וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוקת המשכנתאות במגזר: הערבים מקבלים פחות - ומשלמים יותר

22.11.2017 / 10:32

ניתוח שערך בנק ישראל, מראה כי בין השנים 2010-2013 רק 2% מהמשכנתאות ניתנו לבני המגזר הערבי והריביות שהם שילמו היו גבוהות יותר מאלה של המגזר היהודי. הסיבה: בעיות רישום אצל רשם המקרקעין והזנחה ממשלתית

מערכת וואלה!

(בווידאו: ראיון עם יועץ המשכנתאות רימון חייט באולפן וואלה! NEWS)

שוק המשכנתאות המתרחב בישראל סגור כמעט לאזרחיה הערביים של המדינה, כך עולה מניתוח שפרסם בנק ישראל. בבנק ישראל רומזים שהסיבה לנתק בין הערבים לשוק המשכנתאות היא אי מימוש החלטות ממשלתיות שנועדו להתמודד עם הבעיה.

מבדיקת תיקי המשכנתאות שנפתחו בשנים 2010-2013 עולה שרק 2% מהמשכנתאות ניתנו במגזר הערבי, בעוד שחלקם של הערבים באוכלוסיית המדינה הוא 21%. המצב טוב יותר ביישובים מעורבים, בהם חלקם של הערבים בשוק המשכנתאות עולה ל-4%, בעוד שחלקם באוכלוסיה ביישובים אלה 24%. מצבם של הערבים פחות טוב לא רק במספר המשכנתאות הניתנות, אלא גם בתנאיהן. הבדיקה מראה כי הריבית שמשלמים הערבים גבוהה בממוצע ב-0.3 נקודות אחוז וב-0.1 נקודות אחוז בישובים מעורבים.

אום אל-פחם, 14 ביולי 2017. שלומי גבאי
אום אל פחם/שלומי גבאי

מהמחקר שערך בנק ישראל עולה שהגורם העיקרי לפערים היא בעיה ברישום הנכסים במגזר הערבי. חלק גדול מהבתים אינו רשום כחוק אצל רשם המקרקעין, כמתחייב לצורך משכון הנכס. בעיית ההסדרה של רישום הנכסים והקושי במתן המשכנתאות מצמצם את פעילות הבנקים למשכנתאות במגזר: הפעילות העיקרית היא של בנקים המתמחים בנישה המצומצמת, כמו בנק ירושלים ובנק מרכנתיל.

מממצאי בנק ישראל עולה שהקושי לקבל משכנתאות גורם ללקוחות ערביים רבים לקחת הלוואות צרכניות רגילות למימון רכישת נכסים, ללא משכון הבית, לטווחים ארוכים ובסכומים גבוהים מהמקובל להלוואות צרכניות. גם כאן משלמים הערבים ריבית גבוהה מהמקובל בשוק המשכנתאות.

גורם נוסף לרתיעה של הבנקים הגדולים מהשוק הערבי הוא הקושי במימוש נכסים במקרה שהלווים אינם עומדים בתנאי הפירעון. יש לציין שקושי ניכר בתחום זה קיים גם במגזר היהודי.

מספר הסניפים ביישובים ערביים עלה ב-90%

"על מנת לסייע בהגברת היצע האשראי לדיור למגזר הערבי יש לקדם תכניות ממשלתיות לרישום זכויות במרשם המקרקעין"

למרות שוק המשכנתאות המצומצם, מציינים בבנק ישראל שהבנקים הגדולים, שהדירו בעבר את רגליהם מהמגזר הערבי, הרחיבו בשנים האחרונות את פעילותם ומספר הסניפים במגזר גדל ב-90%. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גדול שיעור נוטלי ההלוואות הצרכניות במגזר הערבי בכ-30% מהשיעור במגזר היהודי, ככל הנראה בגלל המחסור במשכנתאות. לעומת זאת עלה מהסקר ש-14% מתושבי המגזר כלל אינם מחזיקים בחשבון בנק. מבחינה זו מהווה המגזר הערבי כר פורה להרחבת הפעילות הבנקאית ונראה שזו הסיבה להגדלת הפעילות הבנקאית הרגילה במגזר, בעוד שבעיות היסוד בשוק המשכנתאות אינן נפתרות.

הפתרון לבעיה להערכת אנשי מחלקת המחקר של בנק ישראל הוא במימוש החלטות הממשלה להסדיר את רישום הנכסים במגזר ולהגדיל את היצע הדירות במגזר, הסובל ממצוקת דיור קשה. "על מנת לסייע בהגברת היצע האשראי לדיור למגזר הערבי יש לקדם תכניות ממשלתיות לרישום זכויות במרשם המקרקעין. רישום מסודר במרשם המקרקעין של הזכויות בנכסים יוכל להגדיל את היכולת של הלווים להעמיד את הנכסים כבטוחה ולכן יפחית את הסיכון שבהלוואה. כמו כן, מימוש החלטת הממשלה (מספר 922) צפוי להגדיל את היצע הדירות למגזר הערבי, ולאפשר לתושבי המגזר ליטול משכנתאות בגין נכסים אלה, הניתנים לרישום ולשעבוד כבטוחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully