וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה בנייה בחופים: כחלון בעבר: "מנוגד לאינטרס הציבורי"

5.4.2016 / 7:55

מנהל התכנון של משרד האוצר התכנס כדי לדון באישור תמ"א 1 שלדברי ארגוני הסביבה תסכן אלפי דונמים של חופים. בעבר שר האוצר משה כחלון עצמו הביע התנגדות לבנייה בחופים

שר האוצר משה כחלון. מרץ 2016. ראובן קסטרו
משה כחלון/ראובן קסטרו

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (שלישי) את פרק החופים בתמ"א 1, המבטל את תמ"א 13, התכנית שהגנה עד כה על החופים, ברוב של 22 מול 2. נציגי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, הצביעו בעד התכנית.

משה פרלמוטר, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור במרכז, הציג בדיון נתונים לגבי הפגיעה הצפויה לשטחי החופים וניתוח על ההשלכות השליליות של התכנית, על הסביבה ועל הציבור.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "לצערנו, המועצה הארצית קיבלה היום החלטה להוריד משמעותית את ההגנות שישנן כיום על שטחי החופים. בפעם הבאה שדחפורים יגיעו לשטחי החופים, על מנת להתחיל בעבודות פיתוח להקמת פרויקט מלונאי, מגורים, או מתקני תשתיות, חשוב שהציבור יזכור כי הממשלה הנוכחית, ובראשה שר האוצר, משה כחלון, האחראי על מערכת התכנון, הפקיעו היום את שטחי החופים מהציבור, לטובת יזמי נדל"ן ולכל המרבה במחיר".

מהלך זה, המקודם על ידי מינהל התכנון הכפוף למשרד האוצר, מגיע לאחר שרק לפני מספר חודשים הצהיר שר האוצר, משה כחלון, בעצמו כי הבנייה בחופים מנוגדת לאינטרס הציבורי – וכינה את מתקני התשתית והמלונות בחופים "מפלצות". כחלון, שאמר את הדברים בעת שכבר כיהן כשר אוצר, התייחס בדבריו לעובדה שנהג לבלות את ילדותו בבילוי בחוף הים, אולם ברבות השנים התמלאו החופים בבנייה מאסיבית, באופן שהרס את רצועת החוף של אזור מגוריו.

תקשיבו לדברי השר כחלון בכנס אשדוד לקיימות בנובמבר 2015 - ולנוחותכם גם כתבתי את הדברים – כל מילה בסלע, הגיעה העת שהשר כחלון ירסן את מנגנון הותמ"לים שפועל תחת משרדו שלו ויעצור את הפגיעה הבלתי הפיכה בתושבי מדינת ישראל ונופי הארץ, וכך הוא אומר שם: "ואני אומר לכם בצורה הכי גלויה .אני בגילאים הצעירים ...היינו כל החופש בים היום אני לא הולך לחוף. לא יכול לראות את המפלצות שבנו שם מטר וחצי מהמים פשוט כואב הלב.בכל זאת מקום שגדלת בו בילית בו היה חלק מהחיים שלך. ..... ופשוט כואב הלב. התחתנו בשנת 84 עברנו לחיפה ברחתי מהמפלצת של אולגה והגעתי למפלצת של חיפה וגם שם ברוך השם מפלצות . אנחנו רואים פה גסות רוח שאני לא יודע אם יש מדינה בעולם שהייתה יכולה להרשות דבר כזה" לא צריך להוסיף דבר....

Posted by ‎מצילים את הבית שלנו- מטה המאבק של יישובי ים חפר‎ on Thursday, February 25, 2016

"בגילאים הצעירים היינו כל היום בים, היום אני לא הולך לחוף. לא יכול לראות את המפלצות שנבנות בחוף. באולגה היינו הולכים לים, זה היה הבילוי הכי טוב. אבל פשוט כואב הלב. התחתנו בשנת 1984 ועברנו לחיפה. ברחתי מהמפלצת של אולגה והגעתי למפלצות של חיפה. הבנייה בחופים זו גסות רוח שאני לא יודע אם יש מדינה בעולם שיכולה להרשות את זה. אנחנו במשרד האוצר נפעל לפנות את מתקני התשתית והמבנים הציבוריים שחוסמים את החוף וחוסמים את הגישה", הבטיח שר האוצר.

כאמור, על אף הצהרותיו של כחלון, הרי שמינהל התכנון במשרד האוצר פועל בימים אלה לכינונו של מהלך שיאפשר להגביר את הבנייה ברצועת החוף. בימים האחרונים התגבשה התנגדות ציבורית רחבה לתכנית, מטעם ארגוני סביבה וארגוני תושבים רבים, אותה מובילות החברה להגנת הטבע ואדם, טבע ודין, שמצאו כי המהלך המקודם כעת יאפשר בנייה בעוד 13,000 דונם סביב חופי ישראל.

לטענת הארגונים, מדובר בשטחי חוף ועורף ערכיים, הפרושים לאורך כל חופי הארץ מאשדוד בדרום ועד ראש הנקרה בצפון. בבדיקה שבוצעה על ידם נמצא כי מנהל התכנון, הכפוף למשרד האוצר, מתכנן לגרוע 9,200 דונם של שטחים מוגנים באזורים הבין עירוניים ועוד כ- 4,200 דונם בשטחים הפתוחים.

במכתב ששיגרו הארגונים לכחלון לקראת הדיון הם כותבים כך: "מאז 1983 שומרת תמ"א 13, תכנית המיתאר הארצית להגנת החופים, על רצועת שטחי חוף רציפה לאורך כל חופי המדינה. שמירת הרצועה החופית הזו חיונית לאיכות החיים בישראל, שלפי תחזית הלמ"ס, מספר תושביה צפוי להגיע ל - 20 מיליון איש בתוך פחות מ - 50 שנה. תמ"א 13 מספקת לרצועה זו, לנופה ולמרחביה, הגנה רציפה ברמה הארצית, שהיא ההגנה הטובה ביותר שהתכנון בישראל יכול כיום לספק. זו לא הגנה מושלמת, ולכן המחוקק מצא לנכון להוסיף עליה את חוק החופים בשנת 2004. אך בדרך כלל הצליחה התכנית הקיימת לעצור את יוזמות הפיתוח בשטחים אלו, שיזמים כל העת לוטשים אליהם עיניים", לשון הפנייה. בהמשך הם מציינים כי "בהגנה הזו מציע כיום מנהל התכנון לפגוע, עד כדי ביטולה בפועל. כעת, היכולת לעצור פגיעה קשה ומיותרת זו היא בידיך".

מי ששיגרה טרם הדיון את עמדתה בנושא היא גם ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ, שציינה במכתב שנשלח ליו"ר קבינט הדיור, אביגדור יצחקי, כי השלמתו של פרק החופים בתוכנית הושג לאחר הסכמות נרחבות וכי הוא שומר על חופים רגישים ושטחים שבהם ישנה רגישות אקולוגית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"מהלכי תכנון לא אחראיים"

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, התייחס אף הוא למהלך ואמר: "היום תקבע המועצה הארצית לתכנון ובנייה את עתיד החופים שלנו למשך דורות. כ-13,000 דונם של דיונות ושטחים אקולוגיים רגישים, בקרבת חופי הים, עומדים בפני סכנה ממשית כתוצאה ממהלכי תכנון לא אחראיים שמוביל שר האוצר, משה כחלון, במסגרת הרפורמה התכנונית - תמ"א 1. בכוונתו של כחלון גם להקל את הבנייה בחופים העירוניים שלנו, כך שנקבל הרבה יותר חופים עטויים שלמת בטון ומלט במקום חופים פתוחים וטבעיים שכולנו כל כך אוהבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully