וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסד לירוקים: נסללה הדרך לשיווק 2,300 דירות באור יהודה

23.6.2016 / 14:07

עמותת "אדם טבע ודין" עתרה לפני כחצי שנה כנגד תכנית להקמת כ-2,300 דירות חדשות באור יהודה בטענה כי המדינה מיהרה לקדם תכנית מבלי לבחון את הזיהום בשטח. בית המשפט התייצב לימין המדינה – והמליץ לעמותה הסביבתית למשוך את עתירתה

אתר הבנייה שבו נאנסה הנערה עם הפיגור הקל בקריית אתא על ידי שלושה נערים. ערן גילווארג
הדרך לבנייה נסללה/ערן גילווארג

נסללה הדרך להקמתן של 2,350 דירות חדשות באזור בקעת אונו: בית המשפט המחוזי בתל אביב מתייצב לימין מנהל התכנון במשרד האוצר, והמליץ לעמותת אדם טבע ודין למשוך את העתירה שהגישו נגד תכנית "פרדס בחיסכון" באור יהודה. תכנית זו, המשתרעת על פני כ-340 דונם, ממוקמת מדרום לשטח תל השומר ומצפון לכביש 461 - וכוללת שכונה חדשה שתיבנה בשטח השיפוט של אור יהודה, בסמוך למתחמי תל השומר שייבנו על שטחי הבסיס הצה"לי שיתפנה.

התוכנית הוכרזה כמתחם מועדף לדיור וקודמה בהליך מואץ בוועדה שהוקמה לנושא (ותמ"ל) אך בעמותה עתרו נגד אישורה המואץ בוועדה בטענה כי על המדינה לסיים את הליכי סקירת הזיהומים באזור בטרם תוכל לתכנן ולשווק את הקרקע. בעתירה נטען בין השאר כי הליך התכנון המואץ צפוי לייצר "מציאות תכנונית חדשה ופגומה" וכי התכנון במקום בוצע מבלי שהמדינה המתינה להשלמת איסוף המידע אודות הזיהום האפשרי בקרקע ובמקורות המים באזור – ועל הטיפולים הנדרשים על מנת להסירו, שעשויים, להערכת העמותה, להימשך שנים.

בעתירה, שהוגשה בינואר האחרון, נטען עוד כי אחת ממטרות הוותמ"ל היא הקצאת כ-30% מהדירות העתידיות בתוכניות המגורים לטובת דיור להשכרה (מחציתן בשכר דירה מופחת) ואילו בשלב זה לא ברור כיצד המדינה תיישם את ההוראה וכי ישנו חשש שחלקן של הדירות להשכרה יידחה לשלבים מאוחרים של הבנייה בשל התכנון הלקוי לטענתם.

על פי התוכנית, המקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל, המתחם העתידי יכלול דירות בבנייה רוויה בגובה של 9-14 קומות. 20% מתוכן הן יחידות דיור קטנות. בשכונה יכללו גם שטחי תעסוקה ומסחר, והתכנית כוללת שטחי ציבור. לאורך דרך מס' 461, מתוכננת בניה הכוללת תעסוקה ומסחר.

עם זאת, במנהל התכנון במשרד האוצר סברו כי אין סיבה לעכב את התכנון ואת שיווק המגרשים – וכי ניתן לבצע את הליכי הסקר והטיפול בקרקע במקביל. בית המשפט התייצב לצידה של המדינה במקרה זה והמליץ כאמור על משיכת העתירה. בית המשפט הקציב לאדם טבע ודין פרק זמן של שבוע במסגרתו עליה להודיע האם קיבלה את המלצת בית המשפט למשוך את העתירה – אולם על פי ההערכות, בעמותה ימשכו את עתירתם.

עתירה זו מצטרפת לשתי עתירות נוספות שהגישה "אדם טבע ודין" כנגד שתי תכניות נוספות שקודמו בוותמ"ל – תכנית תל השומר הכוללת למעלה מ-10,000 יחידות דיור חדשות ותוכנית בנייה נוספת במתחם תע"ש נוף ים הכוללת אף היא אלפי יחידות דיור. הדיונים המשפטיים בעתירות שהוגשו נגד תכניות אלו טרם מוצו ועל פי ההערכות, הזיהומים בשטחי שתי התוכניות הללו משמעותיים יותר.

עו"ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של "אדם טבע ודין" מסר בתגובה כי "פרדס בחיסכון הינה אחת מתוך 3 תכניות שהוותמ"ל אישר על קרקעות שיש אינדיקציה שקיים בהן זיהום, בלי שלפני כן נבדק היקף ומיקום הזיהום, ובלי שהוכנה תכנית לטיפול. פרדס בחיסכון הוא המקרה הפחות חמור, על פניו, מבין אלו, שכן בתחומו החשש לזיהום נובע רק מקרבתו לבסיס תל השומר. בשתי התכניות האחרות, בבסיס תל השומר עצמו ובמיתחם אפולוניה בו פעל תעש נוף ים, קיים בודאות זיהום בהיקף משמעותי. לכן גם הפגם בהתנהלות הותמ"ל, שמתכנן תוך התעלמות מהמצב האמיתי בשטח, חמור שם בהרבה".

בן ארי העריך כי "הנטיה של "אדם טבע ודין" היא לקבל את המלצת בית המשפט לגבי תכנית פרדס בחיסכון, שמבחינה סביבתית היא פחות בעייתית כאמור. הטענות בנוגע להתנהלות הפגומה של הוותמ"ל והתעלמותו מהזיהום בשטח יתבררו לעומקן בדיונים בעתירות שהוגשו ביחס לתכניות תל השומר ותעש נוף ים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully