וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון ושקד מחמירים הענישה נגד עברייני בנייה

6.7.2016 / 19:40

על פי תזכיר החוק שפרסמו שר האוצר ושרת המשפטים יוסמכו הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה להטיל קנסות מנהליים של מאות אלפי שקלים על עבריינים וזאת כדי למנוע גרירת רגליים ועומס על בתי המשפט

שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
איילת שקד/ראובן קסטרו

המדינה מחריפה את מאבקה בעבירות הבנייה ועברייני חוקי תכנון ובנייה יהיו צפויים לעונשים מידיים וחמורים יותר, כך עולה מתזכיר חוק שהפיצו היום (רביעי) שרת המשפטים איילת שקד ושר האוצר משה כחלון.

על פי תזכיר החוק, הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה יוסמכו להטיל קנסות מנהליים על עברייני הבנייה, בסכום של עד 220,000 שקלים. משמעות המהלך היא צימצום יכולתם של עברייני הבנייה "לגרור רגליים" בבתי משפט, בניסיון להתיש את המערכת, כפי שנהוג כיום, ובדומה לקנסות תעבורה וחניה, הקנס יצטרך להיות משולם ללא משפט, אלא אם יבקש האדם להישפט. נוסף על כך, המפקחים יוכלו להשית גם קנס מצטבר, בגין משך הזמן בו נהנה העבריין מהבנייה הבלתי חוקית.

תזכיר החוק קובע היררכיה בין חומרת העבירות באופן שבו בעבירות תכנון ובניה חמורות יותר, יינתן מענה באפיק הפלילי בבית המשפט. במסגרת האפיק הפלילי תוחמר הענישה המקסימלית לשלוש שנות מאסר במקום שנתיים הנהוגות כיום. במשרדי האוצר והמשפטים הדגישו כי תזכיר החוק גם מתייחס למתן צו הריסה מנהלי וקובע כי ניתן לדחות את ביצועו עד חצי שנה בלבד, ורק אם קיימת תכנית שמכוחה ניתן לתת לבנייה החדשה היתר.

לכשיאושר החוק, צפוי המהלך להסדיר במידה רבה את היחסים בין רשויות האכיפה המקומיות לרשויות האכיפה מטעם המדינה ויאפשר, בין היתר, ליטול סמכויות מוועדות מקומיות לתכנון ובניה, ככל שהיא לא עושה את עבודתה.

שר האוצר משה כחלון ציין כי "הפרות של חוקי התכנון והבנייה פוגעות בציבור, באיכות החיים שלו ומהוות מטרד עבור אזרחים חפים מפשע. הפרות בתחום התכנון והבנייה לא נאכפו בשנים האחרונות בעיקר בגלל מחסור באמצעי אכיפה יעילים. החוק שאנחנו מביאים היום יעניק לגורמי האכיפה את הכלים הדרושים לביצוע עבודתם".

שרת המשפטים איילת שקד התייחסה לתזכיר החוק יאמרה כי "אכיפת עבירות התכנון והבנייה היא חלק מהפעלת שלטון החוק בקרב עבריינים שעד היום עשו דין לעצמם וניסו לעשות צחוק מהחוק. אין סיבה להיגרר לבתי משפט כשניתן להטיל ענישה מרתיעה מחוץ לכתלי בית המשפט. כך, ההרתעה תגדל והעומס על בתי המשפט יפחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully