וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז ימי המנדט: אושרה תוכנית מתאר לחיפה

8.11.2016 / 18:14

לאחר שמספר תכניות מתאר שגובשו לאורך השנים לא התגבשו תחליף התוכנית החדשה את התכנית המנדטורית משנת 1934. התוכנת החדשה תשים דגש על התחדשות עירונית

צילום: ערן גילווארג, עריכת וידאו: יותם וקס

82 שנים לאחר תוכנית המתאר הראשונית של העיר חיפה, אושרה תוכנית מתאר חדשה לעיר, המגדירה בין השאר אזורי התחדשות עירונית, משרטטת מחדש את העתיד לאזור מפרץ חיפה וגם מגבילה את גובה הבינוי בעיר על פי אזורים. בין השאר קובעת התוכנית כי חוות המיכלים הסמוכה לקריית חיים תפונה, ובמקומה – לאחר שהשטח יטוהר מחומרים מסרטנים – ייבנו מגורים. תכנית המתאר החדשה לעיר חיפה מגדירה לראשונה כיצד העיר תתפתח על פי יעדי האוכלוסייה – כאשר הצפי הוא כי מספר התושבים בעיר יגדל לכדי כ–330 אלף איש עד לשנת 2025.

בין השאר צפויה התוכנית החדשה להתמקד בחזית הים העירונית – חלק בתוכנית שמטרתו להפוך את מתחם הנמל המערבי לנמל נוסעים בלבד ולהפוך את שטחי הנמל האחרים למתחם עירוני שיכלול מגורים מסחר, מסעדות ובתי קפה ואטרקציות תיירותיות. חלק זה של התוכנית כולל את פתיחת צירי העיר וחיבורה של המושבה הגרמנית אל קו המים.

בעיריית חיפה ציינו כי השינוי הדרמטי ביותר בתוכנית יהיה במפרץ חיפה. לצד חידוש מתחמי תעסוקה קיימים של פעילות מסחרית ומלאכה זעירה, תשולב תעשייה מתקדמת עתירת ידע ויוקמו שני מתחמי הייטק. תוכנית המתאר החדשה שאושרה מתייחסת להקמתו של פארק מטרופוליני ופארק מורד הקישון לאורך גדות הקישון עד למעגנה ובו שבילי הליכה ומסלולי אופניים. הפארק יכלול, בין היתר, שטחים לפנאי, גנים ציבוריים, חורשות ושדרות, מתקנים לתפעול והשכרת סירות. בתחום הפארק יסומן אתר לשייט וספורט ימי. בעירייה הדגישו כי התוכנית מבקשת לתת לאזור העיר התחתית דגש וציינו כי "אזור העיר התחתית חוזר לתפקידו המקורי כליבה של העיר המשתרע מצומת הצ'ק פוסט ועד לבת גלים".

כאמור, חלק לא מבוטל מהתוכנית מתייחס לסוגיית ההתחדשות העירונית. אחד המוקדים שסומנו בתוכנית היא שכונת הדר הכרמל הוותיקה, שתזכה בשנים הבאות לתנופת התחדשות ולצידה מסומנים אזורים נוספים – בהם שכונות החוף, קריית אליעזר, חיל הים, העלייה השנייה. חלקם של המתחמים מאושרים בתכניות מפורטות וחלקם מוצעים לתכנון.

ראש העיר חיפה, יונה יהב, אפריל 2015. שלומי גבאי
יונה יהב/שלומי גבאי

מתחמי התחדשות שכבר אושרו בתכניות וגם הם צפויים להיות במוקד הפעילות בתחום זה בשנים הקרובות הם קרית חיים מערבית, מח"ל, מבוא חיים, ברל כצנלסון, חביבה רייך, עין דור-מאי, אמיל זולא, יציאת אירופה, המלך חיזקיהו, המלך אמציה, מורדות הכרמל הצרפתי.

כאמור תוכנית המתאר של חיפה עד כה היתה התוכנית המנדטורית שגובשה לעיר בשנת 1934. מאז נעשו מספר ניסיונות לקדם תכנית מתאר חדשה אולם הם לא צלחו. כך למשל, תכנית מתאר שהייתה בשלביה הסופיים אבדה בפיצוץ מלון המלך דוד בירושלים בשנות ה – 40. תכנית מתאר נוספת שהוכנה בשנות ה – 60 והופקדה בשנת 1980 לא בשלה למתן תוקף וכעת עם אישור התכנית החדשה חתם הממונה על ביטולה של תכנית זו.

בימים אלה נבנות בעיר שכונות מגורים חדשות – בהם רמת חביב, רמת גוראל, אל רום, ורדיה והמבואות הדרומיים. בנייתן של שכונות חדשות יחלו בעתיד הקרוב ברמת זמר, מורדות לינקולן ועל שטחי מחנות צה"ל שיפונו בעתיד – בהם בה"ד חיל הים והמחנות הדרומיים.

בהיבט הסביבתי – היבט שזכה להתייחסות גם בהיבט של התנגדויות תושבים רבות שהתייחסו לסוגיה – התוכנית כוללת הסדרת הטיפול בחומרים מסוכנים, תכניות שימור, פיתוח פארקים, טיפול בשטחים פתוחים וכן שיקום וטיפוח ואדיות.

חיים פייגלין, יו"ר ארגון קבלני חיפה, הגיב על אישור תכנית המתאר ומתח ביקורת בין השאר על סוגיית הגבלת הבנייה לגובה בעיר. "אני מברך על עצם אישור התכנית. הייתי מצפה מתכנית מתאר עירונית להציג אופק שאפתני יותר בכל הקשור לפיתוח עירוני, צפיפות עירונית, התחדשות עירונית וגובה בניה", אמר.

"למרות זאת עדיפה תכנית מתאר מאושרת לעיר חיפה, מאשר העדר תכנית מתאר עירונית. משמעות התכנית היא שלוועדה המקומית לתכנון ובניה חיפה יוקנו הסמכויות לאשר כל תכנית התואמת לתכנית המתאר העירונית. עדיין, קיימת אפשרות לסטות מתכנית מתאר זו באישור הועדה המחוזית חיפה ולכן, ברכותי לעיר חיפה על אישור תכנית מתאר זו לראשונה מאז ימי המנדט הבריטי בארצנו".

ראש העיר חיפה יונה יהב, התייחס לתוכנית ואמר כי "לראשונה מוסדר נושא התשתיות ואיכות הסביבה בתוכנית כוללנית – הקובעת "ינקטו כל האמצעים למניעת מפגעים סביבתיים באופן שאזור המפרץ והעיר חיפה כולה יהפכו נטולי מפגעי זיהום אוויר והסביבה. התכנית מבטיחה פיתוח שטחים ירוקים לרבות הקמת פארק הקישון ושמירה על הוואדיות ומעודדת התחדשות עירונית בכל רחבי העיר".

ליאת פלד מתכננת מחוז חיפה אמרה כי "הוועדה המחוזית רואה חשיבות רבה בקידום תוכנית העונה לצרכי העתיד ומאזנת בין הצרכים הלאומיים, העירוניים והמקומיים. התוכנית נותנת כלים לחיזוק מרכזי התעסוקה בעיר וחיבור גוש הקריות וחיפה למרכז מטרופוליני אחוד. אישור תוכנית המתאר יסייע לוועדה המקומית חיפה לאשר תוכניות משמעותיות רחבות היקף בתחום העיר" .

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully