וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: המרוויח מהמסים החדשים של טראמפ - הנדל"ן המניב

עמרי איטח

19.3.2018 / 11:18

המס שהטיל נשיא ארה"ב על יבוא ברזל ואלומיניום אולי משמח את מעמד הפועלים האמריקני אבל הוא גם עלול להוביל להתייקרות הבנייה. אבל יש גם כאלה שמרוויחים מזה

צילום: רויטרס

(בווידאו: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חתם על הצו המטיל מסים על יבוא אלומיניום וברזל)

ההחלטה האחרונה של טראמפ להטיל מס על יבוא ברזל ואלומניום מתכתבת באופן ברור עם הבטחתו להעמיד את אמריקה במקום הראשון בסדר העדיפויות של הממשל החדש. כפי שעשה בעבר, טראמפ מגן על לובשי הצווארון הכחול גם במחיר לא נמוך, כלכלית וציבורית. העיתונית הכלכלית אולי תוקפת את טראמפ על מהלכיו השנויים במחלוקת, אך הפועלים, אלו העתידים להכתיר את הנשיא הבא, מחזקים את ידיו.

מלבד החברות והעובדים בענף המתכות, ישנם עוד רבים מבני מעמד הפועלים השואבים עידוד רב מהמהלך של טראמפ, ובטוחים בכך שהנשיא יעמוד לימינם בעת משבר בענף בו הם מעוסקים. התקווה הזו מאפשרת לאותם בני מעמד הפועלים להמשיך ולהתנהל ללא פחד מהמחר.

פגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ ביבי נתניהו, בבית הלבן, וושינגטון 5 במרץ 2018. רויטרס
דונלד טראמפ/רויטרס

מס של 20% על יבוא עץ מקנדה

עם המיסוי על עצים לבנייה, ברזל ואלומיניום, הצפי לאיזון מחירי הנדל"ן המאמירים, כתוצאה מבנייה חדשה, נמוג

אך עם כל הכבוד לביטחון שמשרה טראמפ על ציבור בוחריו, המרוויחים הגדולים מהרפורמה באים מסקטור אחר לגמרי - סקטור הנדל"ן המניב. בשוק בו עלויות הברזל מהוות כ-16% מעלות הבנייה, ישנה סכנה ממשית לביטול והקפאה של פרויקטים לבנייה חדשה. מומחים בענף צופים עליה מיידית של כ-1% בעלות הבנייה, כ-7.5 מיליארד דולר סה"כ (בכל ארה"ב).

אם לא די בכך, רק בשנה האחרונה הטיל הממשל הנוכחי מס בגובה 20% על יבוא עצים לבנייה המגיעים מהשכנה מצפון, קנדה. מדובר במהלך דרמטי ביותר עם השפעות רבות על ענף הבנייה בארה"ב, שכן שליש מהעצים המשמשים לבניית בתים חדשים בארה"ב מגיעים הישר מקנדה, ובעקבות שני ההוריקנים שפקדו את יוסטון ופלורידה, יחד עם השריפות שהשתוללו בקליפורניה, הביקוש לעצים עלה דרמטית.

אם עד כה ההשפעה המרכזית הייתה על הבנייה הנמוכה הנפוצה בעיקר בהסקטור הפרטי, באמצעות המיסוי על עצים, הרי שהמיסוי על ברזל ואלומניום משפיע בעיקר על הבנייה לגובה המזוהה יותר עם הסקטור המסחרי. נראה שהתזמון למיסוי על הברזל לא יכל להגיע בתקופה קשה יותר מבחינת הקבלנים, שכן תשומות הבנייה, גם ללא עזרת הממשל, הרקיעו שחקים לעלויות מהגבוהות שידע הענף. עם המיסוי על עצים לבנייה, ברזל ואלומיניום, הצפי לאיזון מחירי הנדל"ן המאמירים, כתוצאה מבנייה חדשה, נמוג.

נראה כי המרוויחים הגדולים מהמיסוי הם בעלי הנכסים המניבים, צימצום התחלות הבנייה והתייקרותן, מחזק עוד יותר את מעמדם של הנכסים המניבים, מצמצם את הצפי לגידול בהיצע ומקטין את האטרקטיביות של חלופת ההשקעה - בנייה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully