וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני הסביבה: 13,000 דונם חופים בסכנת הכחדה

4.4.2016 / 12:04

תכנית המתאר הארצית החדשה (תמ"א 1), אותה מקדם מנהל התכנון במשרד האוצר במטרה לאחד את כל תכניות המתאר הארציות הקיימות כיום, כוללת שני סעיפים שיאפשרו בנייה בתחום הרצועה החופית – המוגנת כיום על פי חוק. ארגוני הסביבה פנו לכחלון ודרשו כי יעצור את המהלך

חוף פלמחים, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
חוף פלמחים/ראובן קסטרו

האם 13,000 דונם ברצועת החוף שבין אשדוד לראש הנקרה – שכיום מוגנים על ידי חוק החופים – יהפכו בעתיד הקרוב לרצועה בנויה? שורה של ארגוני סביבה ובראשם החברה להגנת הטבע ועמותת אדם, טבע ודין, שיגרו פנייה דחופה לשר האוצר, משה כחלון, במסגרתה הם דורשים לעצור את קידומה של תכנית המתאר הארצית החדשה (תמ"א 1) – שתגיע מחר (שלישי) לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה. בתכנית החדשה, המהווה תכנית מאוחדת לכל תכניות המתאר הארציות הקיימות כיום, מופיעים שני סעיפים שיאפשר לדבריהם להסיר את ההגנה על למעלה משליש משטחי החופים – בתחום ה-300 מטרים מקו החוף.

לטענת הארגונים, מדובר בשטחי חוף ועורף ערכיים, הפרושים לאורך כל חופי הארץ מאשדוד בדרום ועד ראש הנקרה בצפון. בבדיקה שבוצעה על ידם נמצא כי מנהל התכנון, הכפוף למשרד האוצר, מתכנן לגרוע 9,200 דונם של שטחים מוגנים באזורים הבין עירוניים ועוד כ- 4,200 דונם בשטחים הפתוחים.

"מאז 1983 שומרת תמ"א 13, תכנית המיתאר הארצית להגנת החופים, על רצועת שטחי חוף רציפה לאורך כל חופי המדינה. שמירת הרצועה החופית הזו חיונית לאיכות החיים בישראל, שלפי תחזית הלמ"ס, מספר תושביה צפוי להגיע ל - 20 מיליון איש בתוך פחות מ - 50 שנה. תמ"א 13 מספקת לרצועה זו, לנופה ולמרחביה, הגנה רציפה ברמה הארצית, שהיא ההגנה הטובה ביותר שהתכנון בישראל יכול כיום לספק. זו לא הגנה מושלמת, ולכן המחוקק מצא לנכון להוסיף עליה את חוק החופים בשנת 2004. אך בדרך כלל הצליחה התכנית הקיימת לעצור את יוזמות הפיתוח בשטחים אלו, שיזמים כל העת לוטשים אליהם עיניים", לשון הפנייה. בהמשך הם מציינים כי "בהגנה הזו מציע כיום מנהל התכנון לפגוע, עד כדי ביטולה בפועל. כעת, היכולת לעצור פגיעה קשה ומיותרת זו היא בידיך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארגונים מציינים כי מנהל התכנון מציע לקצץ אלפי דונמים מהשטחים הפתוחים והטבעיים המוגנים שבעורף החוף מחוץ לערים, ולבטל לחלוטין את ההגנה הקיימת על שטחי עורף החוף והפארקים החופיים בתוך הערים – באמצעות סעיף מספר 10 וסעיף מספר 13 בתוכנית. סעיפים אלו יאפשרו לטענתם בנייה לא מבוקרת של מתקני תשתיות, לצד בנייה מרובה של בתי מלון ודירות יוקרה בהמשך לבנייה קיימת, ברצועה האסורה לבנייה במרחק מאה מטר מקו המים.

"כבוד השר, החופים לא שייכים ליזמים או לבעלי עניין, אלא לכולנו, לילדינו ולנכדינו. אנו סמוכים ובטוחים שאם תבדוק את הנושא, תיווכח בצדקתנו ובחשיבות הרבה של עצירת המהלך. אין בהסרת ההגנה על החופים דחיפות כלשהי, ואין לכך כל קשר לפתרון בעיית הדיור. לכל היותר מדובר בעצירת יוזמות לכמה מגורי יוקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully