וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן שר הבינוי: מחירי הדיור לא ירדו בשנתיים הקרובות

7.3.2016 / 13:02

קבינט הדיור אישר את יעדי השיווק והתכנון לשנת 2016, אך במשרד הבינוי והשיכון מזהירים כי מדיניות הממשלה אינה מספיקה על מנת להוריד את מחירי הדיור בשנתיים הקרובות לפחות. סגן שר הבינוי והשיכון: "תכנית מחיר למשתכן אינה מספיקה, צריך לחזור לתוכניות הישנות"

שלומי גבאי

שעה קלה לאחר שקבינט הדיור אישר את תכניתו של שר האוצר, משה כחלון, ליעדי השיווק והתכנון לשנת 2016, מצהיר סגן שר הבינוי והשיכון כי מחירי הדיור בישראל אינם צפויים לרדת בשנתיים הקרובות. "מחירי הדיור לא יירדו בשנתיים הקרובות. נוצר פער של שנים ארוכות, ואין ביכולתן של כל התכניות הרבות והטובות להשלים את החוסר הגדול. כל עוד הנוסחה לא תשתנה והביקוש יהיה גדול ומנגד ההיצע נמוך, לא נזכה לחזות בשינוי", אמר סגן השר, ח"כ ז'קי לוי.

לוי התייחס גם למהלכי הממשלה – ובראשם תכנית מחיר למשתכן – וציין כי מדובר במענה חלקי בלבד לשוק הדיור. "גם תכנית מחיר למשתכן, שהיא תכנית מעולה לזוגות צעירים המעוניינים לרכוש את דירתם הראשונה אינה נותנת מענה לכולם. היום בעלי ההון לא סוגרים את כספם בבנק, הוא לא צובר ריבית גבוהה. הם משקיעים אותו ברכישת דירות ומקפיצים בכך את המחירים", אמר.

ז'קי לוי, לשעבר ראש עיריית בית שאן וחבר כנסת מכהן מטעם הליכוד. יעל געתון, מערכת וואלה! NEWS
"מדינת ישראל שמה את ידה על כ-70,000 דירות כשיש מחסור של 100,000". ז'קי לוי/מערכת וואלה! NEWS, יעל געתון

לוי הדגיש כי יעדי התוכנית – במסגרתה צפויות להיות משווקות כ-70 אלף דירות מוזלות – אינם מספיקים על מנת לחולל שינוי במחירים. "מדינת ישראל שמה את ידה על כ-70,000 דירות כשיש מחסור של 100,000. זה ברור שזה לא מספיק, עלינו לנקוט בעוד צעדים מהותיים למען השגת השינוי המיוחל. עלינו לשוב לתכניות הישנות והטובות. התחייבות רכישה או בנייה יזומה של המדינה. רק פעולות אלו יוזילו את מחירי הדיור, לא יהיה מנוס מחזרה לשיטה הקודמת, שום דבר אחר לא יהיה אפקטיבי".

לוי התייחס בדבריו לתקופת כהונתו של אביו כשר שיכון בין השנים 1979-1990 ואמר: "בתקופה בה אבי כיהן כשר הבינוי והשיכון, המדינה התמודדה עם מצבים קשים בהרבה של מחסור בדיור, הפעולות בהן נקטו באותה עת ואותם ציינתי כאן הובילו לפתרון הולם בתנאים של מדינה עשירה הרבה פחות מהיום. המדינה דאגה לקורת גג לאלפי זוגות בשיאו של המשבר".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
משה כחלון כנס נדלן גלובס. ניב אהרונסון
משה כחלון/ניב אהרונסון

קבינט הדיור אישר את תוכנית כחלון

בתוך כך, כאמור, קבינט הדיור אישר את יעדי התכנון, השיווק והעסקאות בתחום הדיור לשנת 2016 שהציג שר האוצר, משה כחלון. תכניתו של כחלון כוללת יעד לתכנון 50 אלף יחידות דיור, לשיווק (באמצעות מכרזים) של 55 אלף יחידות דיור ול-40 אלף עסקאות עוד בשנה הנוכחית. הנתון האחרון, בנוגע לעסקאות, מתייחס למכרזים שנסגרו בהצלחה ומשקפים למעשה מכרזים ששווקו בשנה קודמת, או בשנים קודמות.

היעדים שהציב משרד האוצר לביצוע עוד השנה, שעל יישומם יופקד מינהל התכנון, כוללים גם התמקדות לאזורי הביקוש. על פי התוכנית, מתוך 50 אלף יחידות הדיור שיתוכננו עוד השנה, הרי שהרוב המכריע - 40 אלף דירות - יהיו באזורי הביקוש. כמו כן, מתוך 55 אלף המכרזים לדירות שמבקש כחלון להוציא לשוק הדיור השנה, 30 אלף דירות ישווקו באזור המרכז.

במובנים רבים, התמקדותו של כחלון באזורי הביקוש מבקשת לתקן מהלכים קודמים שנעשו בין 2008-2010 במהלכם נמנעה המדינה במכוון מתכנון ושיווק דירות באזור המרכז, במטרה לעודד אוכלוסיה להתגורר בפריפריה. מהלך זה, שנמשך בפועל פחות משנתיים, נחשב לאחד הגורמים ביצירת מחסור בהיצע דירות באזורי הביקוש של מרכז הארץ – שתרמו רבות לעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות.

במשרד האוצר ציינו כי היעדים מציגים תכנון מפורט שמטרתו לענות ולהוות נדבך מרכזי לצורכי הדיור ברחבי הארץ, כאשר במסגרת זו ניתן למצוא יעדי תכנון ושיווק באזורי הביקוש הן לרכישה והן להשכרה ארוכת טווח. נוסף על כך תוכנית היעדים מתייחסת גם להיקף השיווקים ביישובי המיעוטים, אשר יעמוד לכל הפחות על 5,000 יחידות דיור בשנת 2016.

על פי ההצעה מינהל התכנון צפוי לגבש רשימת תכניות מפורטות למגורים שיובאו לאישור בשנת 2016 על מנת לעמוד ביעדים שנקבעו. מינהל התכנון ומטה הדיור ירכזו את המעקב והבקרה על יעדי התכנון שקבעה הממשלה ולדווח לממשלה בסוף שנת 2016 על התקדמותם בהתאם.

  • עוד באותו נושא:
  • ז'קי לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully