וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: ירידה של כ-50% ברכישת דירות חדשות ביוני

שלומית צור

8.8.2016 / 15:41

על פי סקירה של הכלכלן הראשי באוצר, נרשמה ירידה של רכישת דירות חדשות ועלייה ברכישת דירות יד שנייה בחודש יוני. משקל רוכשי דירה ראשונה בחודש יוני עלה ב-3% בהשוואה לחודש הקודם

נוף תל אביבי אורבני. ShutterStock
נוף תל אביבי אורבני/ShutterStock

הציבור מעדיף דירות יד שנייה: בחודש יוני 2016 נרשמה עלייה של 13% ברכישת דירות לעומת חודש מאי, בדגש על דירות יד שנייה. מכירת דירות חדשות שאינן במסגרת ממשלתית מוזלת, רשמה ירידה של 3% בחודש יוני. בהשוואה ליוני אשתקד, נרשמה ירידה של 40% ברכישת דירות, וירידה של 50% ברכישת דירות חדשות.

עוד עולה מסקירת הכלכלן הראשי של משרד האוצר כי משקל המשקיעים מסך העסקאות בחודש יוני נותר ברמת שפל היסטורית של 19.5% כתוצאה מהכבדת המיסוי על פלח זה. 30% מסך העסקאות יד שנייה היו דירות שמכרו משקיעים.

באוצר מציינים כי בניגוד לעבר נמצא שמכירות המשקיעים ולא הרכישות שלהם, הם שקובעים במידה רבה את רמת הפעילות בפלח השוק של דירות יד שנייה. כך למשל בולט גידול חד במכירות המשקיעים באזור נתניה. 40% מסך דירות יד שנייה שנמכרו באזור נתניה בחודש יוני, הוחזקו בבעלות משקיעים. 82% מהרוכשים של דירות אלה אגב, אינם משקיעים, ו-64% מהם משפרי דיור. באוצר מעריכים כי הסיבה לגידול במכירה של דירות משקיעים באזור זה ומספר הרכישות המועט שביצעו זוגות צעירים באזור זה, נובע מהיציאה בשיווק פרויקט מחיר למשתכן בהרצליה.

עוד עולה מהסקירה כי משקל רוכשי דירה ראשונה בחודש יוני עלה ב-3% בהשוואה לחודש הקודם, זאת על רקע שיווק מאות דירות במסגרת פרויקט "מחיר מטרה בראש העין" של חברת תדהר. בניכוי אזור המרכז (בו נכללת ראש העין) ירד משקל רוכשי דירה ראשונה בחודש יוני ב-1%. בולטת ירידה חדה במשקל הזוגות הצעירים בסך העסקאות בפריפריה הצפונית, בפרט אזור נצרת הכולל את עפולה. מנגד, אחד האזורים הבודדים, מלבד אזור המרכז, בו נרשם גידול ברכישות של מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה הוא אזור באר שבע. שיעור גבוה של רוכשים אלה הם רווקים שכולם מתחת לגיל 35, כלומר, אינם זכאים לרכוש דירה במסגרת "מחיר למשתכן". לגבי הזוגות הנשואים, המהווים 60% מרוכשי דירה ראשונה באזור באר שבע בחודש יוני, בולטת העובדה לפיה שיעור גבוה יחסית מהם 40% אינו מתגורר באזור הדרום.

גם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחת היום (ב') על ירידה של כ-3.4% במספר הדירות החדשות שנמכרו במחצית הראשונה של 2016 לעמת התקופה המקבילה אשתקד. גם בהשוואה למחצית השנה שקדמה לזו הנוכחית, בחודשים יולי עד דצמבר 2015 נרשמה ירידה של 3% במכירת דירות חדשות.

מהסקירה עולה כי בתקופה זו נרשמה ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, העומדת על 18% במחוז ירושלים, ירידה של 12% במחוז הצפון, ירידה של 7% במחוז חיפה, ירידה של 4% במחוז תל אביב, וירידה של 1% במחוז מרכז. לעומת זאת, במחוז הדרום נרשמה עליה של 26% במכירת דירות חדשות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully