וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של 1.6% במחירי הדיור ברבעון הראשון של השנה

הלל קורן

22.5.2016 / 10:34

לשר האוצר כחלון עוד הרבה עבודה, על פי נתוני השמאי הממשלתי: מחירי הדירות ממשיכים לעלות, שעה שמדד המחירים הכללי ללא דיור יורד

אתר בנייה של חברת ארזי הנגב בבאר שבע 12.4.2016. ראובן קסטרו
בנייה/ראובן קסטרו

השמאי הממשלתי מפרסם היום (א') עדות נוספת לבעיית מחירי הדיור הגבוהים בישראל. על פי דוח השמאי, ברבעון הראשון של שנת 2016 נצפתה עליה בשיעור של 1.6% (נומינלי) במחיר הממוצע של הדירות שנסקרו, לצד עלייה במספר העסקאות שבוצעו בדירות מגורים, כל זאת לעומת הרבעון שקדם לו.

בתקופה זו, מדד המחירים לצרכן הכללי, ללא דיור, ירד ב-0.9%.

בשנה החולפת (ביחס לרבעון המקביל אשתקד), נצפתה עלית מחירים בשיעור ממוצע נומינלי של 8%, בערים שנסקרו.

להלן טבלת ריכוז של המחיר הממוצע לפי ערים לדירות בנות ארבעה חדרים (חדש ויד שניhה) ומגמות ההשתנות ברבעון הראשון לשנת 2016:

מחירי הדירות 2016. גלובס
מחירי הדירות 2016/גלובס

אגף השמאי הממשלתי מסבירים כי על אף העובדה כי ראשוני הפרויקטים של תכנית "מחיר למשתכן" מתחילים להראות אחיזה ושיווק לציבור הרחב, הרי שמדובר בניצנים ראשוניים בלבד, והשפעת התכנית - ככל שחלה - טרם מצאה ביטוי ברבעון הנסקר.

ככלל, הציבור עדיין פונה לביצוע עסקאות בדירות מגורים וברבעון הנסקר ניכר גידול של כ-13% בכמות העסקאות בסוג הדירות שנסקר, ביחס לרבעון הקודם. "ניתן להניח כי מבצעי העסקאות נמנים על החלק בציבור אשר אינו נופל בגדר הזכאים להשתתף בתכנית 'מחיר למשתכן'", נכתב.

ועוד נתונים: מלאי הדירות החדשות הבלתי מכורות נכון לחודש מארס 2016 עומד על כ-27 אלף יח"ד, ירידה של כ-4% ביחס למלאי ברבעון הקודם. ברבעון הראשון השנה היקף המשכנתאות שנטל הציבור עמד על כ- 15 מיליארד שקל, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

מלבד המגמות של השתנות המחירים בערים השונות נצפתה רמת שונות מחירים אופיינית בכל עיר, שמבטאת את ההבדלים הקיימים ברמות הביקוש באזורים השונים שבעיר ואת רמת ההבדלים במאפיינים הפיזיים בין הדירות בעיר. לעניין זה בולט במיוחד נתון השונות של מחירי הדירות בערים הגדולות תל אביב, ירושלים וחיפה, שבהן רמת שונות גבוהה אשר מצביעה על הפער שבין אזורי יוקרה לבין אזורים נחותים באותה העיר. שונות נמוכה יחסית נצפתה בכפר סבא, רחובות ומודיעין שאוכלוסייתן בעלת מאפיינים הומוגניים יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully