וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר דיור? "חיסול חשבונות" בין בת ים וראשון לציון מעכב בנייה

14.4.2016 / 15:47

דיון בוועדה המחוזית תל אביב חושף: עיריית תל אביב וראשל"צ מתנגדות לתוכניות בנייה בבת ים לאור דרישת האחרונה לחלוקת הכנסות. דב צור: "לא חיסול חשבונות, אסור להם להוסיף ולו תושב אחד"

מערכת וואלה!

חיסולי חשבונות – על חשבון משבר הדיור: משבר הדיור משתולל כבר שנים ארוכות ואחת הסיבות המרכזיות לכך היא היצע המגורים הנמוך באזורי הביקוש של מרכז הארץ. אלא שמדיון שהתקיים לאחרונה בוועדה המחוזית תל אביב – נחשף האופן שבו רשויות מקומיות באזורים המרכזיים ביותר בישראל, "מחסלות חשבונות" זו עם זו – ומנסות לסכל תכניות בנייה למגורים בערים שכנות.

המקרה הבא מדגים כיצד תכנית בנייה למגורים בבת ים, במסגרתה מבקשת העירייה להקים כ-100 יחידות דיור במרכז העיר, נתקלת בהתנגדויות דווקא מצד העיריות השכנות – תל אביב וראשון לציון - מסיבות לא ענייניות שקשה לפרשן אלא כ"חיסול חשבונות". פרט להתנגדות לתוכנית זו, הרי שנציגי העיריות שנכחו בדיון הבהירו כי מעתה בכוונתן להתנגד לכל תוספת מגורים בשטחה של בת ים – תכניות הכוללות בעתיד הקרוב כ-2,000 יחידות דיור, ברובע העסקים המתחדש במרכז העיר.

הדיון בוועדה המחוזית תל אביב התקיים בשבוע החולף בנוגע להקמתו של מגדל מגורים בן 35 קומות באזור העסקים המתחדש במרכז העיר. הפרויקט כולל כ-6,800 מ"ר שטחים עיקריים למגורים ועוד 12,490 מ"ר שטחי תעסוקה, לצד 1,250 מ"ר שטחי מסחר ויאפשר תוספת של כ-100 יחידות דיור חדשות לעיר, באחד האזורים המרכזיים ביותר במדינה.

מתוך 100 יחידות הדיור החדשות אמורות להיבנות גם דירות בקטגוריית "דיור מיוחד" – שכולל דיור להשכרה, דיור בר השגה ודיור מוגן. אלא שמהתנגדותו הרשמית של מהנדס עיריית ראשון לציון עולה כי העירייה השכנה לא רק מתנגדת לתוכנית המגורים אלא בעיקר לדיור המיוחד המיועד לאוכלוסיות חלשות יותר. הרקע להתנגדות נעוצה בכך שבעבר התנגדה עיריית בת ים לתוכנית של שטחי מסחר ותעסוקה בראשון לציון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פרויקט בת ים. גוטמן אסיף אדריכלים,
הדמיית התוכנית המעוכבת בבת ים/גוטמן אסיף אדריכלים

"זוגות צעירים ואוכלוסיות חדשות צריכות לבוא לראשון לציון"

בעמדת מהנדס עיריית ראשון לציון, אלי יהלום, נכתב עוד כי נוכח תלונותיה הרבות של עיריית בת ים בנוגע לקופתה הגרעונית של העירייה, ונוכח דרישותיה לחלוקת הכנסות עם ערים שכנות – הרי שעליה להעדיף בנייה לטובת מסחר ותעסוקה, במקום בניית דירות מגורים הנחשבת לפחות כלכלית. "מזה מספר שנים קובלת עיריית בת ים על 'היעדר שוויון בחלוקת העושר המוניציפלי' בינה ובין שכנותיה, ביניהן עיריית ראשון לציון. בת ים טוענת בעקביות לנחיתות מוניציפלית בכל הנוגע לקיומם של שטחי מסחר ותעסוקה בתחומה, וטוענת כי מחסור זה מונע ממנה להפיק הכנסות מארנונה והיטלי פיתוח וגורם לה להיות במצב תמידי של מחסור במשאבים ובגירעון מתמשך של מאות מיליוני שקלים", הוא כותב. יהלום מזכיר את העובדה כי עיריית בת ים דרשה למנות ועדה לבחינת האפשרות של חלוקת הכנסות מול שכנותיה.

"בד בבד, עיריית בת ים שמה לה לנוהג להתנגד לכל תכניות המציעה פיתוח של אזור תעסוקה בתחומה המוניציפלי של ראשון לציון. בהתנגדותה דרשה בת ים להגביל את שטחי התעסוקה (בתוכניות מתחם האלף ותוכנית ראשון איילון – י"ד), מחשש לפגיעה קשה בכלכלת העיר. לאור זאת, היינו מצפים מעיריית בת ים, אשר לשיטתה קורסת כלכלית, ומשוועת לשטחי מסחר ותעסוקה, לעמוד על רגליה האחוריות ולהתעקש על כל מטר של מסחר ותעסוקה. אולם עיון בתוכנית מגלה כי עיריית בת ים והוועדה המקומית שלה מוותרות בקלות על תעסוקה לטובת שטחי מגורים, באופן בלתי מובן לחלוטין", הוא ממשיך.

לסיום מבהיר מהנדס עיריית ראשון לציון כי נוכח מצבה, צריכה העיר להתמקד במשיכת אוכלוסייה חזקה ומציין בין השאר כך "לאור כל זאת, סבורה עיריית ראשון לציון כי יש להפחית למינימום ההכרחי את שטחי המגורים. כמו כן, יש לבטל את הוראות התוכנית המאפשרות הגדלת זכויות בנייה עבור הדיור המיוחד".

אסף רג'ואן, עוזר למנכ"ל עיריית בת ים שנכח בדיון בוועדה המחוזית, ציין בשיחה עם וואלה! NEWS כי נוכח היצע הקרקעות האפסי בעיר בת ים, הרי שפרט לפרויקטי התחדשות עירונית, לא נותרו לעירייה שטחים רבים לפיתוח והתחדשות – והתוכנית הנוכחית מתעתדת בין השאר לתת מענה לגידול טבעי בעיר.

"תכנית רובע העסקים המתחדש היא אחת התוכניות המשמעותיות לחידוש אזור מרכז העיר, במקום שבו הייתה משך שנים תעשייה ישנה ומוסכים. התוכנית הזו נבדקה והיא כלכלית לעירייה, ובמקביל ישנו צורך גם בהשקעה באוכלוסיות כמו סטודנטים ועולים שמתגוררים בעיר", ציין. "צר לנו שעיריית ראשון פעם נוספת מהווה חוד החנית לביצור מעמדה של תל אביב וזה בניגוד לאינטרסים של תושבי ראשון עצמם שמקבלים מחצית מתושבי תל אביב", אמר.

בנוגע להתנגדותה של עיריית תל אביב, ציין רג'ואן כי "תושבי מדינת ישראל כורעים תחת משבר הדיור ויוקר המחיה הוא חסר תקדים. התנגדות זו מהווה הוכחה ניצחת לדרכים בה פועלת העיר תל אביב לשימור הפערים החברתיים והכלכליים כך שכל העושר יתרכז בתל אביב. חבל שרון חולדאי בשל התנגדותו לחלוקת העושר שיצרה מדינת ישראל בתל אביב לכלל תושבי ישראל פועל למעשה לתקיעת אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש ובכך ממשיך לתדלק את משבר הדיור".

דב צור, ראש עיריית ראשון לציון, דחה בשיחה עם וואלה! NEWS את הטענות בנוגע לחיסול חשבונות ואמר: "בת ים מתלוננת כבר שנים ודורשת לקבל כסף בגלל המצוקה הכלכלית שלה, בטענה כי זו מצוקה מובנית. הם מתלוננים כבר שנים ואומרים שיש להם עיר צפופה ואין להם שטחי תעסוקה – מה עיר נורמלית הייתה אמורה לעשות במצב הזה? התשובה היא שאסור להם להוסיף עוד תושב אחד לעיר. זוגות צעירים ואוכלוסיות חדשות צריכות לבוא לראשון לציון, למכרזי מחיר למשתכן – ולא לבית ים, שבה יש מצוקה. ככה ייפתר משבר הדיור במדינת ישראל".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "ראשית נציין כי עיריית בת ים מתנגדת לתכניות פיתוח רחבות היקף של עיריות חולון וראשון לציון ואף הגישה התנגדות לתכנית המתאר העירונית של תל אביב-יפו. עד כה נדחו כל ההתנגדויות שהגישה לוועדות המחוזיות ולוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית בנושא.

התנגדות עיריית תל אביב- יפו בוועדה המחוזית לתכנית אותה קידמה עיריית בת ים נובעת בראש ובראשונה מטענותיה של בת ים לגבי מצבה הכלכלי הקשה והפתרונות שהיא מבקשת כדי לשפר מצב זה. התכנית המדוברת מבקשת להפוך ייעוד עסקי שיכול להביא להתייעלות כלכלית למגורים, כאשר ברור כי בת ים לא תוכל לספק לתושביה העתידיים את סל השירותים העירוני המגיע להם, בהיעדר איתנות כלכלית. לא יתכן שביד אחת זועקת עיריית בת ים לעזרה כלכלית ובשנייה לא מממשת את הפוטנציאל התעסוקתי בשטחה. התנהלות זו מעידה על כשל בראייה ארוכת טווח ובהתנהלותה השוטפת וחשוב היה לתל אביב-יפו להתריע בפני הוועדה המחוזית בנושא, כמי שאמונה על מכלול היבטי הפיתוח ברמה האזורית.

יתרה מזאת, קשה לטעון כנגד תל אביב-יפו כי זו מחריפה את מצוקת הדיור נוכח העובדה כי תכנית המתאר של עיריית תל-אביב יפו מוסיפה לעיר פוטנציאל של למעלה מ - 100,000 יח"ד, בידיעה כי תהא מסוגלת להעניק לתושביה את סל השירותים המיטבי, ולטפל במקביל במאות אלפי היוממים המגיעים אליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully