וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתקציב של 12 מ' ש': יחידה במשטרה לחקירת תאונות עבודה

אורי חודי

9.4.2018 / 14:13

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הגיע לסיכום עם האוצר לתקצוב יחידת חקירות חדשה שתעסוק בתחום תאונות העבודה ותכלול כ-12 חוקרים. היחידה תעסוק בתאונות עבודה באופן כללי ולא רק בענף הבנייה

בניה בתל אביב במתחם גינדי. ראובן קסטרו
אתר בנייה/ראובן קסטרו

אחרי תקופה ארוכה של הבטחות ודיבורים על מעורבות גדולה יותר של משטרת ישראל בתחום תאונות העבודה, נראה שהדבר סוף-סוף קורה. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הודיע היום (ב') כי הגיע לסיכום עם משרד האוצר לתקצוב יחידת חקירות חדשה שתעסוק בתחום תאונות העבודה. נציין כי מדובר ביחידה שתעסוק בתאונות עבודה באופן כללי ולא רק בתאונות עבודה בענף הבנייה.

על-פי גורמים במשרד לביטחון פנים, היחידה החדשה צפויה לכלול כ-12 חוקרים, ובשלב הראשון יתוקצבו 9 תקנים לחוקרים ותקציב הקמה והפעלת היחידה בגובה כ-12 מיליון שקל. בהמשך, בשנת 2019, צפויה היחידה לכלול כאמור 12 חוקרים.

עוד ציינו אותם גורמים כי "פרקליט המדינה כבר פנה למשרד בעבר בבקשה להקים יחידה שכזו, אולם לא נמצא לכך תקציב. המתנו לדיון בתקציב 2019 והעלינו במשרד דרישת תקציב מול האוצר. הדרישה התקבלה, וקיבלנו לטובת הסיפור 12 מיליון שקל ל-9 תקנים. כל התקציב ל-2019, אבל מקדימים ההקמה ל-2018. זו תהיה יחידה חוקרת שתשב באחריות להב 433, עם דגש על פעילות בענף הבנייה בגלל היקפי הבנייה וגם היקפי העובדים והמצב הנוכחי בענף וריבוי הנפגעים. עד כה הייתה פעילות חלקית בנושא הזה, אבל עכשיו היחידה החדשה תוכל לפעול בצורה משמעותית הרבה יותר, ברמת התקנות, ברמת המעסיקים ויחד עם משרד העבודה והרווחה. היחידה תוקם במהלך השנה לאחר שיסתיימו הליכי הגיוס וההכשרה המתאימים".

נציין כי להקמת היחידה החדשה יש משמעות גדולה בכל הקשור לחקירה תאונות עבודה וליכולת של המשטרה וגם של משרד העבודה והרווחה לקדם חקירות משמעותיות בתחום ולהגיש כתבי אישום.

במקביל, במשרד העבודה מציינים היום כי ישתפו פעולה עם צוות החקירות החד, ומוסיפים כי רק לפני שבוע שלח מנכ"ל משרד העבודה והרווחה מכתב בנושא למשרד לביטחון פנים שעסק בנושא. עוד נציין כי במשרד העבודה והרווחה הצהירו בעבר כי יקצו מפקחים שיעבדו עם צוות החקירה האמור.

נזכיר כי בפברואר האחרון ועדת העבודה והרווחה קיימה דיון דחוף על אי-הקמת ועדת החקירות האמורה. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, שנכח בדיון, אמר באותה ההזדמנות כי אם הוועדה תתוקצב ל-2019, הוא יקדם את הקמתה באופן מיידי.

"אם יהיה סיכום על שנת 2019, אנחנו נעשה כל מאמץ להקדים אותו, כיוון שכשיש משאבים, אנחנו יודעים לעשות ויסותים", אמר מפכ"ל המשטרה בדיון. "בסופו של דבר מדובר פה במשאבים ייחודיים שאנחנו צובעים לזה. זה לא עוד איזה חוקר בתחנת משטרה, ואנחנו רוצים להשקיע בהכשרה ובהקמה של הדבר הזה, לעשות אותו מקצועי ככל שניתן. אין לי ספק שהוא יביא תועלת, אבל אני אומר שוב, השותפות פה היא חשובה. זו לא רק עשייה של המשטרה. זו צריכה להיות עשייה של הפרקליטות, זו צריכה להיות עשייה של משרד העבודה, ואנחנו נעשה את המיטב כדי שזה יהיה הכי מהר שאפשר".

עוד אמר מפכ"ל המשטרה באותו הדיון כי פעילות המטרה צריכה להיות בשיתוף-פעולה גם עם המשרד הרלוונטי - משרד העודה והרווחה: "אני חושב שלא יכול להיות שאת כל הבקרה של הרגולציה של כל המדינה המשטרה תעשה. המשטרה תהיה שותפה כדי לייצר את ההרתעה, אבל בסוף משרד העבודה צריך לעשות פה. הרי זה לא יכול להיות שיש כללים, ואף אחד לא בודק אם עומדים בהם או לא עומדים בהם. ללא ספק המשטרה צריכה להיות כאשר קורה אסון חלילה, והיא מוכנה להיות גם לפני זה, כפי שאמרתי, אבל היא צריכה את השותף שאיתו אפשר לעשות מה שנקרא את ריכוז המאמץ על הדברים הנכונים. ברגע שהמשטרה מרכזת את התמונה, היא גם רואה את הפערים, היא גם תעיר איפה שהיא חושבת שיש פער ברגולציה, והיא תדחף אותו, כי היא בסוף צריכה לייצר מניעה. אני לא מסכים שמה שצריך לעשות זה רק להגיש כתבי אישום. מה שצריך לעשות זה לשנות את הנורמה של ההתנהגות הקטסטרופלית באתרי הבנייה".

נציין כי הרקע להקמת צוות החקירות החדש הוא העובדה שחקירות פליליות בתחום תאונות העבודה לא התקדמו, וככל הנראה מדובר במהלך שמקורו גם בלחץ הציבורי שהולך וגובר בשנתיים האחרונות למאבק בנושא, עם דגש על התאונות בענף הבנייה.

הדס תגרי, מנהלת "הקבוצה למאבק בתאונות בניין", הביעה שביעות-רצון גדולה מהחלטת השר לביטחון פנים להקים באופן מיידי את יחידת החקירות הייעודית לתאונות עבודה במשטרת ישראל. "אנו מצביעים מזה שנתיים וחצי על המחדלים החמורים בניהול החקירות המשטרתיות לאחר תאונות עבודה קטלניות וקשות באתרי הבנייה, אשר מביאים לכך שכמעט ולא מוגשים כתבי אישום בגין גרימת מותם של עובדים ברשלנות, על אף שברור שרובם המכריע נגרם בשל רשלנות בטיחותית מחרידה. מצער שנדרש מאבק אזרחי כה ארוך ועיקש מצדנו, עד שיקרה מה שאמור היה להיות מובן מאליו, ומשטרת ישראל תממש את אחריותה לפעול כדי להעניש את האשמים בהפקרת בטיחותם של העובדים".

תגרי מקווה שהמהלך עליו הכריז השר לביטחון פנים ייושם כמובטח באופן מיידי, ומוסיפה כי "אני מקווה שנראה במהירות האפשרית את הבשלתן של חקירות לכתבי אישום, ובמקרים המתאימים להרשעה ולענישה הולמת. מהלך כזה נדרש בדחיפות כדי לייצר הרתעה חיונית מפני הרשלנות הבטיחותית הנוכחית. כמו כן, נדרש שינוי באופן ההתנהלות המשטרתית והפרקליטות ואף שינויי חקיקה שיאפשרו גם את העמדתם לדין של בכירים בחברות הקבלניות והיזמיות בגין רשלנות שהביאה לפגיעה בעובדים, דבר שלא מתרחש היום. בהקשר זה יש לציין כי מספר ההרוגים באתרי הבנייה מתחילת השנה (12), אשר זהה למספר ההרוגים במועד זה בשנה שעברה, משקף נסיגה חמורה ממגמת ירידה במספר הנפגעים בשנה שעברה, דבר המצביע על צורך אקוטי ביישום דחוף של צעדי אכיפה מרתיעים להפחתה דרמטית ומידית בהיפגעות העובדים באתרי הבנייה".

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, הפועל גם הוא רבות במאבק נגד תאונות העבודה הענף הבנייה, מסר היום: "מזה למעלה משנתיים טען הפורום למניעת תאונות עבודה כי יש להקים באופן מיידי יחידה מקצועית לחקירת תאונות עבודה. הפורום הפעיל לחץ ציבורי ותקשורתי בלתי פוסק כדי להביא להקמת היחידה. אנו כמובן מברכים על הקמת היחידה החוקרת בתוך להב 433. יחד עם זאת, חשוב מאוד להדגיש כי יחידה זו צריכה להיות יחידת חוד חנית, שתהיה מורכבת מחוקרי משטרה מיומנים ומקצועיים וגם מעורכי דין מקצועיים המתמחים בתאונות עבודה שילוו את החקירה בזמן אמת ויפעלו להגשת כתבי אישום וליצירת הרתעה כנגד מפרי החוק שגרמו למותם ופציעתם של עובדים והפרו חובות חקוקות".

נזכיר כי מאז תחילת השנה נהרגו באתרי הבנייה ברחבי הארץ 11 עובדים, ועוברת אורח שנפגעה מחלק של מנוף מתנייע שצנח על מכוניתה בסמוך לאתר בנייה בכניסה לכפר-סבא. במקביל, במהלך 2018 נרשמו עד כה 10 פצועים קשה בתאונות עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully