וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ידון בעתירה נגד תוכנית להקמת 12 אלף דירות בסירקין

16.11.2017 / 11:09

העמותה להגנה על עתיד מחנה סירקין ואגודת כפר סירקין עתרו לבג"ץ, בטענה שהעברת תכנון בניית אלפי דירות במתחם בפתח תקווה לאישור בהליך מזורז מנוגדת לחוק. "רומסים את חיי התושבים"

נוה גן פתח תקווה 21 במאי 2017. ראובן קסטרו
פתח תקווה/ראובן קסטרו

שופטי בג"ץ ידונו היום (חמישי) בעתירת מטה מאבק תושבי פתח תקווה וכפר סירקין השייך למטה המאבק לבינוי שפוי נגד תוכניות הבנייה המאסיביות המקודמות במתחם סירקין, בהן מתכננת המדינה להקים כ-12 אלף יחידות דיור. העתירה הוגשה בין השאר נגד שר האוצר, רשות מקרקעי ישראל, היועץ המשפטי לממשלה ומינהל התכנון, על ידי העמותה להגנה על עתיד מחנה סירקין ועל ידי אגודת כפר סירקין – והיום צפוי דיון הן בבקשת העותרים להוצאת צו ביניים נגד קידום התוכנית והן בעתירתם העקרונית נגד החלטת הממשלה שהובילה לקידומה המהיר של תוכנית זו.

לטענת העותרים, קידומה של תוכנית זו במסלול המואץ, באמצעות הוותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמי דיור מועדפים), אינו חוקי שכן הקמתן של 12 אלף יחידות דיור, לטענתם, היא למעשה להקמתו של "יישוב חדש" – באופן שמנוגד לתכלית פעולותיה של הוותמ"ל. במסגרת העתירה, שהוגשה בידי עו"ד שידלובסקי-אור וטיכו ממשרד כספי ושות' (המייצגים את אגודת כפר סירקין) ועו"ד מאמו ופריד ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' (המייצגים את העמותה), נטען עוד כי העברת הנושא לוותמ"ל, ועדה שנועדה להעביר החלטות במהירות והרחק מעיני הציבור, התקבלה בחוסר סמכות ותוך שהיא מבוססת על תשתית עובדתית חסרה שהוסתרה לטענתם ממקבלי ההחלטות, דוגמת תכנית מתאר ארצית ומחוזית.

עוד נטען כי תוכנית זו מייצגת "התנהלות דורסנית", לשון העותרים, בכל הנוגע לבנייתן של אלפי יחידות דיור בדמות "טבעת חנק" של 12 אלף יחידות דיור, לצד אלפי מ"ר של שטחי מסחר, באופן שירמוס את התשתיות ויגדע מסורת של 80 שנות חקלאות באזור זה.

בשיחה עם וואלה! נדל"ן ציין עו"ד שידלובסקי-אור כי "הדיון הזה צפוי להיות משמעותי. הגענו ל'מאני טיים'. התוכנית בסירקין אמנם הוכרזה כתוכנית ותמ"לית, אך למיטב ידיעתנו בשל העתירה לא ננקטו עד כה פעולות פרקטיות למימושה וקידומה ולכן דה פקטו ניתן לומר שהמדינה עצרה את התוכנית בשלב זה. העתירה שלנו נוגעת גם לצו הביניים שאנו מבקשים להוציא, אבל גם לעניין העקרוני יותר של הכרזת התוכנית כתוכנית שיש לקדם בהליך מואץ.

רוח הדברים שנושבת משר האוצר, לפיה 'כחלון רוצה לבנות דירות – אז כולם צריכים לזוז הצידה' – היא עניין סדרתי. המדינה מנהלת מהלכים על קרקע מסוימת ולא מתחשבת בחוכרים שפועלים על הקרקע הזו עשרות שנים. בשטחים החקלאיים שהמדינה מבקשת להפקיע לטובת הבנייה בסירקין יש 650 מטעי פרי, אבל החקלאים במקום שמתפרנסים מהשטחים הללו כלל לא ידעו שהמהלך הזה עומד לקרות".

במטה המאבק כנגד התוכנית מתחו גם ביקורת חריפה נגד התנהלות הממשלה ואמרו כי: "האובססיביות לדירות רומסת את חיי התושבים ויוצרת קטסטרופה. פנינו לבג"ץ על מנת לעצור את הטירוף של תוכניות בנייה מנותקות מהשטח. מדובר במהלכים בלתי מקובלים כלפי כלל הציבור, שכעת פוגעים באופן ישיר גם בתושבי הכפר וגם בתושבי בפתח תקווה, אשר סובלות מקטסטרופה תחבורתית כבר כיום לאור בנייה מאסיבית שממילא מאפיינת את האזור".

לטענתם, "הדיון על גורלם של מתחמי ענק מסוג זה התחיל, כמקובל, בוועדת התכנון המחוזית, תוך הדיינות עם גורמים מקצועיים רלוונטיים וקבלת חוות דעת והסתייגויות מפי מהנדסי ערים ותחבורה. אולם לאור התרעתם על הסכנות התעבורתיות שטומנת התכנית לאזור כולו, התקבלה החלטת בזק של כחלון וקבינט הדיור להעביר את הדיון במחטף לוותמ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully