וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה ערבות מדינה של 750 מיליון שקל למחיר למשתכן

11.9.2016 / 15:05

ועדת הכספים אישרה העמדת ערבות מדינה נוספת – הפעם בהיקף של 750 מיליון שקל - לטובת פרויקטי דירות מוזלות בפריפריה. אביגדור יצחקי: "נקלענו למצב שבו הקבלנים נותנים התחייבות לרוכשים באמצעות הערת אזהרה וכתוצאה מכך, נוצרו בעיות במשכנתאות"

לשכת העיתונות הממשלתית

בוידאו: הגרלת מחיר למשתכן בעפולה

המדינה שוב מתערבת לטובת קידום תכנית "מחיר למשתכן". ועדת הכספים אישרה הבוקר (א') למשרד האוצר להעמיד ערבות מדינה נוספת לתכנית מחיר למשתכן - הפעם בסך 750 מיליון שקלים. סכום זה מיועד לטובת פרויקטי הדירות המוזלות שייבנו בערים אופקים, בית דגן, עפולה וקריית מוצקין. החלטה זו מצטרפת להחלטה קודמת בנושא, במסגרתה אושרה ערבות מדינה בסך 550 מיליון שקלים. הוועדה אישרה את העמדת הערבות פה-אחד.

החלטה זו מבקשת לסייע במקרים בהם הבנקים מעכבים או נמנעים ממתן משכנתאות – באופן שגם מעכב את העברת התשלומים לקבלנים ובכך מתעכבת הבנייה. נכון להיום קיימים מקרים בהם הקבלנים המבצעים בחרו שלא לקבל ליווי פיננסי (המתחייב מחוק מכר דירות), המבטיח את השקעת הרוכשים אלא בחרו רק באופציה של רישום הערת אזהרה לטובת הרוכשים. במצבים כאלה הבנקים נמנעים או מעכבים מתן משכנתאות לרוכשים באותם פרויקטים ועיכוב זה מונע מהרוכשים להעביר בהקדם חלק מהתשלום לקבלן, מה שמונע ממנו להתחיל בקידום הפרויקט.

ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, נכח בוועדה וציין כי "במסגרת תכנית 'מחיר למשתכן' נקלענו למצב שבו הקבלנים נותנים התחייבות לרוכשים באמצעות הערת אזהרה וכתוצאה מכך, נוצרו בעיות במשכנתאות ולכן שר האוצר החליט לתת ערבות מדינה על ביצוע הפרויקט. קרי נותנים ערבות על כל שקל שהבנקים משקיעים ובמידה שהפרויקט לא יתממש הבנקים יפוצו על כל שקל שהוציאו. אנחנו עושים הסכמים עם הקבלנים ובכך מבטיחים את ביצוע הפרויקט ואם חס וחלילה קורה משהו המדינה נכנסת לנעליהם".

יצחקי הוסיף עוד כי "אנחנו כוללים את קבלני המשנה בהסכם ואנחנו מלווים את הקבלן באופן צמוד, כך שכל הכסף בחשבון משותף לנו ולקבלן ומשתחרר ממנו כסף בהתאם להתקדמות הפרויקט. אנחנו גם לוקחים ממנו פיקדון עד לשחרור טופס 4. בפעם הקודמת ביקשנו מוועדת הכספים, אישור להעמדת ערבות מדינה של 550 מיליון שקל לשלושה קבלנים בלוד ועפולה. בשני המקרים אחרי מו"מ לא קצר, חתמנו על הסכם עם הקבלנים ואז נתנו ערבות מדינה לבנקים המלווים. הבנקים משתפים פעולה, אם כי היום פחות מעוניינים לתת משכנתאות כי הגיעו לאיזושהי רוויה בענף".

יצחקי התייחס למכלול הצעדים שבהם נוקטת המדינה לטיפול במשבר ואמר: "אני לא חושב שניכשל בטיפול במשבר הדיור, כי אנחנו עובדים באינטנסיביות, גם בייצור דירות, בהתחדשות העירונית שהיא נר לרגלינו, 'מחיר למשתכן' ועוד. בנוסף, דיור להשכרה לטווח ארוך".

בכל הנוגע להתקדמות הפרויקטים שעבורם התבקשה הערבות עדכן יו"ר מטה הדיור כי "בעפולה ובלוד הפרויקטים כבר בשלב מתקדם ויש מספר בניינים שכבר נגמרה בניית השלד ולקראת ראש השנה הבא נמסור מפתחות לדיירים. 569 דירות נמכרו בהנחה מתוך הערבות הקודמת שאישרה ועדת הכספים. בעפולה מדובר במתחמים נוספים באותו פרויקט, קבלנים נוספים שבונים באותו מתחם. בנוסף, מתכוננים לפרויקטים באופקים, בית דגן, עפולה במתחמים נוספים וקריית מוצקין".

יצחקי הדגיש כי צפויים בקרוב פרויקטים נוספים – בין השאר בירושלים ברמת שלמה, בגבעת זאב, ברעננה, בדימונה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שביקש להביא את ההחלטה לאישור אמר כי "היעד של הוזלת מחירי הדיור יותר חשוב מכל היעדים הלאומיים האחרים בתחום יוקר המחייה, לרבות הורדת יוקר המזון. מזה 15 שנה שמחירי הדירות עולים והמשמעות שאדם עובד שנים רבות ולא מצליח לרכוש דירה. לצערי הרב, בנק ישראל מדבר בקול אחר, ולא סובר שצריך להוריד דרמטית את מחירי הדיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully