וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוטל או יבוטל, המס על דירה שלישית לא ישנה את שוק הדיור

14.6.2017 / 8:00

השוני הדרמטי בין הנתונים שמסרה אתמול המדינה לבג"ץ בנוגע למכירת נכסים על ידי משקיעים, לבין אלו שפרסם הכלכלן הראשי באוצר, מוכיחים שגם אם יחליטו השופטים לפסול את אחד מחוקי הדגל של שר האוצר, לא תהיה לכך השפעה גדולה על המצב בשוק הנדל"ן. פרשנות

עריכה: ניר חן

גם ללא החלטת בג"ץ, חוק המיסוי על בעלי דירות מרובות כבר עושה לכאורה את שלו בשוק הדירות, למרות טרם החלה הפעלתו המלאה. החוק מטיל מס על בעליהן של שלוש דירות או יותר, ומציע הטבות מס למי שימכור את דירתו: הנחה במס על רווחים ופטור ממס שבח עד 85 אלף שקלים. כמה חודשים לאחר כניסתו של החוק לתוקף, זיהו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ובמשרד האוצר מיתון ניכר בשווקים. גם הקבלנים, הנוהגים למתוח ביקורת על מדיניות האוצר ומשרד השיכון, הודו בכנס השנתי שערכו שהשוק מתקרר.

על פי הנתונים שפרסם הכלכלן הראשי של משרד האוצר, יואל נווה, ניכרה ירידה ניכרת בפעילות המשקיעים בדירות והם אף האיצו כמצוות המס את מכירת הדירות שברשותם. ברבעון הראשון של השנה ניכרה בשוק ירידה חדה של 8% במכירת דירות, פעילותם של המשקיעים, שהיוו לפני שנה כרבע מרוכשי הדירות, ירדה בשליש. להערכת נווה הצטרפו המשקיעים גם למוכרי הדירות, ומכרו ברבעון 7,000 דירות.

עוד בוואלה! נדל"ן:
באר יעקב: נחתם הסכם גג לבניית 11 אלף דירות חדשות
מהי דירה ראויה למגורים? כזו שמאפשרת אספקת מי שתייה
טבריה על המפה: הצצה לפרויקט יוקרה על שפת הכנרת

אתר בנייה של חברת אסיה סיירוס בדימונה. ראובן קסטרו
ירידה חדה בפעילות המשקיעים. אתר בנייה בדימונה/ראובן קסטרו

הנתון שהתקבל ללא עוררין נשמע היום תמוה נוכח הנתונים שמסרה אתמול המדינה לבג"ץ: רק 512 משקיעים הגישו בקשה להטבות שמציע החוק למוכרי הדירות. קשה להניח שמשקיעים רבים כל כך מכרו דירות והעדיפו שלא לנצל את ההטבות הגדולות שמציעה המדינה, ולכן נראה קיימת בעיה בנתונים שמפרסם הכלכלן. הנתונים יכולים לבסס את הטענה שגם אם יחליט בג"ץ לפסול את החוק, והממשלה לא תנסה או לא תוכל להחזיר אותו לדיון בכנסת, לא תהיה לכך השפעה גדולה על מצב השוק.

השוני בין הנתונים שהוצגו לבג"ץ לפרסומי הכלכלן הראשי מלמדים שהמדינה מתקשה לנתח את פעילותם של המשקיעים בשוק. למשקיעים היו לאחרונה סיבות טובות להקטין את הקניות, מלבד החשש מהמיסוי. שוקי ההון מציעים אלטרנטיבות לא רעות ולעתים טובות יותר מהשקעה בדירה. בחודשים האחרונים מגלים רוכשי הדירות שקשה יותר לקבל משכנתא בבנק והריבית על המשכנתאות בעלייה מתמדת. הבנקים מסבירים את העליות במגבלות חדשות שהטיל עליהם בנק ישראל ובעלייה בריבית על ההון שהם מגייסים לצורך מתן המשכנתאות.

עוד באותו נושא

הדיווח והתשלום על מס דירה שלישית יידחו בחודש

לכתבה המלאה
טקס חתימת הסכם גג בבאר יעקב 13 ביוני 2017. ניב אהרונסון
פעולות הממשלה יביאו לירידת מחירים נוספת? כחלון בטקס הצגת הסכם גג בבאר יעקב, אתמול/ניב אהרונסון

המשקיעים חוששים גם שפעולות נוספות של הממשלה, בתחום המסים ובתחום הבנייה יביאו בסופו של דבר לירידת מחירי הדירות, ולכן מעכבים עסקאות. זוגות צעירים מתרשמים מפעולות הממשלה להרחבת מבצעי "מחיר למשתכן" ומעדיפים להמתין בינתיים. מספר הפרויקטים של מחיר למשכן קטן אמנם יחסית לשוק, ועד כה שיווקה הממשלה רק כ-6,100 דירות, אולם אם ימומשו ההבטחות להגיע לעשרות אלפי יחידות דיור בשנה תהיה למיזם השפעה דרמטית, לפחות במגזר הזוגות הצעירים ורוכשי דירה ראשונה.

בשוק הדירות מעריכים שיעברו עוד כמה חודשים עד שאפשר יהיה להבין אם מגמת המיתון בשוק היא מגמה ארוכת טווח שתשנה את מסלול ההתייקרויות בענף, או תנודה זמנית מהסוג שחווינו בעבר. המס על דירה שלישית, אם יוטל או יבוטל, אינו צפוי לשנות את המגמה הכללית של השוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully