וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה: מארגן קבוצת רכישה יקבל שכר לאחר מסירת הדירה

6.4.2016 / 14:25

הצעת חוק חדשה שהוגשה לכנסת על ידי ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) מציעה להטיל לראשונה אחריות מלאה על מארגני קבוצות רכישה, שיקבלו את יתרת שכרם מחברי הקבוצה - רק לאחר מסירת הדירה. עוד בהצעה: מתן ערבות בנקאית והתחייבות למועדי מסירה ומחיר סופיים

עריכה: ניר חן

קריסתה של קבוצת אור סיטי, בשליטת ענבל אור, העלתה לסדר היום הציבורי את הצורך בהגנה על רוכשי דירות במסגרת קבוצות רכישה – וכעת נראה כי ייתכן שתהיה לסוגיה מענה כבר בעתיד הקרוב, באופן שיקשור ישירות בין שכר המארגן לבין מסירת הדירה.

הצעת חוק חדשה שהוגשה היום על ידי ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) מבקשת לראשונה להטיל אחריות על מארגני קבוצות רכישה בדומה לאחריות שמוטלת כיום על חברות קבלניות. על פי ההצעה, שהתגבשה בחודשים האחרונים ועברה מספר תיקונים, מארגן הקבוצה יישא באחריות כלפי חברי הקבוצה, בדומה לחברה שמוכרת דירות – כולל מחויבות למועדי מסירת הדירה, למחיר הסופי ולטיב המוצר – סעיפים שבהם כיום החוק אינו מחייב את מארגני הקבוצות.

הצעת החוק, עליה חתומים גם חברי הכנסת אכרם חסון ויעקב מרגי, מהווה למעשה תיקון לחוק המכר דירות – חוק שכבר עבר שינויים לאחר פרשת חפציבה, במטרה להגביר את ההגנה על רוכשי הדירות. יצויין כי מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי נכון להיום במשרד הבינוי והשיכון, האחראי על אכיפת חוק המכר, טרם החלו לנקוט בהליך חקיקתי להסדרת הנושא. בתגובה לפניית וואלה! NEWS השיבו במשרד כי נכון לעתה אין תכניות לשנות את החקיקה בתחום קבוצות הרכישה.

ענבל אור. ניב אהרונסון
פרשת ענבל אור הציפה לעיני הציבור את הבעייתיות בקבוצות הרכישה/ניב אהרונסון

התיקון החדש קובע כי קבוצת רכישה על פי הגדרתה היא קבוצה של עשרה רוכשים ויותר וכי על הקבלן שיבנה את הפרויקט עבור הקבוצה יחול חוק המכר – באופן שגם ישפיע על שכרו של מארגן הקבוצה. על פי המוצע בחוק, שכרו של מארגן הקבוצה ישולם על פי התקדמות הפרויקט ובכל מקרה, 20% אחרונים של שכר המארגן – ישולמו רק לאחר מסירת הדירה. בסוגיית השכר נקבע עוד כי תנאי התחלתי לקבל עד 10% משכרו של המארגן יהיה הסכם שיתוף המסדיר את פעילות הקבוצה (כגון קביעת מוסדות הקבוצה - אסיפה כללית, נציגות או ועד מנהל, ועדת ביקורת; הסדרת כניסה ויציאה מהקבוצה; ישוב סכסוכים; ההתנהלות הכספית, לרבות ניהול החשבון ומימון בנקאי).

עוד נקבע בהצעה כי תאגיד בנקאי מלווה יחויב למסור לכל חבר קבוצת רכישה ערבות בנקאית שתהיה בתוקף עד לקבלת הדירה על ידי חבר הקבוצה. "במקרה בו קבוצת רכישה אינה מתקשרת בהסכם עם בנק מלווה, תימסר לכל חבר בקבוצת הרכישה ערבות בנקאית או פוליסת ביטוח, מתאגיד בנקאי או חברת ביטוח, להבטחת כל הכספים ששילם במסגרת המחיר הסופי, למעט מחיר הקרקע ומיסים שהוטלו בגין רכישת הקרקע", לשון ההצעה.

סעיפים אלו, ובעיקר הסעיפים הנוגעים ישירות לשכרו של מארגן הקבוצה, מבקשים להבטיח כי בניגוד למצב השורר כיום בשוק, במסגרתו מארגן קבוצת הרכישה אינו נושא באחריות לתהליך הבנייה – ובאופן זה גם לא למחירה הסופי של הדירה או ללוחות הזמנים – הרי שבעתיד תחול על המארגנים מחויבות ישירה להשלמת ההליך.

בדברי ההסבר לחוק נכתב בין השאר כי קבוצות רכישה כוללות לעתי מאות חברים, אולם רבים מהמצטרפים אינם מודעים כלל למכלול הסיכונים של פרויקט מסוג זה. "במקרים רבים מוצגים בפני רוכשים בקבוצת רכישה מצגים חלקיים בלבד, הן לגבי מחיר הדירה והן לגבי מועד מסירתה לקונים, שאינם תואמים את העתיד לקרות בפועל. קבוצות רכישה רבות מאורגנות על ידי גורם מארגן שלו תפקיד מהותי בארגון הקבוצה וליווי הפרויקט עד להשלמתו. בתקופה האחרונה רבו מקרים של קונים בקבוצת רכישה שמצאו עצמם ללא הגנות וללא ליווי הולם. מצב זה מסכן סיכון של ממש את הכספים שהשקיעו ברכישת הדירה שהיא לרוב ההשקעה הכלכלית המשמעותית בחייהם", נכתב.

חברת הכנסת בוקר, התייחסה להצעה החדשה נוכח קריסתה של חברת אור סיטי ואמרה: "היום, יותר מאי פעם ברור כי יש לעגן בחקיקה הגנה על קבוצות רוכשים. לאור החלטת בית המשפט לא ברור מה יעלה בגורלם של הרוכשים, וככל הנראה רבים ייאלצו להוסיף סכומים גבוהים מכיסם הפרטי. במצב הנוכחי מארגני קבוצות הרכישה נהנים מפירצה בחוק שלא מטיל עליהם שום אחריות או מחויבות כלפי הרוכשים. הצעת החוק שלי תסתום את הפירצה הזו ותטיל אחריות חוקית על מארגני הקבוצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully