וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכי הדין: "הגבלת משכנתא למשקיעים תעלה את השכירות"

31.1.2017 / 12:41

הצעת חוק חדשה המבקשת להגביל ל-25% את המשכנתא על נכס להשקעה רק הוגשה, אך כבר זוכה למתקפה מצד לשכת עורכי הדין. "החוק יעלה את מחירי השכירות בשוק, יביא לקיפאון בענף הנדל"ן ויכניס את השוק לסחרור"

שכונת מעוז אביב, תל אביב. דצמבר 2016. ראובן קסטרו
תל אביב/ראובן קסטרו

האם החקיקה המאסיבית כנגד משקיעי הנדל"ן תפגע בסופו של דבר דווקא בציבור שוכרי הדירות בישראל? לאחרונה הוגשה לכנסת הצעת חוק של ח"כ אלי כהן (כולנו) - מי שכיהן עד לאחרונה כיו"ר ועדת הרפורמות בכנסת וכעת מונה לתפקיד שר הכלכלה – לפיה משקיעי נדל"ן יוגבלו בקבלת משכנתא שתהווה עד 25% בלבד משווי הנכס. הצעתו של כהן טרם צלחה סופית את הליכי החקיקה, אלא שבלשכת עורכי הדין כבר מותחים ביקורת חריפה על המהלך וסבורים כי הוא יפגע בראש ובראשונה דווקא בשוכרי הדירות ותביא לקיפאון בפלח הדירות החדשות בשוק.

בנייר עמדה חדש שגיבשה לשכת עורכי הדין בנושא, נכתב כי כבר היום בעלי דירה המבקשים לרכוש דירה נוספת נאלצים להסתפק באחוז מימון בנקאי של 50% (לעומת אחוז גבוה יותר לבעלי דירה אחת) וכי המהלך הנוכחי יביא לפגיעה בעקיפין בשוק שוכרי הדירות, כאשר ההיצע של דירות להשכרה יפחת ובעקבותיו - מחירי השכירות יעלו.

בישראל כיום מתגוררים כ-2 מיליון תושבים בשכירות, ורק לאחרונה קידם שר האוצר משה כחלון את חוק ריבוי נכסים, שבמסגרתו יוטל מס של עד 18 אלף שקלים בשנה על מי שמחזיק בדירה שלישית ויותר – חוק שאף הוא זכה לביקורת כצעד שיפגע בשוכרים. אולם מעבר לפגיעה הצפויה במחירי השכירות בשוק, בנייר העמדה של לשכת עורכי הדין נכתב עוד כי "ההצעה תגרום 'לקיפאון בשוק הנדל"ן' בעקבות פגיעה בקבלנים, ביזמים ובכלל הציבור שיתקשו למכור דירות בפרויקטים שכבר יצאו אל הפועל לרבות קבוצות רכישה, שטרם קבלו מימון ועתידה לפגוע בצמיחה ובפרויקטים עתידיים בעקבות ירידה חדשה בביקוש, ובכך כפועל יוצא לפגוע במשק כולו. כל זאת, במקום לפעול להגדלת ההיצע של מגרשים למגורים".

להערכת הלשכה, ההצעה תפגע רטרואקטיבית בעשרות אלפים מהציבור, שכבר רכשו זכויות במגרשים – בין השאר קבוצות רכישה קיימות שהפרויקט טרם קיבל היתר בניה ושטרם הועמד להן מימון בנקאי.

בשיחה עם וואלה! ציין עו"ד אברהם ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין ויו"ר פורום המקרקעין הארצי, כי גם העובדה שבשנה החולפת נולדו הצעות חוק מרובות בשוק הדיור – מייצרת בעיה בפני עצמה. "המחוקק מכניס את תחום הנדל"ן לסחרור, עם שורה ארוכה מדי של הצעות חוק חדשות שנכנסות חדשות לבקרים. עצם השינויים הדרמטיים והתמידיים שמתחוללים בשוק, מייצרים אפקט שלילי גם אם כשלעצמם אולי היתה בחלקם בשורה חיובית. אני תוהה, מי יכול לעקוב אחרי כל כך הרבה הצעות חקיקה? עמדתנו היא שראוי שהמחוקק יעצור רגע ויבחן את מה שקורה בשוק. במקרה של הצעת החוק הנוכחית, אנחנו מעריכים שחד וחלק מחירי השכירות בשוק יעלו אם החוק הזה יעבור - וייגרם כאן יותר נזק מתועלת".

הצעת החוק החדשה, שהוגשה כאמור רק בתחילת החודש, מבקשת לצמצם ל-25% את גובה ההלוואה שניתן לקבל על נכס להשקעה, עוד שכיום ניתן לקבל משכנתא בהיקף של 50% משווי הנכס. "ההצעה מגיעה על רקע עליית ריבית המשכנתאות שנובעת לטענת בנק ישראל כתוצאה מהמחסור במקורות אשראי. הצעת חוק זו נועדה לתעדף רוכשי דירה ראשונה על פני המשקיעים בקבלת המשכנתא, באופן שיסייע להוזלת ריביות המשכנתא. הצעת החוק נקבעה כהוראת שעה ל-3 שנים", נכתב בהצעת החוק.

עוד נכתב בנייר העמדה כי בנוסף, כאשר אחוז רוכשי הדירות יקטן משמעותית תהיה פגיעה בחברות בניה, שעשויה להוביל גם לפיטורי עובדים במשק. "ההצעה פוגעת במספר חוקים וחוקי יסוד ביניהם –חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואין חולק על כך שלא תעמוד במבחן בג"צ. ההצעה קיצונית ופוגעת בחוק חופש העיסוק בעצם הפליה ומניעה מציבור מסוים מלרכוש דירה במדינת ישראל. ההצעה מהווה מעקף בוטה ופסול לעמדת בנק ישראל שמתנגד להצעה מכל תוקף", ציינו בלשכה.

שר הכלכלה אלי כהן מסר כי "הצעת החוק להגבלת המימון למשקיעים באה על רקע התייקרות ריבית המשכנתאות בשנה האחרונה באופן שמגדיל את המשכנתא בכ-500 שקלים מדי חודש. עליית הריבית לטענת בנק ישראל היא על רקע המחסור במקורות מימון, וכשכך מדיניות הממשלה היא לתעדף רוכשי דירה ראשונה על פני משקיעים באמצעות מחיר למשתכן והפחתת נטל המשכנתא. היום בחוק כבר קיימת אבחנה בין רוכשי דירה ראשונה שמקבלים 75% מימון ולבין משקיעים שמקבלים עד 50% מימון. וכשכך הצעת החוק נועדה לתעדף רוכשי דירה ראשונה ולתרום להורדת עליית המשכנתאות. בנק ישראל צריך להירתם לנושא ולראות לנגד עיניו את לקוחות הבנקים ואת המדיניות הממשלתית שמתעדפת רוכשי דירה ראשונה. באשר לטענת נציג לשכת עורכי הדין ההצעה אושרה על ידי המזכירות המשפטית של הכנסת כך שטענתו נדחת על הסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully