וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתח-תקווה: בניין קיבל היתר ל-4 קומות - בפועל נבנו שבע

דרור מרמור

28.3.2017 / 14:02

העירייה החלה להרוס קומות עודפות, בעוד יזמית הבניין טוענת כי "אי-אפשר שיהרסו פרויקט שאדם יזם ועשה בעשר אצבעות"

עיריית פתח תקווה. גלובס
עיריית פתח תקווה/גלובס

עזות המצח של יזמי הבניין שוברת שיאים חדשים. ברחוב קיש 3 בשכונת אחדות שבדרום פתח-תקווה הוקם בשנה האחרונה בניין מגורים חדש בן שבע קומות. חדר מדרגות שהוביל לגג לימד על תוכנית להוספת קומה אחת לפחות. הבעיה היא שהיתר הבנייה שניתן לבניין כלל ארבע קומות בלבד (שלוש קומות על עמודים). 14 דירות נבנו בבניין, במקום שש בלבד שאושרו בהיתר הבנייה.

בעקבות זאת, לאחר שהופרו צו הפסקה מינהלי וצו הפסקה שיפוטי, החלה בשבוע שעבר עיריית פתח-תקווה להרוס את הקומות הנוספות שנבנו בבניין. עלות ההריסה לעיריית פתח-תקווה עומדת על מעט יותר ממיליון שקל, שאותם היא מתכוונת כמובן לדרוש מיזמית הפרויקט, עו"ד חגית גיגי ויסברג.

במקביל, לאחר שהתגלו בהריסה לא מעט כשלים הנדסיים, שוקלים כעת בעירייה לדרוש הריסת הבניין כולו.

עיריית פתח תקווה. גלובס
עיריית פתח תקווה/גלובס

"כשל תכנוני וביצועי"

בספטמבר 2015 קיבלה גיגי ויסברג היתר בנייה לבניין בן ארבע קומות על הקרקע המשפחתית, עליה ניצב בעבר בניין צמוד קרקע. גיגי ויסברג מכרה את הדירות בבניין, אולם ככל הנראה הקונים היו מודעים לסיכון ולרכישת דירות שנבנות שלא לפי היתר. בשנה האחרונה, במקביל להתקדמות הבנייה, הגישה עיריית פתח-תקווה לבית משפט עתירות להפסקת העבודות ולהריסה או לאיטום של הקומות הלא חוקיות.

לפני פחות משבועיים, ב-13 במארס, הגיע למקום נרי צ'ולפייב, מהנדס מבנים מסוכנים של עיריית פתח-תקווה. בדוח שהוציא צ'ולפייב הוא ציין כי "מצאתי כי נבנה מבנה בצורה מסוכנת בחשד ללא ליווי מהנדס קונסטרוקטור, חשד לכשל תכנוני ובנוסף חשד לכשל ביצוע מול תכנון".

במסגרת מכרז שהוציא העירייה (חברת חלד) להריסת הקומות, נשלח המהנדס ד"ר דוד שטיינברג לבדוק את המבנה מטעם חברה שהתמודדה וזכתה במכרז, חברת האחים צדיק. לדבריו, "תוך כדי עבודות הניסור של הבטון והריסת קירות בלוקים, התגלו עמודים עשוים בלוקים שמהווים סכנה בטיחותית חמורה עד כדי קריסת הקומה. כמו כן נתגלו מפתחים גדולים עד 12 מטר ללא עמודים, שמהווים סכנה בטיחותית ממשית".

שטיינברג דרש מהעירייה לספק תמיכות חדשות לתקרות עד לפירוקן, לבנות פיגומים בצד הבניין "על מנת להרוס ולפרק את הבלוקים בזהירות רבה ובעבודה ידנית", לפנות בדחיפות את הדיירים מהבניין הסמוך ועוד.

בפועל, בעת ההריסה עצמה התברר שהסכנות מוחשיות וגדולות פי כמה. לדברי ירון הלפגוט, מנהל אגף פיקוח על הבנייה בעיריית פתח-תקווה, "החשד הוא שהמבנה כולו הוקם שלא לפי תקני הבנייה. בהריסה התברר שהבטון מתפורר, תקרה בעובי 20 ס"מ נשברה לנו כשהרמנו אותה ועוד. אסון המרפסות בחדרה נראה קטן וזניח לעומת מה שיכול היה לקרות פה".

לאור זאת, הלפגוט הדגיש כי העירייה מתכוונת לדרוש את הריסת הבניין כולו. "זו בפירוש תהיה ההמלצה שלנו, אלא אם יביאו לי חוות-דעת מפורשת שתוכיח שהבניין בטוח וימצא קונסטרקטור שיסכים לקחת אחריות על הבניין הזה, ועל צמודי הקרקע שנמצאים 50 ס"מ ממנו".

לדברי מהנדסת העיר חוה ארליך, "מדובר במקרה חמור של הפרה שיטתית וחוזרת של החוק - בניית 2.5 קומות מעבר להיתר, אי-ציות לצווים והפרת צווים מינהליים ושיפוטיים, אי-התייצבות למתן גרסה ועוד".

ארליך הדגישה כי "עמדתנו היא שיש להלחם בתופעות בנייה ללא היתר. בעוד ערים אחרות מסתפקות בהליכים משפטיים ובקנסות, ובמרבית המקרים מכשירים בדיעבד עבירות בנייה, אנו מבצעים הריסה מלאה של קומות עליונות שנבנו ללא היתר. מדובר במבצע מורכב הנדסית ובטיחותית, יקר ומסובך לביצוע, אולם לא נירתע גם בעתיד מלבצע את תפקידנו הלא פשוט של אכיפת חוקי התכנון והבנייה".

ראש העירייה איציק ברוורמן הדגיש כי "העירייה שמה לה למטרה למגר את העבריינות בתחום התכנון והבנייה, לרבות מניעת בנייה ללא היתר בבקרה הדוקה ונקיטה באמצעים כנגד קבלנים ויזמים שעוברים על החוק. לא נאפשר לחריגות כאלה להגיע לדיון בבתי משפט המסתכמים בקנס מגוחך, אלא נפעל מיידית להוצאות צווי הריסה, כמו במקרה זה".

ומה אומרת היזמית עצמה? לדברי גיגי, "אנחנו נמצאים בדין ודברים מול העירייה. אי-אפשר שיבואו ויהרסו פרויקט שבן אדם יזם ועשה בעשר אצבעות". ומה בנוגע לעובדה שנבנו על הקרקע קומות שלמות ללא היתר? לדברי גיגי, "זה לא משנה. לא צריך בגלל זה להגיד לי להרוס את כל הבניין".

  • עוד באותו נושא:
  • פתח תקווה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully