וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי ברקסים: הנדל"ן בברלין ממשיך לדהור וצפוי לעבור את לונדון

וואלה! NEWS בשיתוף אינספיריישן גרופ

7.9.2016 / 8:17

עוד לפני שהברקזיט יצא לפועל התחרות על מי תהייה בירת ההיי טק הבאה של אירופה כבר התחילה. ברלין, דבלין, פריז - מי תזכה בתואר?

מבנים בברלין. ShutterStock
ברלין. בירת גרמניה כבר מיצבה את עצמה בראש רשימת ערי הסטארט-אפים העולמיות/ShutterStock

מסתבר שהמרוויחים הגדולים של ה"ברקזיט" כלל לא מתגוררים בבריטניה. גם אם לא נתנו על כך את דעתם בקלפי, מאז הכריעו תושבי הממלכה שדרכם אל מחוץ לגבולות האיחוד האירופי, נפתחה תחרות עזה על התואר בירת הסטארט-אפ של אירופה, בו מחזיקה לונדון בשנים האחרונות. דבלין, ורשה, פריז, אמסטרדם וטאלין האסטונית הן רק חלק מרשימת הערים האירופיות שיתחרו על התואר, רגע אחרי שלונדון תוגדר עבור תושבי האיחוד כיעד חו"לי.

ואולם, נראה שסיכוייה של ברלין לזכות הם הגבוהים ביותר. בירת גרמניה כבר מיצבה את עצמה עוד קודם לכן במעלה טבלת ערי הסטארט-אפים העולמיות. ולפי הערכות בתעשיית ההיי טק העולמית, גרמניה צפויה לשחק מעתה תפקיד משמעותי יותר כמדינה החזקה ביותר באיחוד האירופי.

כבר מספר שנים שברלין זוכה להשוואות ללונדון בתחום היזמות והסטארט-אפים. בשנה שעברה בחן אתר "גיקטיים" האמריקני את המגמות בתחום והעריך כי הבירה הבריטית עדיין מתקדמת יותר ונחשבת למובילה עולמית בתחום הסטארט-אפ, לצד ערים כמו סן פרנסיסקו ותל אביב. לונדון, כך מסתבר, עדיין נתפשת כמקום מבוסס ונוח הרבה יותר, בעיקר בשל השפה האנגלית המדוברת בה.

אבל לא צריך להמתין עד שהבריטים יואילו בטובם לעזוב את האיחוד. בדבלין כבר החלו לשקלל מחדש את הטבות המס הנמוכות גם כך ליזמים מחוץ למדינה, באסטוניה ובפולין ממשיכות רשויות הרגולציה להקל על זרים לפעול במדינה (באסטוניה אישר הפרלמנט תעודת זהות אלקטרונית לזרים שחיים מחוץ למדינה) ובפאריז רואים בברקזיט הזדמנות להבריא את הכלכלה המקרטעת, לא פחות.

אבל נראה כי ברלין נמצאת בעמדת הזינוק העדיפה ביותר, בשל העובדה כי מדובר בעיר הבירה של מובילת האיחוד. מיותר לציין כי הכלכלה הגרמנית כולה צפויה לגזור קופון שמן מן המהלך.

יותר משקיעים אירופיים

לפי שעה, קשה אמנם לצפות בוודאות כיצד יתנהג שוק הנדל"ן הבריטי, בוודאי אם הליש"ט יספוג פיחות משמעותי ומאות אלפי עובדים מיומנים בתעשיות כמו פיננסים וטכנולוגיה ייאלצו לעזוב את לונדון. אך לפי ההערכות, עם הכניסה לעידן הברקזיט, הביקושים לדיור בערים הגרמניות יגדלו, כשהמרכזים הכלכליים והפוליטיים החשובים ביותר בכלכלה הגדולה ביותר באירופה ירוויחו מכך במיוחד.

לדברי תומר יצחקי, מנכ"ל אינספיריישן גרופ, המתמחה בניהול השקעות נדל"ן בברלין, השפעת הברקזיט לא תהיה זהה להשפעת משבר הסאב-פריים ונפילת בנק 'להמן בראדרס' ב-2008 ולא תביא לקריסות בשווקי אירופה ושווקי העולם בכלל. יתר על כן, מצדה השני של התעלה יש מי שייהנה מכך.

מגדל שארד בלונדון. ShutterStock, ShutterStock
לונדון. חוסר הוודאות לגבי מעמדה של בריטניה הוא מרחיק לכת/ShutterStock, ShutterStock

"השקעת נדל"ן למגורים בברלין היא הגנה חזקה ואיכותית על כספי המשקיע", מסביר יצחקי. "הסיבה לכך היא שבמקרה של ירידה בשער האירו, שוק הנדל"ן בברלין יפצה על כך בעליות מחירים מכיוון שימשוך שני סוגי משקיעים - משקיעי אירו שרואים בשוק הנדל"ן בעיר עוגן יציב וירצו להגן על כספם, ומצד שני משקיעים במטבעות זרים שעבורם הנדל"ן הברלינאי יהפוך לזול יותר ואטרקטיבי יותר".

לדבריו, מה שלא צפוי להשתנות הוא המצב הבסיסי בשוק הנדל"ן בברלין – ביקוש לדיור שגבוה משמעותית מההיצע הקיים, כפי שמסביר יצחקי: "ההגירה החיובית והאיכותית לעיר וכן העלייה ברמת החיים ובהיקף ההשקעות הממשלתיות והפרטיות בברלין ממשיכים ללא קשר לברקזיט".

יצחקי מסכם ומוסיף: "מעמדה של ברלין כבירת ההיי-טק של אירופה צפוי רק להתחזק בשנים הקרובות, בין היתר בגלל חוסר הוודאות הרגולטורית בלונדון. המשמעות של חוסר הוודאות לגבי מעמדה של בריטניה, ולונדון בפרט, היא מרחיקת לכת – לא רק בתחום ההיי-טק, אלא גם בתחומים נוספים, כמו תעשיית הפרמצבטיקה, למשל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully