

עוד מוסיף ארז, כי בפועל ענבל אור עושה מה שהיא רוצה, מבלי לחכות להחלטת ביהמ"ש בבקשתה. "החייבת מבקשת לפתוח תיק עוסק מורשה אולם, עוד בטרם ניתנה החלטת ביהמ"ש הנכבד בבקשה, כבר זימנה את הציבור להרצאות שבכוונתה לתת בתשלום או לא בתשלום.לאחר מכן, העלתה החייבת מודעה אודות אותה הרצאה שבכוונתה לקיים לציבור - זאת עוד בטרם ניתנה החלטת ביהמ"ש הנכבד בבקשה שבכותרת. החייבת עושה ככל העולה על רוחה תוך התעלמות מהליך פשיטת הרגל ומתוצאת החלטת ביהמ"ש הנכבד בבקשה שבכותרת".

עו"ד ארז מציין, כי הידיעה אותה העלתה אור לעמוד הפייסבוק שלה, כוללת צילומים מ"יום צילומים לקמפיין הכי גדול במדינה" שערכה, ובו תמונות שלה עם אנשי מקצוע מטעמה (לכאורה, כך לפי הפוסט) בהם המאפרת והמלבישה טטיאנה איוויוקוב וכן הצלם אלן זר. "ביהמ"ש הנכבד מוזמן לשאול את עצמו מהיכן יש לחייבת כסף לשכור אולם במרכז פנורמה בחיפה ולשלם לסטייליסטית ולצלם בזמן שהיא איננה משלמת תשלומים חודשיים. ככל הנראה, התשלומים משולמים מאותו מקור ממנו שילמה החייבת כ-2 מיליון שקל במזומן בתקופה ממרץ 2016 עד אפריל 2017 ל-14 עורכי דין; 4 רואי חשבון; 2 יועצי תקשורת ומנהלי קמפיין נגטיב שנשכרו על ידי החייבת; שמאי מקרקעין; וחוקרים פרטיים".

עו"ד ארז מציין, כי לא יתנגד למתן אפשרות לחייבת לעבוד ולנהל חשבון בנק בהתאם לתנאים, ובהם: אור תוכל לעבוד כשכירה; תוכל לנהל חשבון בנק ללא מתן אפשרות לאשראי; תמסור למנהל המיוחד עותק מדף העו"ש של החשבון יחד עם הדו"חות החודשיים; תגיש תצהיר מפורט אודות הכנסותיה והוצאותיה מאז צו הכינוס ועד היום ודו"חות דו חודשיים; תשלם ותציית לצו התשלומים החודשי במסגרת הליך פשיטת הרגל.

עוד מבקש עו"ד ארז, כי ביהמ"ש יורה כי אור לא תעסוק בתחום של שיווק נדל"ן.

  • עוד באותו נושא:
  • ענבל אור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully