וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדירות הקטנות חוזרות לשוק? תראו מה כתוב באותיות הקטנות

6.7.2016 / 12:13

בדקנו את התיקון לחוק שיחייב את הרשויות המקומיות לבנות יותר דירות קטנות - 3 חדרים ואף פחות - וגילינו שרשימת החריגים שהוכנסו בו מאיימת להחליש אותו: מחוזות הצפון והדרום פטורים מהחוק, פרויקטי פינוי-בינוי הוחרגו והוא יחול רק על תוכניות שכבר אושרו

מערכת וואלה!
בית למכירה. Shutterstock, מערכת וואלה!
שבשנת 1997 20% מכלל הדירות שנבנו היו בנות 3 חדרים ומטה, לעומת 8% בלבד ב-2015/מערכת וואלה!, Shutterstock

תקראו את האותיות הקטנות: הצעת חוק חדשה, שמקדמים חברי הכנסת אלי כהן ודוד ביטן, מבטיחה להחזיר דירות של 3 חדרים לשוק – באמצעות חיוב הרשויות המקומיות לאמץ את תוספת שבס: מדובר בתוספת של 10% במספר יחידות הדיור הנבנות - מבלי להגדיל את זכויות בנייה, כך שבפועל הדירות יהיו קטנות יותר.

אם מסתכלים על הנתונים היבשים של שוק הדיור הישראלי, ניכר כי מדובר בהצעה חשובה. אף שמצוקת הדיור גוברת וההיגיון דורש לבנות דירות קטנות רבות ולא דירות גדולות מעטות על אותו שטח, הרי ש-92% מהדירות הנבנות כיום בישראל הן בנות 4, 5 ו?6 חדרים.

בעוד שבשנת 1997 20% מכלל הדירות שנבנו היו בנות 3 חדרים ומטה, בסך הכל 13,300 יחידות דיור, הרי שבשנת 2015, נבנו רק 8% מדירות שנבנו היו בנות 3 חדרים ומטה – כלומר, 3,300 דירות בלבד.

דירה. לשכת העיתונות הממשלתית
מקור: למ"ס/לשכת העיתונות הממשלתית

ואולם, כשהצעת החוק החשובה נדונה השבוע בוועדת הרפורמות בכנסת, סוכם מול נציגי משרד המשפטים ומנהל התכנון, כי החוק יקודם בכפוף למספר רב של החרגות לחיוב הזה, ואלה צפויות להחליש משמעותית את מימוש מטרותיו המקוריות של החוק.

סייג ראשון שסוכם קובע כי מחוזות צפון ודרום לא יכללו במסגרת החוק. ההסבר שניתן הוא שבמחוזות אלה, תמהיל הדירות הקטנות לרוב גבוה יותר וממילא המטרה היא לחזק את הפריפריה בבניית דירות גדולות שמיועדות לאוכלוסיות מבוססות יותר.

בנוסף, נקבע בהצעת החוק כי תוקם ועדת חריגים שתוכל להחריג ערים שבהן תמהיל הדירות הקטנות הוא גבוה באופן יחסי ובנוסף, החוק לא יחול על רשויות מקומיות שאישרו אשתקד יחידות דיור של 3 חדרים ומטה בהיקף שייקבע. כמו כן נקבע כי החוק יחול רק על תוכניות מאושרות, ולא על תוכניות שיאושרו מעתה והלאה.

אם לא די בכך הרי שמהחוק הוחרגו גם פרויקטים של פינוי בינוי, וזאת כדי למנוע את הגדלת הצפיפות בהם - וגם תוכניות חדשות שיאושרו, וששבהן 20% מהדירות אמורות להיות מראש קטנות, וזאת בנימוק שממילא יהיה בהן תמהיל מספק של דירות 3 חדרים ומטה.

החוק גם מקנה לשר האוצר זכות לפטור רשויות ספציפיות מהחוק, על בסיס שיקולים סוציואקונומיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב לציין: על פי המצב כיום, תקנת שבס מאפשרת תוספת של עד 30% למספר יחידות הדיור אך היא לא מחייבת. בפועל, אף שהניסוח הנוכחי של החוק מאפשר לוועדות המקומיות להעניק את התוספת ביחידות הדיור, הן לא ממהרות לעשות זאת, בשל החשש מפני כניסתן של אוכלוסיות מוחלשות ועתירות שירותים – דוגמת זוגות צעירים וקשישים. אוכלוסיות אלו, שלרוב מתגוררות בדירות הקטנות, מצריכות שירותים עירוניים בתחומי החינוך, הסיעוד והבריאות – והן "עולות" לקופת העירייה יותר מהסכומים שאותן הן משלמות בדמות מיסים מוניציפליים.

מנסחי החוק ציינו כי הצורך במחוז המרכז, חיפה ובירושלים גבוה יותר, בין היתר על רקע מחירי הדיור באזורים אלה. כמו כן נקבע כי ההוראות יחולו על בנייה רוויה של 6 יח"ד לפחות וכי שטח הדירות שיתווספו יהיה נמוך מ-80 מ"ר.

ח"כ אלי כהן, ממובילי החוק, ציין בשיחה עם וואלה! NEWS כי "החוק עדיין יחול על הרשויות המקומיות החזקות ביותר בישראל, המרוכזות באזור מרכז הארץ. מדובר בהישג שצפוי לשנות את המצב שבו פרויקטי ענק נבנים באזורי הביקוש – ללא מענה ראוי בדמות דירות 3 חדרים ומטה".

כהן ציין עוד כי "העלייה במספר הזוגות הצעירים שמתחתנים מדי שנה ועליית תוחלת החיים מצדיקה הגדלה של מספר יחידות הדיור שגודלן הוא עד 3 חדרים. עם זאת בפועל אנו רואים ירידה בהיצע הדירות מסוג זה. הגישה של חלק מהרשויות לא לתת היתרים לדירות קטנות נשענת ההנחה שדירות קטנות מושכות אוכלוסיות חלשות יותר. בהתאם, הצעת החוק אמורה להגדיל את היצע דירות 3 חדרים ומטה, כך שהחיסכון יתבטא לא רק במחיר הדירה אלא גם בעלויות הארנונה, וועד הבית".

ח"כ דוד ביטן התייחס אף הוא לחוק ואמר כי "בעקבות משבר הדיור יש חובה לחייב בחוק את הרשויות והוועדות המקומיות לתת תוספת דיור של 10% בהקלה, במיוחד כשמדובר בדירות קטנות לטובת זוגות צעירים. הצעת החוק היא מידתית לאור העובדה שהיא מחייבת תוספת של 10% ומאפשרת לוועדות ולרשויות שיקול דעת ב-20% הנותרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully