וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחרי קריסת המרפסות הבנקים הפסיקו לתת ליווי"

7.12.2016 / 13:45

בהתבטאות נדירה מאז קרסה חברת הביצוע אורתם סהר מאליבו, סיפר היום אמיר נחום, מנכ"ל אורתם סהר ולשעבר מבעלי השליטה בחברה, על הסיבות לקריסה. "הפועלים מהשטחים לא הגיעו במשך 70 יום של צוק איתן"

מרפסות קרסו בבניין מגורים בחדרה, 23 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
המרפסות שקרסו בחדרה/שלומי גבאי

"פרויקט משותף עם מנרב לבניית בית חולים בהיקף של 100 מיליון שקל שלא שולמו בגלל סכסוך עם בי"ח רמב"ם, המרפסות שקרסו שיצרו לנו הוצאות של 30 מיליון שקל שחברות הביטוח לא שילמו וחמישה חודשים לאחר מכן הגיע מבצע צוק איתן ובמשך 70 יום לא הגיעו פועלי הבניין מהשטחים ו – 54 אתרים דממו. ספגנו נזק של 70 מיליון שקלים ואף אחד לא פיצה אותנו", כך אמר היום אמיר נחום, מנכ"ל אורתם סהר שהגישה לאחרונה בקשה להקפאת הליכים עקב חובות של כמיליארד שקלים בהתייחסו לסיבות לקריסת החברה. נחום אמר את הדברים בכנס עיר הנדל"ן של מרכז הבנייה הישראלי המתקיים באילת.

לדבריו, "הבנקים סייעו לקריסה שלנו. הם הפקירו אותנו במשך השנים ואחרי אירוע המרפסות הפסיקו ללוות אותנו ויצרו לנו בעיה מול הספקים שביקשו תשלום במזומן. גם שוק ההון לא אוהב חברות ביצוע ציבוריות. הוא לא מאמין למאזנים שלהן, לא מאמין ביכולת שלהן לגבות כסף מיזמים וכל אירוע הכי קטן גורם להם לקרוא לפרוק החברה".

עמוס לוזון, שרכש לאחרונה את חברת הביצוע א. דורי לאחר שנקלעה לקשיים, נכח אף הוא בכנס ואמר: "רק היום, כשאני נמצא בשני הצדדים גם ביזמות וגם הבנייה אני מבין את הבעיה. היזמים שמאוד יכעסו עלי הם אלו שעושקים את חברות הביצוע והורגים אותן. חברות הביצוע נותנות ליזמים ערבויות של 10% מהיקף הפרויקט בתחילת הדרך ובתום הפרויקט היזמים מתאהבים בערבויות ולא מחזירים אותן".

אמיר נחום. ינאי אלפסי,
אמיר נחום/ינאי אלפסי

"בחברת א. דורי אני עובד מול יזמים שמחזיקים לנו ערבויות משנת 2012 מכל מיני סיבות וזה יוצר בעיה תזרימית שקשה מאוד לטפל בה וכך נוצר מצב שהיזמים כורתים את הענף שאנחנו יושבים עליו. יזם שלא תהייה לו חברת ביצוע משלו לא ימצא בעוד כמה שנים מי שיבצע לו את הפרויקטים, או שמחירי הביצוע יעלו - ואז היזמים לא יוכלו לבצע כי דוח האפס שלהם יראה אפס אחוזי רווח הבנקים לא יתנו להם ליווי". לוזון ציין כי הוא פועל היום להכניס את הערבות הפוחת בחוק שיחייב את היזמים להחזיר חלק מהערבויות בהתאם להתקדמות הפרויקט.

מי שעוד נכח בפאנל הוא אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ שהאשים את קריסת חברות הביצוע בשנים האחרונות בהתנהלות המדינה. "אחת הסיבות המרכזיות לקריסת חברות הביצוע הוא בעיית תזרים שנובעת ממוסר התשלומים שערורייתי בשוק הנדל"ן בישראל. זה קיים גם בסקטור הפרטי אבל זה בולט במיוחד בסקטור הממשלתי והממשלה נותנת יד לקריסת חברות הביצוע", אצר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אליעב בן שמעון. ינאי אלפסי,
עמוס לוזון/ינאי אלפסי

בן שמעון התריע כי המצב צפוי להחריף. "הממשלה עומדת לאשר בקרוב את חוק מוסר התשלומים במסגרתו יקבע שכל המשק ישלם לספקים בשוטף + 30 אבל עבור עבודות בנייה והנדסה ישלמו שוטף + 90. זה יוצר את בעיות התזרים בחברות הביצוע והממשלה נותנת לזה יד".

צחי לנדאו לשעבר מנכ"ל חברת צ. לנדאו שקרסה טען כי "יש יזמים סדרתיים שדואגים להפיל את קבלני הביצוע. הקבלנים נאלצים לכתוב מכתבי כניעה כדי להוציא עוד 100 אלף שקל בשביל תזרים המזומנים".

  • עוד באותו נושא:
  • אורתם סהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully