וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד דוח קובע: משבר הדיור נפתר "על הנייר" בלבד

20.9.2016 / 8:23

תכניות רבות שאושרו בוותמ"ל - הוועדה שנועדה לקדם תכניות בנייה גדולות מאושרות על הנייר בלבד, כך עולה מדוח חדש של החברה להגנת הטבע. בפועל קיימים חסמים רבים שמעכבים את הבנייה

אתר בנייה. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

דוח חדש של החברה להגנת הטבע, שניתח את פעילות הוותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמי מגורים) – הוועדה שאמורה לפתור את מצוקת הדיור - במלאת שנתיים להקמתה - חושף כי תכניות רבות, שבהן עשרות אלפי יחידות דיור, מקודמות ומאושרות, "על הנייר" בלבד. על פי הדוח, תכניות רבות, הכוללות אלפי יחידות דיור, אינן ברות מימוש בשל חסמים מהותיים שימנעו בנייה בשנים הקרובות.

כזכור, המטרה העיקרית של חוק הוותמ"ל, היתה לקדם מתחמי דיור גדולים באופן מהיר ולהגדיל את היצע יחידות הדיור בשוק. תכנית מועדפת לדיור על פי חוק היא תכנית החלה בקרקע מדינה, וכוללת לכל הפחות 750 יחידות דיור. עם זאת, על פי הדוח החדש של החברה להגנת הטבע, עליו חתומים איתמר בן דוד ואסף זנזורי, הוותמ"ל מקדמת תכניות שבהן חסמים רבים – באופן המציג לטענתם "מצג שווא של הליך תכנון מהיר".

למשל, בתכניות הבנייה בתל השומר, שם מתוכננות כ-13 אלף יחידות דיור, קיימת בעיה מהותית של זיהום קרקע ומים. כותבי הדוח מציינים כי מדובר בשטחים ששימש את צה"ל, ועל פי ממצאים מצטברים, קיימים מוקדי זיהום קרקע ומים כבדים ונרחבים בתחומם. מחוות דעת מקצועית שהוגשה לוועדה, עולה כי הליכי סקירת השטח, לא כל שכן טיהורו, אורכים שנים רבות ומעורבים בהם מספר רב של גורמים ורשויות.

דוגמא נוספת היא זו של תכנית אפולוניה, שם מתעתדת המדינה להקים כ-3,000 יחידות דיור. עם זאת, במקום פעל בעבר מפעל תע"ש נוף ים, אשר התפנה מהמקום בשנת 1996 ולאחר פעילותו נותרו במקום תשתיות הרוסות וקרקע מזוהמת. "מחוות דעת מקצועית שהוגשה לוועדה, עולה כי עקב זיהום הקרקע והמים, ייתכנו השלכות על התכנון, היות ובשטחים מזוהמים לא תתאפשר בנייה למשך מספר שנים. כמו כן, יש צורך בטיפול בשטחים אלה על ידי הקמת מתקנים במיקומים שיכולים לסתור את התכנון לבנייה וקיימת אפשרות ששטחים מזוהמים ישפיעו על שטחים נוספים שכבר טוהרו", נכתב בדוח.

עוד מממצאי הדוח: בתכנית שכונת בת גלים בחיפה צפויות להיבנות כ-1,000 דירות במקום הבסיס הצבאי במקום – אך בחברה להגנת הטבע מדגישים כי הבסיס אינו צפוי להתפנות בעתיד הנראה לעין. "התנאים ליישום התכנית, הם פינוי המחנה הצבאי הקיים והשתתפות במימון שיקוע קו הרכבת בחזית הים העירונית. לוח הזמנים לפינויו של המחנה הצבאי הקיים במתחם זה, או לשיקועו של קו הרכבת בחזית הים העירונית, לא הוצג בפני קבינט הדיור אולם, למיטב ידיעתנו, פינויו של המחנה הצבאי הוא אירוע שלא יתרחש בשנים הקרובות, ודאי לא בטווח הזמן הקבוע בחוק", מציינים כותבי הדוח.

עוד נקודה משמעותית שאותה מעלים בחברה להגנת הטבע היא כמות יחידות הדיור שאותה מקצה המדינה לטובת השכרה ארוכת טווח. על אך שאחת ממטרות החוק היא הקצאת 30 אחוז מיחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך – בדוח נכתב כי חלק גדול מהתכניות אינן מקצות כלל דיור להשכרה, וחלקן מקצות 4%-10% בלבד לנושא, בניגוד לכוונתו המקורית של החוק.

המשמעות בפועל – אבדן של כ-14 אלף יחידות דיור להשכרה שניתן היה לקדם.

למעשה, על פי הדוח, נכון להיום רק כמחצית מהתכניות שאותן מקדמת המדינה לבנייה כוללות 30 אחוז דיור להשכרה - ומחציתן מקצות הרבה פחות ואינן עומדות בדרישות החוק.

למשל, בתוכנית מערב קריית גת - הוחלט שיוקצו רק 10% ממספר יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך, כלומר אובדן של כ - 1,872 יחידות דיור להשכרה, בתכנית רובע מנחם באר שבע - הוחלט שיוקצו רק 4% ממספר יחידות הדיור להשכרה, כלומר אובדן של כ - 1,400 יחידות דיור להשכרה, בתכניות צריפין - הוחלט שיוקצו רק 10% ממספר יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך, כלומר אובדן של כ - 1,440 יחידות דיור להשכרה, בתכניות קריית אתא וקריית אתא צפון - הוחלט שיוקצו 0%, כלומר אובדן של כ - 5,100 יחידות דיור להשכרה וכך גם בתכנית בת חפר – ששם ניתן היה תיאורטית להקצות כ - 360 יחידות דיור להשכרה.

עוד דוגמאות: בתכנית אופקים - הוחלט שיוקצו רק 15% ממספר יחידות הדיור להשכרה, כלומר אובדן של כ - 1,395 יחידות דיור להשכרה, בתכנית חיפה בת גלים - הוחלט שיוקצו 0% ממספר יחידות הדיור להשכרה, כלומר אובדן של כ - 300 יחידות דיור להשכרה, בתכנית קצרין - רובע 12 - הוחלט שיוקצו רק 10% ממספר יחידות הדיור להשכרה, כלומר אובדן של כ - 360 יחידות דיור.

בחברה להגנת הטבע מתחו ביקורת נוכח ממצאי הדוח וציינו כי "הפתרון הרצוי למצוקת הדיור, הוא מימוש של מאות אלפי יחידות דיור מאושרות, אשר מעוכבות בשל חסמים שונים. זאת, על ידי חיזוק ועדות התכנון הקיימות ועידוד הליכי התחדשות עירונית. הוותמ"ל מרוקן מתוכן את גופי התכנון הקיימים, שכן מדובר למעשה בהקמת מערכת תכנון חלופית, המציבה בראש סדרי העדיפויות את יוזמות הממשלה ותאגידי הבנייה הגדולים בישראל, על חשבון השלטון המקומי וכלל הציבור. הוותמ"ל מהווה היום את אחד האיומים המשמעותיים ביותר על השטחים הפתוחים בישראל ועל דמותה של הארץ, לדור הנוכחי ולדורות הבאים".

  • עוד באותו נושא:
  • ותמ"לים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully