וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות קבלני השיפוצים: נזקי הסערה נאמדים ב-60 מיליון שקל

28.1.2018 / 10:00

יו"ר ההתאחדות, ערן סיב, מעריך כי בעקבות מזג האוויר נגרם נזק לכ-8,000 בתים ברחבי הארץ. עיקר הנזק: הצפות והתנתקות של דודי חשמל ומנועי מזגנים מהמקום

צילום: יעקב גולדברג, רשות הטבע והגנים, מיקי ענבר, אורית יוסף, איהב נגחאם טאפיש וחיים שפיר. עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: מזג אוויר סוער וגשום בסוף השבוע)

מזג האוויר הסוער במהלך סוף השבוע שיפר אולי את מצב משק המים אך גרם גם לנזקים רבים ברחבי הארץ. יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, העריך הבוקר (ראשון) כי היקף הנזקים שנגרמו לבתים ולתשתיות עומד על כ-60 מיליון שקל. על פי הערכתו נגרם נזק ליותר מ-8,000 בתי אב. עוד אמר סיב כי כמות הגשם העצומה שירדה בתוך פרק זמן קצר גרמה לקריסת מערכות הניקוז, כך שהפעם היתה פגיעה בקנה מידה רחב לבעלי בתים פרטיים.

הנזקים העיקריים שספגו הבתים כתוצאה מעוצמת הרוחות והגשמים העזים לדברי סיב הם התנתקות של דודי וקולטי שמש ממקומם לאחר שהותקנו על הגגות ללא קשירה טובה. בנוסף גם מנועי מזגנים רבים ניתקו ממקומם מאחר שלא היו קשורים מספיק חזק לגג. נזק נפוץ נוסף הוא נזילות - בהתאחדות התקבלו פניות רבות מאנשים שמים חדרו לבתיהם בעיקר מגגות וממרתפים.

הנזק נגרם גם לתשתיות ציבוריות ולא רק לבתים פרטיים. במקרים רבים נפלו עמודים, רמזורים ושילוט בצידי הדרכים - חלקם קרסו אן התעקמו מעוצמת הרוח וחלקם כתוצאה מחלודה. גם נפילות עצים גרמו נזקים אך הפעם, מציין סיב, רשויות רבות הפיקו לקחים מפעמים קודמות וגזמו עצים טרם הסערה.

התאחדות קבלני השיפוצים פתחה קו חם לפניות הציבור 1-700-700-426 לטובת הסברים והנחיות לציבור איך לפעול ומה לעשות בנושא איטום הבית ותיקון הנזקים.

שיטפונות בחדרה, ינואר 2018. שלומי גבאי
הצפה בחדרה/שלומי גבאי
גשם בתל אביב, 25 בינואר 2018. ראובן קסטרו
מערכות הניקוז קרסו. תל אביב/ראובן קסטרו

הנזק לחקלאות - 20 מיליון שקל

בתוך כך, על פי נתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מזג האוויר הסוער, ובעיקר הרוחות שהגיעו עד ל-120 קמ"ש, והברד, גרמו לנזקים למאות משקים חקלאיים - מרביתם במרכז הארץ. מהנתונים עולה כי ב-10 הימים האחרונים (18/1-28/1) התקבלו בחדר המצב של קנט למעלה מ-500 הודעות נזק, מתוכם כ-180 ממגדלי הדרים, כ-160 ממגדלי הירקות וכ-60 ממגדלי האבוקדו. על פי הערכה ראשונית שנערכה בקנט עולה כי היקף הנזקים לחקלאים, ב-10 הימים האחרונים, עומד על למעלה מ-20 מיליון שקל. בקנט מציינים כי ברוב המקרים את נזקי הסערה והברד כמעט ולא ניתן למנוע.

נזקי הסערה בחקלאות. באדיבות קנט,
נזקי סערה בחקלאות/באדיבות קנט

על פי נתוני קנט, חלק ניכר מהנזקים נגרם כתוצאה מפגיעה של ברד והצפות בגידולים השונים ובכללם בהדרים ובאבוקדו. הברד והרוחות העזות המטלטלות את הפרי על העץ פוצעים את קליפת הפרי ובמקרים רבים פוסלים אותו לשיווק, כאשר היקף סופי של הנזק יוודע רק כשהפירות יגיעו לבתי האריזה בנוסף, הרוחות העזות גרמו לנשר גדול של פירות מהעצים.

נזקים משמעותיים נוספים נגרמו לגידולי ירקות רבים ובכללם תפוחי אדמה, עגבניה, פלפל ומלפפון, תבלינים, חציל, תות שדה, כרוביים, חסה, שעועית, תירס קישוא, צנון ועוד. יצויין כי חלק מהגידולים נפגעו לאחר שחממות קרסו או נקרעו והגידולים נחשפו ישירות לברד, להצפות, לגשמים העזים ובחלק מהמקרים גם לקרה. נזקים נוספים נגרמו לצמחי נוי כגון כלניות, ציפורן ורוסקוס.

נזקי הסערה בחקלאות. באדיבות קנט,
נזקי סערה בחקלאות/באדיבות קנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully