וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירה מלפני הנישואים? בגירושים היא תתחלק

6.4.2016 / 16:00

למרות שהבעל רכש את הדירה מכספו לפני הנישואים פסק בית המשפט כי הדירה הושבחה והמשכנתא עליה שולמה מהחשבון המשותף - ולכן היא תתחלק בין בני הזוג בעת הגירושים

זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
בית המשפט שלח מסר חשוב/ShutterStock

לאחרונה פסק בית המשפט לענייני משפחה כי דירתו של גבר אותה רכש לפני הנישואין, תחולק בינו ובין אשתו במסגרת איזון המשאבים שנערך במסגרת הליך הגירושין. בית המשפט פסק כי למרות שהדירה רשומה על שם הגבר, העובדה שבמשך השנים שולמה המשכנתא על הדירה מחשבון הבנק המשותף, דיה כדי לקבוע כי על בני הזוג לחלוק בה במסגרת הגירושין.

ע' בחרה להתגרש מבעלה לאחר שנים רבות של התעללות נפשית קשה, שכללה קללות, השפלות, הצקות ויחס בלתי הולם בעליל. לגבר רכוש וממון רב ובין יתר נכסיו דירה, שנקנתה לפני הנישואים מכספו הפרטי, והיא נרשמה על שמו. לאחר שנולד ילדם השני, החליט הזוג להשכיר את הדירה ועברו להתגורר בדירה אחרת, כאשר מאז נישאו, המשכנתא בדירה שנקנתה ע"י הבעל שולמה מחשבונם המשותף.

הדיון בנושא הגט נידון בבית הדין הרבני ואילו נושא הרכוש (יחד עם המזונות והמדור) נידון בבית המשפט לענייני משפחה. ע' טענה באמצעותי כי לגבי הדירה כי מדובר ברכוש משותף. למרות העובדה שהדירה נקנתה מכספי הבעל, שיש לאזנו בהתאם לחוק יחסי ממון, שכן השניים השביחו את הדירה יחד, שיפצו אותה מכספם המשותף, המשכנתא בדירה שולמה מחשבונם המשותף ולפיכך אין כל נפקות לכך שהבעל קנה את הדירה מכיסו הפרטי טרם הנישואים.

הבעל מצידו טען כי מדובר ברכוש שאינו בר חלוקה, שכן הדירה נקנתה מכספו האישי עוד לפני הנישואים, כשרק הכיר את האישה. עוד עמד על כך הבעל שהוא זה שהשביחה בזכות הוריו, שעזרו לו לקנות את הדירה מלכתחילה. כמו כן הבעל נעזר בטענה כי הדירה רשומה על שמו בלבד. עוד טען הבעל כי כעת, לאחר הפרידה, הוא מתגורר בדירה המדוברת ואין לו מקום אחר לגור.

בית המשפט החליט כי הדירה מהווה רכוש משותף תוך שהוא מסתמך על תקדים של בית המשפט העליון, שקבע כי מדובר ברכוש משותף לאור העובדה כי הדירה אכן הושבחה ע"י שני הצדדים וכי המשכנתא משולמת מחשבון משותף. עצם העובדה כי ההון הראשוני ניתן ע"י הבעל אינה מעלה או מורידה לצורך חלוקת הרכוש. גם העובדה כי הדירה נרשמה על שם הבעל בלבד לא עמדה לזכות הבעל.

עד כמה ההחלטה משמעותית ניתן להבין מכך שבית המשפט לא ייחס חשיבות, ולא המינימאלית ביותר, לכך שהגבר הזיל דמעה וטען שאם יחלקו את הדירה לא יהיה לו היכן לגור. בית המשפט בחר בהחלטה זו להבהיר בצורה הברורה והפשוטה ביותר כי רכוש שהשתבח במהלך השנים על ידי שני בני הזוג, יחולק שווה בשווה לטובת שניהם.

מסר זה של בית המשפט מופנה לכל אישה או גבר, שחוששים כי רכוש מלפני הנישואים, ששייך לצד השני, יישאר בבעלותו ואין מקום להילחם עליו. תמיד תילחמו. עורך דין טוב יידע כיצד לנתב את הדברים לכיוון הנכון, הראוי והצודק.

לסיום נאמר שאם היה הסכם ממון שכורך בתוכו את הדירה והוא היה מאושרר בבית משפט אז הוא היה גובר על החוק. חשוב לדעת כי כדי שהסכם ממון יהיה תקף עליו להיות מאושר על פי אחת הדרכים שנקבעו בחוק יחסי ממון: לפני הנישואין ניתן לאשר הסכם ממון אצל נוטריון. במעמד הנישואין ניתן לאשר ההסכם אצל הרב העורך את הנישואין . לאחר הנישואין – רק בבית המשפט לענייני משפחה. במקרה של הסכם ממון, לא ניתן לשלוח הודעת ביטול כמו למשל בהסכם מכר מקרקעין, אלא יש צורך בהסכמת שני הצדדים בכתב אך לא די גם בכך , אלא יש צורך בהחלטת בית משפט או בית דין רבני.

עו"ד רועי ברומר, מומחה בדיני משפחה

  • עוד באותו נושא:
  • גירושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully