וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת אשדר זכתה במכרז של פרויקט בינוי-פינוי-בינוי בראשון לציון

14.1.2018 / 18:50

החברה תשלם לרשות מקרקעי ישראל כ-150 מיליון שקל עבור קרקע שעליה תקים 173 יחידות דיור. את המכרז קידמה הרשות בשיתוף עם הרשות להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון, במסגרתו הדיירים יעברו לבניינים חדשים ורק לאחר פינויים יתבצע בינוי נוסף

המגדלים הסמוכים לכפר הקסום – כפר הנוער ויצ"ו נחלת יהודה. מגד גוזני
שכונת נחלת יהודה בראשון לציון/מגד גוזני

הפרויקט הראשון במסלול בינוי-פינוי-בינוי בהובלת המדינה יוצא לדרך: ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הודיעה היום (ראשון) כי חברת אשדר היא הזוכה במכרז במסלול בינוי-פינוי-בינוי משותף לרשות מקרקעי ישראל, הרשות להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון. מדובר בפרויקט שיכלול 173 יחידות דיור בשכונת נחלת יהודה בראשון לציון. כאשר על הקרקע תשלם החברה 150.18 מיליון שקל (לפני הוצאות פיתוח שיעמדו על כ-27.2 מיליון שקל).

המכרז הוא חלק מהסכם הגג שנחתם עם עיריית ראשון לציון , לפיו נקבעו עקרונות לבינוי-פינוי-בינוי בשכונה, שנקבעו על מנת לפתור בעיות המתעוררות בפרויקטים של התחדשות עירונית. בין השאר מדובר בקשיים בהתארגנות הדיירים עקב חוסר ודאות של בעלי הדירות ביחס לקבלת הנכס; חוסר ודאות של היזם ביחס לזכויות הבנייה; וכן חוסר ודאות לגבי עלויות הפרויקט, משך הפרויקט וגורמים נוספים.

המסלול של המדינה מאפשר קידום פרויקט ללא מעורבות יזם, כאשר הדיירים יכולים לעבור ישירות לדירות החדשות. כאשר הקרקע מתפנה בשלב זה, ניתן לבצע בינוי חדש. בצורה זו המדינה הופכת ליזם, והרשות להתחדשות עירונית חותמת הסכמים מול בעלי הדירות.

המדינה תתחייב לרכוש 61 יחידות דיור מכלל הפרויקט

הזוכה לא צריך לשלם בפועל על מרבית שווי הקרקע, כיוון שהמדינה מקזזת לו את מחיר דירות האופציה ממחיר הקרקע. בנוסף, העירייה הביעה נכונות להליך של הקלה שיאפשר תוספת של 20% יחידות דיור

במכרז נקבע כי הקבלן הזוכה יתחרה על מחיר הקרקע, תוך התחייבות המדינה לרכוש 61 יחידות דיור במחיר ובתמהיל שנקבע, כאשר שאר יחידות הדיור יימכרו בשוק החופשי ולא במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. ברשות מקרקעי ישראל מסבירים כי יתרונות נוספים לזוכה במכרז הם היעדר הצורך לבצע מכירות מוקדמות ("פריסייל"), לאור התחייבות המדינה לרכוש 30% מהדירות.

כמו כן, הזוכה לא צריך לשלם בפועל על מרבית שווי הקרקע, כיוון שהמדינה מקזזת לו את מחיר דירות האופציה ממחיר הקרקע. בנוסף, העירייה הביעה נכונות להליך של הקלה שיאפשר תוספת של 20% יחידות דיור ("הקלת שבס"), כך שהיזם יוכל לבנות 205 דירות בקירוב, ולמכור בשוק החפשי כ-140 יחידות.

במקביל, נעשה בשכונת רמת אליהו, באמצעות המינהלת המקומית להתחדשות עירונית, הליך של קול קורא לבעלי דירות. בהליך זה נבחרו 2 בניינים שבהם כל בעלי הדירות מעוניינים בפרויקט (100% הסכמות). בעלי הדירות ימכרו למדינה את מלוא זכויותיהם בדירות ובמקרקעין. לאחר אישור הוועדה המקומית לתכניות הבנייה, יחתמו הדיירים מול היזם על חוזה לקבלת הדירה החדשה, כאשר מפרט הדירה לא יפחת מהמפרט של יתר הדירות בפרויקט או מהמפרט הקבוע במכרז, (הגבוה מבניהם).

ועד שכונת רמת אליהו: "חגיגה ליזמים - טרנספר לתושבים"

למרות היוזמה לחידוש פני העיר, בשכונת רמת אליהו לא ממש מרוצים בלשון המעטה מתוכניות ההתדשות העירונית. לדברי ד"ר מיכל דחוח הלוי, העומדת בראש ועד השכונה (שהצטרף למטה המאבק הארצי לבינוי שפוי), בוועד נאבקים, בין היתר, "בחוסר שקיפות ובדרכים לא לגיטימיות של עיריית ראשון לציון להדיר אותנו ממידע חיוני וחשוב, כמו גם להרחיק אותנו מכל מעורבות בקבלת ההחלטות הנוגעות לשכונתנו".

ד"ר דחוח הלוי מוסיפה כי "מכרז אשדר הוא חגיגה ליזמים, לפוליטיקאים ולזרועות הביצוע שלהם, כגון מנהלת פינוי בינוי רמת אליהו. אולם היא פח לתושבים ובייחוד לתושבים המפונים מרמת אליהו. שיטת בינוי-פינוי-בינוי המיושמת ברמת אליהו היא לא אחר מאשר ביצוע טרנספר לתושביה המוחלשים של רמת אליהו על מנת שהיזמים והמדינה יוכלו לרשת את אדמותיהם האסטרטגיות היקרות בנזיד עדשים. תוספת של 12 מ"ר לדירה לתושבים מול מיליארדי שקלים שיגרפו היזמים והמדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully