וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס רכישה: המלכודת של הזוגות הצעירים

11.4.2016 / 14:58

כששר האוצר מספר שהוא נלחם במחירי הדירות גם באמצעות העלאת מס הרכישה - אל תאמינו לו. ירידת מחירים בשוק הנדל"ן לא תושג באמצעות עוד מס. דעה

אתר בנייה חשוך. ShutterStock
מס הרכישה, המס העיקרי שרשות המסים גובה במסגרת מיסוי מקרקעין, עבר התנפחות מפלצתית בשנים האחרונות/ShutterStock

מנתונים, שפרסם לאחרונה משרד האוצר, עולה כי העלאת מס הרכישה על דירה נוספת, הביאה לתוספת גבייה כוללת של 430 מיליון שקל בשנה בין השנים 2008- 2014, שהם כ-2.5 מיליארד שקל לאורך התקופה. סביר להניח שהכנסות המדינה ממס הרכישה מ-2014 רק גדלו, וזאת במקביל לעלייה הקבועה במחירי הדירות.

מס הרכישה, המס העיקרי שרשות המסים גובה במסגרת מיסוי מקרקעין, עבר התנפחות מפלצתית בשנים האחרונות - מ-3.5% ב-2013, ל-8% מאז יוני 2015. אחת התוצאות של העלאת מס הרכישה נוגעת לזוגות צעירים. תופעה המוכרת לעוסקים בתחום היא של זוגות שמתכוונים להינשא, וזמן קצר לפני הנישואים נוקטים בשתי פעולות מקבילות: עורכים הסכם ממון ורוכשים שתי דירות, כך שכל אחת מהן נרשמת על שם אחד מבני הזוג. על פי החוק הקיים, מדובר בפעילות לא חוקית אם נעשתה במטרה לחמוק מתשלום מס הרכישה.

תוצאה נגזרת מכך, היא שבתי המשפט עסוקים בתופעה עד מעל הראש. גם זוגות שערכו לתומם הסדרי ממון לפני נישואין, שלא במטרה להתחמק מתשלום מס הרכישה, חשודים שעשו זאת לצורכי התחמקות מתשלום ולעתים נאלצים לשלם את מס הרכישה על דירה נוספת, למרות שיש הסכם ממון שקובע כי כל אחד הוא הבעלים של הדירה הרשומה על שמו.

הפתרון לקושי זה צריך להיות תיקון הגדרת תא משפחתי רוכש בחוק, וקביעה חד משמעית שתא זה נוצר ביום הנישואין או ביום אחר - במקרה של נישואים אזרחיים. כל מה שנעשה לפני יצירת התא המשפחתי - רכישות ומכירות - לא ייחשב לצורכי מס רכישה, וכל מה שנוצר לאחר יצירת התא ימוסה על פי החלטת בני הזוג. אם החליטו לרשום שתי הדירות על שמם, ישלמו את מס הרכישה בהתאם, אך אם כל אחת מהדירות רשומה על שם אחד מבני הזוג, מס הרכישה לא ייגבה.

נטל מס כה כבד וחקיקת מס מואצת כל כך מהוות גזל של ממש. יהיה נכון לומר כי מדובר בבגידה של המדינה באזרחיה, וטוב היו עושות הממשלה והכנסת הנוכחיות, אם היו מחזירות לאחר דיון, את גובה מס הרכישה לרמה שפויה יותר.

זוהי רק דוגמה אחת לאנדרלמוסיה המוחלטת ולפעולות קיצוניות, שנעשות רק בגלל מס הרכישה על דירה נוספת - אגדה שהפכה לסיפור בלהות במהלך השנים. לפני כעשור הייתה מציאות אחרת, שהביאה לחיסכון בעלויות ובזמן יקר של הרוכשים, הפקידים והיועצים למיניהם. חייבים להסיר את הגזרה הזו מסדר היום, לפחות במתכונתה הנוכחית.

שר האוצר משה כחלון, שהביא להעלאת מס הרכישה לשיעורו הנוכחי, יצר חוק גרוע, המטיל מס מיותר ומשית נטל בלתי סביר על רוכשי דירות - 2.5 מיליארד שקל מציבור שנאלץ לשלם את המס הזה מכספו, לאחר שהרוויח אותו ושילם עליו כבר מסים.

כאשר השר כחלון מספר שהוא נלחם במחירי הדירות למען הזוגות הצעירים, ואחת הדרכים לעשות זאת היא הגדלת המס - אל תאמינו לו. ירידת מחירים בשוק הנדל"ן לא תושג באמצעות מס רכישה, ובינתיים ציבור שלם של זוגות צעירים נושא על גבו נטל מס נוסף בלתי סביר ובלתי מוצדק בעליל.

הכותבת היא רואת חשבון ויועצת מס. כיהנה בעבר כסגנית למנהל מיסוי מקרקעין

  • עוד באותו נושא:
  • מס רכישה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully