וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא להתלהט: כך ניתן למנוע סכסוכי שכנים סביב המזגן

אושרי שלוש

24.7.2017 / 17:30

שימוש במזגן זה מהלך הכרחי וחשוב בקיץ הישראלי, אבל אם אתם חיים בבניין משותף - כדאי לדאוג שהתקנתו לא תהווה מטרד לשכנים. אז מה כדאי לבדוק לפני ההתקנה? מדריך

מזגן. ShutterStock
מזגן/ShutterStock

המזגן הוא, ככל הנראה, אחד המכשירים השימושיים ביותר בקיץ הישראלי. אך מה לעשות - לפעמים הוא הופך למטרד עבור השכנים. דוגמאות למקרים כאלה הם מזגן המרעיש באופן בלתי סביר, או מדחס המותקן בחזית הבניין בצורה הפוגעת במראהו.

למרות הבעיות שעלולות להיווצר, החיים בבית המשותף הם מרקם עדין - ורצוי לשמור על יחסי שכנות תקינים וחיוביים. לכן, מומלץ לנסות ולפתור את המחלוקת בין השכנים עצמם, בטרם יועבר העניין לידי מפקח על הבתים המשותפים או לערכאות המשפטיות.

לעתים קרובות קיים תא מסתור בבית משותף (מאפיין בעיקר בנייה חדשה), בו מוצבים המזגנים על מנת לשמור על מראה נקי ואסתטי של הבניין בחזית החיצונית. טרם התקנת מזגן בחזית הבניין, שעשויה לשנות אותה או לפגום בה, יש לבדוק את תקנון הבית המשותף המצוי בלשכות רישום המקרקעין. התקנון מסדיר את היחסים המשפטיים בין בעלי הדירות בכל הקשור לזכויותיהם וחובותיהם בבית המשותף וברכוש המשותף.

מספר רב של בניינים בחר לאמץ את התקנון המצוי בחוק המקרקעין. סעיף 2 לתקנון קובע כי דייר אינו רשאי לעשות בדירתו שינויים או תיקונים הפוגעים ברכוש המשותף או משנים את ערכו. גם פגיעה בחזותו החיצונית התקינה והאחידה מהווה פגיעה ברכוש המשותף. קיר חיצוני הוא רכוש משותף לכל דבר ועניין.

כלל המפתח הוא הסכמת הדיירים. יש להבין כי "כולם שותפים" לרכוש המשותף - ולכן רצויה תחילה הידברות בין בעלי הדירות. התקנת מזגן עם מדחס חיצוני היא בגדר "תוספת", ולכן מחייבת הסכמה של שאר דיירי הבית המשותף, מתוקף זכותם הקניינית ברכוש המשותף. על כן מי שמתקין מזגן מסוג זה לפני שקיבל את אישור האסיפה הכללית של בעלי הדירות, למעשה פוגע ברכוש המשותף.

מזגן. ShutterStock
המזגן עלול לשנות את מראה חזית הבית/ShutterStock

מניעת רעש המזגן? כך תעשו זאת

אחד הסכסוכים השכיחים בין שכנים בבתי מגורים משותפים בימי הקיץ הוא מטרדי הרעש. המחוקק הגדיר תקן הקובע האם הרעש עומד בגדר הסבירות, או שמא המטרד אינו סביר. לפי התקנות למניעת רעש בלתי סביר, רמות הרעש המותרות באזורי מגורים ביום הן 50 דציבל לרעש שנמשך מעל תשע שעות; ובלילה 40 דציבל לרעש הנמשך מעל 30 דקות.

לכן, כל רעש העולה על המותר הוא מטרד על פי החוק. רעש הגבוה מ-65 דציבל הוא רעש הפוגע באיכות החיים, וכזה העולה על 70 דציבל עלול אף לגרום לנזקים בריאותיים ארוכי טווח. לפי המשרד להגנת הסביבה, בתכנון נכון של ההתקנה ומיקום המזגן ניתן להפחית את מפלס הרעש עד 15 דציבל. דרך המלך להוכחת המטרד היא לבדוק את הרעש באמצעות מכשיר המודד דציבלים, וכן לפנות לאגף למניעת רעש במשרד להגנת הסביבה.

חשוב לדעת שאם סכסוך על רעש מגיע לבית המשפט, שיקול דעתו הוא שמכריע את הכף. זאת, גם אם הרעש אינו עולה על המותר בתקנות. כאשר מדובר במטרד הגורם לרעש בלתי סביר ולאורך זמן, נדרשת לעתים גם התערבות של הערכאות המשפטית על מנת להביא לפתרון הסוגיה.

ניתן במקרים חריגים להשתמש בהליך מיוחד ולהגיש קובלנה פרטית בהתאם לסעיף 68 לחוק סדר הדין הפלילי, בעבירה של גרימת רעש, בניגוד לסעיף 2 לחוק למניעת מפגעים. בנוסף, ניתן להגיש תובענה לפי סעיף 2 לחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), כולל הגשת בקשה לבית המשפט להוצאת צו מנהלי; וכן הגשת תביעה אזרחית בגין מטרד ליחיד, לפי פקודת הנזיקין וחוק למניעת מפגעים.

מחוץ לכתלי בית המשפט, ניתן לפנות למפקח על בתים משותפים, אותו מסמיך חוק המקרקעין, להכריע בסכסוכי שכנים בבתים משותפים. למפקח סמכות לדון בהליך מהיר יחסית בהתקנה חיצונית ללא הסכמת השכנים. מלבד זאת, במקרים מסוימים ניתן אף לפנות למשטרה, שכן חלק מעבירות הרעש נקבעו בצו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס - מניעת רעש). אם העבירה רלוונטית - ניתן לתת קנס בגינה לאחראי לו.

הכותב הוא עו"ד שותף מייסד מפירמת עורכי דין ונוטריון המתמחה בנדל"ן ותכנון ובנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully