וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגן של חולדאי: "עד שהמדינה לא תתערב בת"א – מחירי הדיור לא יירדו"

9.1.2017 / 9:00

"הממשלה נותנת פתרונות לדיור מוזל בעפולה ובשדרות, אבל בלי לטפל בקרקעות המדינה בתל אביב – לא יקרה כלום", כך אומר המשנה לראש עיריית ת"א-יפו, ארנון גלעדי' בראיון לאולפן וואלה! NEWS, ומבטיח: "בדרום העיר נקדם פינוי בינוי, בלי מגדלים"

מערכת וואלה!

"הורדת מחירי הדיור בשוק אינה משימה שנתונה רק בידי הרשות המקומית. הרשות המקומית יכולה לייצר מספר יחידות דיור, אבל צריכה להיות תוכנית רב-מערכתית, והמדינה צריכה להכניס את היד לכיס ולקדם תוכניות בבינוי ממשלתי. הממשלה נותנת פתרונות לדיור מוזל בעפולה ושדרות, וזה בסדר וטוב, אבל הבעיה היא בסופו של דבר באזורי הביקוש של מרכז הארץ ואני לא רואה את מדינת ישראל מתעסקת בצורה אמיתית בתל אביב. כל עוד לא ייגעו בקרקעות המדינה בתל אביב ובגוש דן - להגדלת היצע הדיור במחירים מוזלים – לא יעזור כלום והכל זה דיבורים בעלמא", כך אומר בראיון לוואלה! NEWS המשנה לראש עיריית תל-אביב-יפו, ארנון גלעדי.

גלעדי, המשמש גם כאחראי על תחום ההתחדשות העירונית בעיר, התייחס לעמדתה הביקורתית של עיריית תל אביב בנוגע לפרויקטי תמ"א 38. בשנים האחרונות מרבים בכירי העירייה, בהם ראש העיר, רון חולדאי ומהנדס העיר, עודד גבולי, למתוח ביקורת על התוכנית בטענה כי היא מייצרת רווח עבור מעטים, על חשבון תושבים אחרים וכי מדובר בתוכנית שאינה מספקת מענה לשורה של סוגיות.

"התחדשות עירונית היא צו השעה, מבחינת העיר ומבחינת המדינה, אבל תמ"א 38 היא המצאה ישראלית לכל דבר ועניין. תמיד מחפשים את הדברים הקלים ביותר, במקום להיכנס ולטפל בצורה יסודית בנושא של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. בתמ"א 38 מייצרים זכויות בנייה בלי לתת פתרונות אמיתיים סביב הבניין. כלומר התמ"א מספקת פתרון ליזם – אבל לא לאזור. מוסיפים מספר רב של יחידות דיור בלי לתת מענה לשטחים ירוקים, או לנושאים לחניה. עיני לא צרה בהם (ביזמים) וגם עינה של העירייה לא צרה, אבל אנחנו רוצים לראות ראייה כוללת שבוחנת כיצד עושים פרויקט מבלי לפגוע ברמת החיים של שאר התושבים", אמר.

"הדגש בתוכנית הוא על אזורי דרום ומזרח העיר"

לאחרונה אושרה תוכנית המתאר של תל אביב (תא 5000) שבה סימנה העירייה מספר מוקדי פינוי בינוי והתחדשות עירונית. גלעדי העריך כי בשנים הקרובות יתווספו כ-10,000 דירות במסגרת מהלכים אלו ואמר כי "תוכנית המתאר לשנת 2025 מעריכה פוטנציאל של 40 אלף יחידות דיור בהתחדשות עירונית בעיר תל אביב-יפו. המימוש האמיתי להערכתנו הוא בסביבות 8,000-10,000 יחידות דיור בפועל".

לדבריו, "הדגש בתוכנית הוא על אזורי דרום ומזרח העיר. לאחרונה סיימנו תוכנית מדיניות לאזור יד אליהו, כולל אזור לה גוורדיה וזה ייכנס לשלב הביצוע מבחינת היתרי בנייה בזמן הקרוב. גם כפר שלם הוא מוקד שבו אנחנו מטפלים ןאנחנו עומלים על הכנת תוכנית מדיניות לאזור יפו ונווה עופר. המטרה במהלכים האלה היא לראות שהנושא מקודם גם ברמה החברתית – כלומר ליצור התחדשות עירונית של בניינים בני 9-10 קומות, שבהם הדיירים יכולים להמשיך ולהתגורר. כלומר לא מגדלים רבי קומות, אלא בניינים שבהם התושבים יכולים להמשיך ולהתגורר כי עלות האחזקה תהיה במחירים סבירים".

אחד הדברים הנוספים שאליהם התייחס גלעדי הוא סוגיית הארנונה למגורים, המייצרת בקרב רשויות מקומיות רבות התנגדות לתוספת תושבים בשטחן. על פי המשוואה הכלכלית המקובלת בנושא, כל תושב יוצר גרעון בהיקף של כ-7,000 שקל בשנה בקופת העירייה, בשל התעריף של ארנונת המגורים שאינה מכסה את עלויות הרשות עבורו.

בתשובה לשאלה האם ראוי שהממשלה תתמרץ רשויות מקומיות ובכך תפתור את ההתנגדות מצידן לתוספת תושבים אמר גלעדי כי "אין ספק שתוספת למגורים משפיעה על תקציב הרשויות המקומיות והתוספת הזו היא גרעונית - בכל הרשויות. אבל אם הממשלה רוצה לטפל בזה בצורה נקודתית היא צריכה ללכת למהלך אמיתי. לא ייתכן שבישראל יש כיום 250 רשויות מקומיות שרובן ככולן בקשיים. חיבור רשויות מקומיות, למשל כמו תל אביב ובת-ים שהיום זה על הפרק, הוא מהלך שיביא גם להגדלת היצע הדיור ולתוספת יחידות דיור שהמדינה כה זקוקה להם עבור הזוגות הצעירים – וגם לאפשר לרשויות לפתח את עצמן מבחינת השטחים המסחריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully