וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוכרים דירה? כך תדאגו לקבל את מה שמגיע לכם מבעל הבית

שי הראל

7.1.2018 / 8:07

שוכרים רבים לא מודעים לזכויותיהם במעמד החתימה על החוזה ונכנעים לגחמותיו של משכיר הדירה. מה כדאי לבדוק לפני שחותמים על חוזה שכירות, איזה סעיפים חייבים להופיע בחוזה ומי צריך לשלם על שירותי תיווך? מדריך

עריכת וידאו: ניתאי דגן

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, מספקת טיפים לשוכרי הדירות)

חתימת חוזה שכירות גורמת לחשש בקרב שוכרי דירה רבים. עמדת הנחיתות בה הם שרויים אל מול בעל הנכס, גורמת להם לא פעם לוותר על הזכויות המגיעות להם ולהתגמש בהתאם לרצונו של המשכיר.

אמנם, החוק בישראל קובע מהי דירה ראויה למגורים, על מי מוטלת החובה לשלם על תיקונים שנעשים בבית וכן על מי חלה החוב לשלם את עמלת התיווך. אך בפועל, במקרים רבים, בעלי הנכסים משיתים את התשלומים דווקא על השוכרים.

אין מדובר בגזרת גורל. כאשר השוכר מודע לזכויותיו על פי חוק, הסיכוי שבעל הנכס ינצל את עמדת הנחיתות שבה הוא שרוי פוחת באופן משמעותי. לכן, לפני שאתם שוכרים נכס, עליכם לתת את הדעת למספר נקודות חשובות אשר עשויות לסייע לכם בעת החתימה על החוזה.

מתווכים תיוון השכרת דירה. ShutterStock
דעו את זכויותיכם/ShutterStock

סירקו וצלמו את הנכס – כאשר אתם מגיעים לבדוק נכס להשכרה, חשוב לעשות זאת בצורה יסודית, קפדנית ובאור יום. במידה ונתקלתם במהלך הסיור בדירה בליקוי או פגם, צלמו אותו וציינו זאת בפני בעל הבית. במקרה הצורך, ניתן להחתים את בעל הדירה על כך שהוא יודע אודות אותו ליקוי. כמו כן, אם מצאתם כי הבית אינו מסויד וכד', עליכם לציין זאת בחוזה השכירות.

תשלום דמי תיווך – החוק קובע כי אם המשכיר הוא זה שהזמין את שירותי התיווך, הוא אינו רשאי להשית את עלויות התיווך על השוכר. כלומר, במצב זה, המשכיר הוא זה שיישא באותן עלויות במלואן.

טווח חוזה מוגדר – על המועדים המופיעים בחוזה השכירות להיות מדויקים. לא מספיק לכתוב תחילת חודש או סוף חודש, אלא חשוב לנקוב בתאריך ספציפי, כדי שלא תיוותרו מחוסרי דיור בשל חוסר הבנה. כמו כן, אם ישנה אופציה להארכת השכירות , בקשו פירוט: בידי מי נתונה האופציה וכמה זמן עליו להודיע על כך מראש בטרם תום החוזה.

תיקונים – החוק קובע כי ככלל שייגרמו פגמים וליקויים בדירה כתוצאה משימוש סביר בה, על בעל הנכס יהיה לתקנם בתוך 30 ימים מרגע שקיבל עדכון על כך. כאשר מדובר בפגם שתיקונו דחוף, כלומר פגם שאינו מאפשר מגורים סבירים בדירה, על המשכיר יהיה מוטל לתקנו בתוך שלושה ימים בלבד. במקרים שבהם המשכיר לא עשה כן, רשאי השוכר לתקן את הפגם באופן עצמאי ולהפחית את עלות התיקון משכר הדירה המשולם על ידו.

סעיף יציאה – חשוב כי השוכר ידאג להוספת סעיף יציאה בחוזה השכירות, אשר מאפשר לו להשתחרר מהחוזה בתוך זמן נקוב. בדרך כלל, נהוג לסכם על חודשיים התראה מראש, אך הדבר תלוי ברצונם ובצרכיהם של השוכר והמשכיר. ככל ולא יסכים המשכיר להוספה של סעיף שכזה, יש לדרוש כי בהסכם יהיה סעיף אחר אשר יאפשר לשוכר להכניס שוכר חדש במקומו והמשכיר לא יוכל להתנגד לכך, אלא מסיבות מוצדקות.

מקדמה - החוק מגביל את גובה הערבות אשר ניתנת במזומן או כפיקדון שבעל דירה יוכל לבקש משוכריו, עד לפי 3 מדמי השכירות החודשיים, או עד לשליש מגובה השכירות השנתית, לפי הנמוך מביניהם.

הכותב הוא עורך דין העוסק בתחום המקרקעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully