וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק פיצול צמודי קרקע לא יחול על מושבים וקיבוצים

אורי חודי

31.1.2017 / 17:22

נציגי ההתיישבות הכפרית התנגדו לנוסח החוק והעלו הסתייגויות, אך אלה לא התקבלו. בסופו של דבר נפלהה ההכרעה שהחוק החדש, כשיאושר, יחול רק על יישובים עירוניים ויישובים קהילתיים

קיבוץ יגור. צילום: איל יצהר, גלובס
קיבוץ/גלובס, צילום: איל יצהר

הצעת החוק לפיצול צמודי קרקע לא יחול על בתים במושבים ובקיבוצים - כך נודע ל"גלובס". כזכור, נציגי ההתיישבות הכפרית התנגדו לנוסח החוק והעלו הסתייגויות, אך אלה לא התקבלו. בסופו של דבר נפלה ההכרעה שהחוק החדש, כשיאושר, יחול רק על יישובים עירוניים ויישובים קהילתיים.

נכון להיום נמצאת הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת ושר הכלכלה אלי כהן (כולנו) עדיין בדיונים בוועדת הרפורמות של הכנסת. היום (ג') התקיים דיון נוסף בהצעת החוק, אולם חברי הוועדה לא הצליחו להגיע להסכמות ולהצביע על הסעיפים השונים. בשבוע הבא צפוי החוק להגיע לשלב ההצבעות לקריאה שנייה ושלישית.

עו"ד עמית יפרח, היועץ המשפטי ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, אמר היום כי "אנו מלכתחילה חשבנו שיישום החוק במרחב הכפרי הוא מורכב ומוטל בספק, ולכן מרגע שלא התמלאו דרישותינו לשינוי החוק ובעיקר בכל הקשור למגבלת יחידות הדיור ומעמד האגודה בתהליך הפיצול - הרי שמבחינתנו עדיפה החלופה של הוצאתנו מתחולת החוק. אנו יודעים במרחב הכפרי לייצר חלופות טובות יותר לטובת הגדלת ההיצע והורדת יוקר המחיה דרך המרחב הכפרי".

כזכור, חוק פיצול צמודי קרקע מציע לאפשר לבעלי בתים פרטיים ששטחם עולה על 120 מ"ר לפצל את הבית בו הם מחזיקים ליחידת דיור נוספת. על-פי נוסח הצעת החוק, היחידה המפוצלת תהיה בת 55 מ"ר לפחות. הפיצול יהיה פטור מחוק מס דירה שלישית ויותנה בהסכמה של מהנדס העיר בנוגע להשפעת הפיתול על התשתיות בשכונה.

עוד על-פי הצעת החוק, אם מהנדס העיר יתנגד, הוא יהיה חייב לנמק את ההתנגדות בחוות-דעת. את היחידה המפוצלת ניתן יהיה לאשר בהליך מהיר, ובעל הנכס המקורי לא יהיה חייב בתשלום היטל השבחה, למעט במקרים בהם היחידה המפוצלת תושכר לקרוב משפחה.

נציין כי בדיון שהתקיים היום בוועדת הרפורמות עלתה הצעה שכל רשות מקומית תכין תוכנית ייעודית בה ייקבעו אזורים בהם ניתן יהיה לממש את הפיצול וגם מכסה מסוימת על-פי התשתיות באותה השכונה. במקרה שהצעה זו תתקבל, פיצול הדירות יאושר בשיטת "כל הקדם זוכה", כלומר בקשות שיוגשו ראשונות יקבלו אישור עד שהמכסה אותה קבעה הרשות תתמלא.

כאמור, הצעת החוק עדיין נמצאת בדיונים בוועדה, וטרם אושרה לקריאה שנייה ושלישית. לאחר שחברי הוועדה יצביעו בשבוע הבא על הנוסח המוסכם, תעבור הצעת החוק למליאת הכנסת להצבעה.

עוד נזכיר כי מדובר בהוראת שעה למשך 5 שנים ולא בחוק קבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully