וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת עורכי הדין: זו הצעת החוק שתגביל קבוצות הרכישה

18.4.2016 / 17:10

שמאי מקרקעין ילווה את הנאמן לאורך התקדמות הפרויקט, ומארגני הקבוצות יחויבו לרשום הערת אזהרה בטאבו, ויקבלו את שכרם בהתאם להתקדמות הפרויקט. מנכ"ל אילה אגם: "נקווה ש'היוזמה' שנוקטים הפרקליטים לא תביא בעקבותיה גם העלאת שכר הטרחה"

צילום: ניב אהרונסון. עריכה: שניר דבוש

קריסתה של קבוצת אור סיטי נדל"ן, שבשליטת ענבל אור, לוותה בסימני שאלה רבים באשר למידת המקצועיות בהתנהלותם של עורכי הדין שעבדו עם החברה לאורך השנים האחרונות. ובכל זאת כנס מיוחד שקיימה היום לשכת עורכי הדין בתל אביב העלה את הצורך בהסדרת החקיקה בתחום, ולא דן בשאלות שנותרו פתוחות.

על פי הצעת החוק החדשה שמבקשים לקדם בלשכה, יחוייבו מארגני קבוצת רכישה להחזיק את כספי המצטרפים בחשבונות נאמנות ויחויבו במינוי נאמן. הנאמן, בשלב הראשון, ימנה שמאי מקרקעין מוסמך שלא מטעם מארגני קבוצות הרכישה, על מנת שזה יערוך דו"ח כלכלי לבחינת התכנות הפרויקט (דו"ח 0) והדו"ח יהייה חלק בלתי נפרד מהסכם השיתוף ובעל נגישות מוחלטת לכלל חברי הקבוצה.

על פי ההצעה שמבקשת הלשכה לקדם, שמאי מקרקעין ילווה את הנאמן לאורך ציר זמן התקדמות הפרויקט וכן תהיה חובת רישום הערת אזהרה אצל רשם המקרקעין (טאבו), על מנת למנוע עסקאות נוגדות (כפולות).

בהצעה זו, בדומה להצעת החוק שמקודמת בימים אלה על ידי חברת הכנסת נאוה בוקר (ליכוד), מארגני הקבוצה יקבלו את שכר טרחתם בשלבים בהתאם להתקדמות הפרויקט. על פי ההצעה, 25% הראשונים ישולמו למארגני הקבוצה רק לאחר החתימה על הסכם רכישת הקרקע ורישום הערות האזהרה לטובת הרוכשים. 50% נוספים משכרם ישולם על פי ההצעה רק לאחר קבלת היתר בנייה לפרויקט וחתימה עם קבלן מבצע.

בכנס נשא דברים גם המפרק שמונה על ידי בית המשפט לקבוצת אור סיטי של ענבל אור, עו"ד איתן ארז. ארז לא התייחס בדבריו ישירות לתיק המתוקשר שבטיפולו ומנה את הבעייתיות בהתנהלות חלק מבעלי קבוצות הרכישה. לדבריו הבעיות העיקריות בשיטה הקיימת היא שמארגני הקבוצות לא זקוקים לשום הסמכה על מנת לעסוק במקצוע ואין עליהם חובת דיווח ובעייה נוספת – הנוהג של חלק ממארגני הקבוצות להכניס את הכספים הנאספים "למיקסר" במקום לנאמנות נפרדת.

חבר הכנסת אלי כהן. ראובן קסטרו
"יש מקום לקבוצות רכישה אולם יש למנוע משרלטנים לעסוק בענף". ח"כ אלי כהן/ראובן קסטרו

ח"כ אלי כהן אמר בכנס כי "יש מקום לקבוצות רכישה, הן נהנות מיתרונות כלכליים ומיסויים, אולם יש למנוע משרלטנים לפעול בענף ולתת ביטחון לרוכשים, שכן רכישת דירה היא העסקה המשמעותית ביותר עבור מרבית הציבור". בסיכום דבריו אמר כהן כי "תיקוני החקיקה הם מחויבים וההערכה היא שהעלויות יתייקרו ב-2-3%. זה המחיר אותו יש לשלם על מנת לתת לרוכשים את הביטחון בדומה לאלה הרוכשים מקבלנים".

יוזמה זו, שטרם החלה להתקדם בהליכי חקיקה רשמיים, כבר זוכה לביקורת מצד חלק מהשחקנים בענף. איתן לוי, מנכ"ל חברת אילה אגם, העוסקת ביזמות נדל"ן לצד ארגון קבוצות רכישה, אמנם מברך על הצעת עורכי הדין להסדרת תחום קבוצות הרכישה, אך ציין כי הוא "תוהה מה עומד מאחוריה".

"אנו מברכים על כל הצעה שתבטיח התנהלות תקינה של קבוצות הרכישה ותמנע מחברים בקבוצות סיכונים מיותרים", אמר לוי. "יחד עם זאת, נציין כי אין כל חדש בהצעות הנ"ל. קבוצות רכישה המתנהלת נכון, פועלות לפי הכללים המוצעים, לרבות בחירת שמאי חיצוני המאושר ע"י הבנקים, פריסת דמי הניהול לאורך הפרויקט בהתאם לאבני דרך מקובלות, שקיפות ביקורת ובקרה של רו"ח וכיו"ב. עורכי הדין משמשים כנאמנים של חברי הקבוצה ואמורים לפעול מטעמם ולטובתם. נקווה ש'היוזמה' שנוקטים הפרקליטים לא תביא בעקבותיה גם העלאת שכר הטרחה שנגבה על ידם, ביום הראשון של הפרויקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully