וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית להקצאת 5% ממחיר למשתכן לדיור ציבורי תיושם בעיקר במרכז הארץ

10.5.2017 / 19:18

מועצת רשות מקרקעי ישראל אישרה את התכנית שקידמו שרי האוצר והבינוי, שמבקשת לשלב את דיירי הדיור הציבורי בשכונות חדשות עם זוגות צעירים. מדובר בפרויקטים בעיקר במרכז הארץ, שיהיו מספיק כלכליים ליזמים שניגשים למכרז הדיור המוזל

גלנט הוצג כמספר 2 של כחלון: "עשיתי שגיאות בהתנהלותי". יותם רונן
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט/יותם רונן

על רקע הדיווח על השלמת 4 מכרזי מחיר למשתכן ברחבי הארץ, מועצת רשות מקרקעי ישראל אישרה היום (רביעי) את התכנית להקצאת 5% מהדירות המוזלות בפרויקטים אלה עבור מערך הדיור הציבורי. התכנית, שקודמה על ידי שרי האוצר והבינוי, אמורה לאפשר לשלב את דיירי הדיור הציבורי בחלק מהפרויקטים שייבנו - כלומר בשכונות חדשות עם זוגות צעירים.

על פי התכנית, הוועדה לתכנון ופיתוח המורכבת מנציגי משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, תוכל לקבוע כי במתחמי מחיר למשתכן שיוחלט עליהם, עד 5% מכלל הדירות ייבנו עבור משרד הבינוי והשיכון, ללא תמורה, עבור הדיור הציבורי.

מדובר בפרויקטים בעיקר במרכז הארץ, שיהיו מספיק כלכליים עבור היזמים שייגשו למכרזי מחיר למשתכן. כך, למשל, בערים בפריפריה שבהן הקרקע זולה ומחיר דירה יהיה נמוך גם כך, כלומר ההנחה שתתקבל תהיה בשיעור נמוך יחסית, לא יוקצו דירות עבור דיור ציבורי. זאת משום שלצורך כך, יצטרך היזם להפחית מעט מההנחה לצורך הקמת הדירות הציבוריות.

לפיכך, בערים באזורי הביקוש, שבהן הדירות מקבלות הנחה גדולה יותר אך המחיר גבוה יותר, ניתן יהיה להקצות דירות ציבוריות, מה גם שבאזורים אלה התור לקבלת דירות ציבוריות גדול יותר. ניקח דוגמא מהמכרזים שהושלמו היום: בראשון לציון דירה עולה החל מ-973 אלף שקל - הנחה של כ-24%; ואילו בבאר שבע דירה זולה יותר ועולה החל מ-722 אלף שקל, אולם מדובר בהנחה של כ-16%. המשמעות היא שזכאי מחיר למשתכן ישלמו יותר על דירה, אולם ההנחה שיקבלו עדיין תהיה משמעותית.

"צמצום פערים מתאפשר רק בהתערבות ממשלתית"

בתוך כך, קיימת התקדמות גם בהליכים נוספים עליהם הודיעו משה כחלון ויואב גלנט לפני 3 חודשים - תכנית "משכנתא רוכשת" ותכנית לגיוס תקציב עבור רכישת 1,000 דירות לדיור הציבורי.

השר גלנט אמר היום כי "במדינת ישראל יש 2 מיליון איש שלא גומרים את החודש. היום אנחנו מניחים יסוד נוסף בסיוע לשכבות החלשות לצאת ממעגל העוני. המהלך שאושר היום הוא יום עיקרון הצדק החלוקתי ותיקון עוול היסטורי ממושך".

לדבריו, "רכש דירות במתחמי ביקוש יצמצם פערים, כך שמחיר למשתכן יסייע גם לזוגות צעירים ובנוסף לשכבות החלשות ביותר בחברה. זו השקעה נבונה וקפיצת מדרגה, שתסייע לחוסן הלאומי ותיתן קורת גג הוגנת ליותר אזרחים".

השר כחלון הוסיף כי "שיקום מלאי הדיור הציבורי שנכחד הוא חלק בלתי נפרד מתפיסת העולם שלנו לצמצום הפערים החברתיים. דיור הוא מחולל העוני הגדול ביותר. מחיר למשתכן נועדה לתת הזדמנות שווה לצעירים חסרי דירה, עכשיו אנחנו משלבים אותה כחלק מהפתרון לבעיית הדיור הציבורי. צמצום פערים אמיתי וגישור בין חזקים לחלשים יכול להתאפשר רק בהתערבות ממשלתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully