וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי ענישה מוכרי החלומות ימשיכו לשווק קרקעות חקלאיות

ד"ר אבי ביצור

25.1.2017 / 16:01

משווקי קרקעות חקלאיות מחויבים לספר לקונים מתי הקרקע תשנה ייעוד – ומה הסבירות שזה יקרה בכלל. אבל ללא ענישה פלילית חמורה למוכרים ולמתווכים - הקונים ימשיכו לקבלת הצעות ממוכרי החלומות. דעה

שדות  החיטה והירק קיבוץ  מגן, מאי 2015. ראובן קסטרו
אל תתפתו להבטחות ש"הקרקע תופשר בקרוב" לבנייה/ראובן קסטרו

לפני ימים ספורים התקשר אלי איש שיווק בשם לוקאס מטלפון חסוי. היו לו ארבע הצעות להשקעות בקרקעות: בפרדס חנה, חדרה, קרית גת ויוסטון טקסס. לוקאס הסביר לי בשיחה שאני צפוי לרווחי עתק ברגע שהקרקע תופשר. בחדרה, שקרובה לים לדבריו, כבר החל תהליך הפשרה ויש תוכניות לקראת אישור שייקח עוד כשנתיים. בחדרה אני אמור להרוויח סכום עצום: השקעה בסיסית של 300 אלף שקל תצמח תוך שנתיים, לדבריו, למיליון ורבע שקל.

לוקאס סיפר לי שהוא עצמו קנה קרקע בחדרה. לוקאס גם הסביר שכדאי לי לבנות שם בית קרוב לים ואמר שזה חלום שאו טו טו יתגשם אם רק אקנה את הקרקע בגודל רבע דונם. כיוון שלא התלהבתי מההצעות בישראל, הציע לוקאס אופציה נוספת: לרכוש בית באזור יוסטון טקסס, 150 אלף דולר קרן מכספי בצירוף משכנתה של 250 אלף דולר. לוקאס התחייב לתשואה של 9% לשנה על הנכס מהשכרה, דבר שיכסה את עלות המשכנתה וישאיר ברשותי רווח כספי.

בימים האחרונים מפרסמת הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה והתעשייה אזהרה לציבור מפני השקעות בקרקעות חקלאיות. האזהרות הגיעו לאחר תקופה שבה הוגשו עשרות תלונות על רכישת קרקעות חקלאיות שאין לגביהן תוכניות פיתוח, למרות שנמכרו תוך הבטחות שהקרקע תכפיל ותשלש את ערכה בשל הגשת בקשות פיתוח שיאושרו תוך שנה-שנתיים. לפי התקנות של הרשות להגנת הצרכן מי שהעוסק בשיווק ובמכירה של קרקע שאינה זמינה לבנייה (לרוב חקלאית) חייב לגלות לצרכן, בטרם ביצוע העסקה, שומת מקרקעין (תקן 22) לפחות שבעה ימים לפני ביצוע העסקה.

תקן 22 נועד לאפשר לצרכן קבלת החלטה מושכלת האם ישנה כדאיות לרכוש את הקרקע המוצעת לו. שומת המקרקעין תכלול את הפרטים הבאים: סבירות מימוש תוכנית שינוי ייעוד הקרקע. ייעוד הקרקע נכון למועד רכישתה ולעריכת השומה. שווי הקרקע הנוכחי לפני, אם וכאשר, הייעוד ישתנה. משך הזמן הצפוי לשינוי ייעוד הקרקע. סך כל ההוצאות המשוערות הכרוכות במימוש תוכנית שינוי ייעוד הקרקע וסך כל ההיטלים והמיסים המשוערים הכרוכים במימוש תוכנית שינוי הייעוד, לבסוף, המוכר נדרש למסור לקונה את חלקו היחסי של הקונה בכלל העלות המשוערת לכל הפרויקט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

חובת גילוי פרטים בקרקע שאינה זמינה לבנייה

כל הדרישות באות על בסיס תקנות הגנת הצרכן 2016, חובת גילוי פרטים במכירת קרקע שאינה זמינה לבנייה. תקן 22 נכנס לתוקף בסוף 2016 וגובש במשרדי המשפטים והאוצר, לשכת שמאי המקרקעין. טל אלדרוטי, השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, הסביר את הצורך בתקן בכך שהקונים יבינו מה הם בדיוק קונים.

משווק הקרקע יכול, לפי פרסום הרשות להגנת הצרכן, להיקנס בסכום של עד 22 אלף שקל וייתכן שיועמד גם למשפט. לא נשמע מהשיחה עם לוקאס שתקן 22 מפריע או טרד את מנוחתו כשהבטיח לי רווחי עתק בהבל פיו. ברור שרק ענישה מרתיעה תצליח להקטין את מכירת האשליות לחלק מהקונים. לכן, במטרה להגן על משקיעים תמימים מהשקעות מעוררות ספק ביוסטון או בחדרה, ממשווקים שמרוויחים מיליוני שקלים משיווק קרקעות חקלאיות ותשואות דמיוניות, חשוב שהאיום הפלילי יקבל ביטוי ממשי יותר מהאיום הכספי בענישת משווקי החלומות.

ד"ר אבי ביצור, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully