וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיוע בלתי צפוי: "רשות המסים מסייעת לענבל אור לשרוד"

אלה לוי-וינריב

8.3.2016 / 10:15

אור, השוהה במעצר בית, נאלצת לבקש דחיות של חקירות מעת לעת - ונענית בחיוב. עו"ד-רו"ח אודי ברזלי, המייצג אותה מול רשות המסים: "החוקרים מאוד מתחשבים, אבל אנחנו לא מבינים איך תקלה טכנית התפתחה לחקירה כה מקיפה"

ענבל אור. אלכס ליפקין,
ענבל אור/אלכס ליפקין

"ענבל אור עסוקה בימים אלה בהישרדות של העסק שלה. החקירה הפילה עליה את כולם מכל הכיוונים. כל מי שהיה לו ויכוח הכי קטן איתה, צץ פתאום. הבנקים התעוררו פתאום, כי הם נכנסו ללחץ. אז עכשיו אנחנו עסוקים בהישרדות, בהצלת העסק, והיא עושה את זה מאוד יפה". כך אמר אתמול (ב') ל"גלובס" עורך-דינה של ענבל אור, עו"ד-רו"ח אודי ברזלי, המייצג אותה במסגרת חקירת רשות המסים נגדה.

לדברי ברזלי, רשות המסים מתחשבת באור ובצורך שלה להציל את קבוצת ענבל אור מפני קריסה, נוכח בקשות הפירוק שהוגשו נגד קבוצת ענבל אור. "הרשות מסייעת לה היום לשרוד. למרות שהיא שוהה כיום במעצר בית, הרשות מאשרת לה לצאת לפגישות ולביצוע פעולות הנחוצות להצלת העסק. הם מקילים עליה בהמשך החקירות, ובהסכמתה אנחנו עושים כל העת פעולות לניהול העסק. אין אף רשות חוקרת שמבינה ככה את הצורך של הנחקר, אבל הרשות רואה שיש בעיה כלכלית מסביב, ועוזרת לה".

אור נעצרה בחודש שעבר לאחר חקירה סמויה של מספר חודשים, שנערכה על-ידי חקירות מכס ומע"מ בירושלים, בשיתוף משרד מע"מ ומס-קנייה ת"א, בחשד להעלמות מס המיוחסות לה ולסמנכ"ל הכספים של קבוצת "ענבל אור". החשדות נגד אור כוללים הוצאת חשבוניות כוזבות והעלמת עסקאות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שאור ביצעה לכאורה באמצעות החברות שבבעלותה. עוד חשודה אור בשיבוש הליכי משפט ובהשמדת ראיות.

אור, השוהה במעצר בית למשך 15 ימים, מתייצבת שלוש-ארבע פעמים בשבוע במשרדי החקירות של רשות המסים בירושלים, להמשך חקירותיה. ל"גלובס" נודע, כי תחילה ביקשה היזמת לזרז את החקירה, ולקיימה באינטנסיביות ככל שניתן, אף אם יידרש ממנה להגיע מדי יום למשרדי רשות המסים. אולם בשל המצב הכלכלי והמשפטי שאליו נקלעו החברות שבבעלותה, בקשת הפירוק שהוגשה - ודרישות גוברות של ספקים, רוכשי דירות ובנקים להחזר כספים ממנה - אור נאלצת לבקש דחיות של חקירות מעת לעת, וחוקריה נענים לבקשותיה בחיוב.

"החוקרים מאוד מתחשבים"

בחקירותיה טוענת אור, כי מדובר בכשל טכני, אשר נחשף על ידה, וכי היא עצמה ביקשה לתקנו. לדברי מקורב לאור, "הכול התעורר בעקבות פרויקט חדש שענבל קנתה ושיפצה, באמצעות חברה שלא הייתה פעילה במשך מספר שנים. בחברה הזאת היא עשתה פרויקטים באותו אזור. היא לא ידעה ש'העוסק מורשה' של החברה הזאת בוטל, אז למעשה היא הוציאה חשבוניות בחברה שאינה 'עוסק מורשה'. משגילו בחברה את התקלה, היא נתנה מיד הנחיה לתקן אותה, והם פנו לרשויות מע"מ ועשו מעין גילוי מרצון.

"ואז מע"מ באופן טבעי, ובצדק, התחיל לבדוק אם אין עוד תקלות ובעיות במסגרת מה שהם קראו לו 'חקירה סמויה'. אבל בפועל, אור תושאלה כמה פעמים בחודשים האחרונים, והגיעה לכל החקירות. היא לא הגיעה רק פעם או פעמיים, אבל היא הייתה בחודשי הריון מתקדמים, אז זה מובן. מסיבה לא ברורה, העניין עבר מהחקירה בתחנת מע"מ לחקירה הגדולה שאנחנו עדים לה עכשיו".

לטענת גורמים במע"מ, ישנם עוד כשלים וחשדות להוצאת חשבוניות כוזבות, לא רק באותה חברה שעליה דיווחה אור מלכתחילה. אך לדברי המקורב, אור עדיין לא נחקרה על חשדות חדשים כאלה. "שמענו שמע"מ טוען, שיש חשד לעוד כשלים, אבל בשלב החקירה הנוכחי, ענבל אור לא עומתה עם חשדות חדשים כאלה עדיין. היא נחקרת פעם ביומיים-שלושה, ועדיין לא שמענו דברים חדשים".

בעניין זה אמר עו"ד אודי ברזלי ל"גלובס", כי "החקירה מתנהלת באופן מקצועי, החוקרים מאוד מתחשבים בענבל אור ובכדור-השלג שהחל להתגלגל בעקבות החקירה. אני לא יכול להיכנס לפרטי החקירה בשלב זה, אבל טענתנו הבסיסית היא שמדובר בתקלה טכנית שהתגלתה על-ידי החברה, דווחה ברשויות המע"מ במעין הליך של גילוי מרצון; ובשלב הזה לא ברור לנו איך ההליך של הגילוי מרצון הפך לחקירה כה מקיפה ורחבה".

הדוחות הכספיים: החברה מחזיקה ב-15 דירות

בשבוע שעבר הצהירה ענבל אור בפני ביהמ"ש כי ההון העצמי של חברת "אור סיטי נדל"ן", מקבוצת ענבל אור, עומד על כ-57 מיליון שקל, וכי החברה יציבה ואיתנה. הצהרה זו, יחד עם העברת תשלום של כמיליון שקל לאחד מספקי החברה במועד, וכן הצגת הדוחות של הקבוצה שבבעלותה - שכנעו את השופט איתן אורנשטיין, כי יש לדחות את בקשת הפירוק שהוגשה נגד הקבוצה. הבקשה נדחתה חרף העובדה שאל הבקשה הצטרפו תוך פחות מיממה, שבעה נושים נוספים של ענבל אור, שכולם טענו, כי החברה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה כלפיהם.

השופט אורנשטיין ציין בהחלטתו כי הדוחות הכספיים שהוצגו "טרם עמדו בבחינה מעמיקה", בהינתן השלב המקדמי שבו היה הליך, אך הוסיף, כי "לפי הנחזה מהם, אין החברה בחדלות-פירעון".ואכן, עיון בדוחות הכספיים של חברת אור סיטי נדל"ן לשנים 2013 ו-2014, מציג תמונת-מצב של חברה סולבנטית, שבקופתה מספיק מזומנים על מנת לממן את פעילותה השוטפת. מהדוחות עולה, כי נכון לסוף 2014, היו בקופת החברה כ-8,400 שקל במזומן, וכן כ-3.3 מיליון שקל בפיקדונות לזמן קצר. מנגד, עמדו התחייבויות החברה על סך כ-25.3 מיליון שקל.

בדוח מפורטת מצבת הנדל"ן להשקעה של החברה, ממנה עולה, כי לחברה 15 דירות, לפי הפירוט הבא: זכויות לדירות במסגרת קבוצת רכישה בפרויקט "אור על הפארק" בר"ג שבנייתו טרם הושלמה; זכויות חכירה בדירה בפרויקט בוגרשוב 50 בת"א, שהבנייה בו טרם החלה; דירת פנטהאוז ודירת מגורים בפרויקט ארלוזורוב 13 בר"ג; ו-8 יחידות "דיור בר השגה" ואת זכויות החכירה במחצית משטחי המסחר והמשרדים (אשר את מחציתם מכרה החברה) במסגרת קבוצת רכישה בפרויקט מנחם בגין 50 בת"א ("מגדלי הצעירים"). מהדוחות של שאר החברות בקבוצת אור סיטי נדל"ן עולה כי הקבוצה מחזיקה בזכויות בעוד 3 דירות.

במכתב נלווה לדוחות ושנערך על-ידי משרד רו"ח שטיינמץ-עמינח, מפורט מחזור המכירות של החברות מקבוצת ענבל אור, ב-2015: מחזור המכירות של אור סיטי נדל"ן עמד על סך כ-12.6 מיליון שקל; של גריני-סיטי על כ-7 מיליון שקל; מרום-סיטי - כ-7.2 מיליון שקל; אליענה אור - כ-60 אלף שקל; אור בקונגרס - כמיליון שקל; אור סיטי הנדסה - כ-900 אלף שקל; מגדלאור - כ-3.4 מיליון שקל; ואור פסגות נדל"ן - כ-3.3 מיליון שקל. אולם נתונים אלה טרם עברו ביקורת חשבונאית.

מאור סיטי נדלן נמסר: "חשיפת הדוחות מציגה באופן ברור וגלוי, כי החברה יציבה ואיתנה וכי ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה. החברה בחרה מיוזמתה ומרצונה החופשי לנהוג בשקיפות מלאה, בראש ובראשונה כלפי ביהמ"ש וכלפי רוכשי הדירות, והכול כדי לאפשר לחברה להמשיך בעשייה".

  • עוד באותו נושא:
  • ענבל אור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully